• 1
  • 2
2004-10-06, 11:14
Medlem
Ngon som har nn information om skyddsrummet i Kolsva?

Ligger ganska centralt men nd vlgmt i skogen. Har man tagit sig frbi en liten servicedrr s vntar en skyddsdrr p 10x10x1 m, fast som tur r den ppen Innanfr r det ett vimmel av tunnlar och rum, skulle vara kul att veta var det r fr typ av skyddsrum.

Bilder uppe:

http://guldgruvan.mine.nu/flashback/upload/e-ternal/
user: flashback
pass: urbanexplo
Citera
2004-10-06, 14:11
Medlem
keesos avatar
Jag bilder skulle vara mysigt.
Citera
2004-10-07, 20:16
Medlem
Nu finns de bilder ju. Vad tror ni det kan vara d?
Personligen s har jag ingen aning.
Citera
2004-10-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av le_saboteur
Nu finns de bilder ju. Vad tror ni det kan vara d?
Personligen s har jag ingen aning.

flktsystem och dyl var ju igng s det borde vara nt som tnkts anvndas vid behov
Citera
2004-10-07, 23:54
Medlem
zod_s avatar
Ser ut som ett riktigt mysig place. Var i landet ligger Kolsva? Aldrig hrt talas om det, r dock jvligt kuggad i geografi
Citera
2004-10-08, 02:14
Medlem
keesos avatar
Ja vart ligger det geografiskt? Kan ju alltid skicka ett pm om det knns bttre.

Min gissning r att det r ngonting ldre , ganske en lite strre ledningscentral (civilfrsvarsanlggning) ...

Ni hittade inga master eller dylikt , utanfr?

Ni nmner att flktarna var igng, vilket ser konstigt ut eftersom anlggningen ser gammal ut , och rostig!? Vattenfyllda tunnlar ... s det tyder inte p att den r speciellt aktiv eftersom Frsvarsmakten (om det nu r en av deras anlggning) brukar hlla sina saker i skick.

Jag fr ingen klar uppfattning med bilderna, Har ni bara tagit er in till "frsta delen" av anlggningen d.v.s tunnel gngen och fram till lite strre portar som r lsta? Isfall s r det nog en frshare anlggning innanfr .. oftast ser LC platser skabbiga ut i tunnlarna.

Kolla grna p Strmboxar , och dylikt efter texter som kan ge ledtrdar.
Citera
2004-10-08, 02:40
Medlem
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...%B6kning&meta=

http://www.stadskartan.se/start/karta.asp?Kartid=16272
Citera
2004-10-08, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeso
Jag fr ingen klar uppfattning med bilderna, Har ni bara tagit er in till "frsta delen" av anlggningen d.v.s tunnel gngen och fram till lite strre portar som r lsta? Isfall s r det nog en frshare anlggning innanfr .. oftast ser LC platser skabbiga ut i tunnlarna.

Vi var in s lngt vi kunde, det stngda drrarna var antingen igenbultade eller avskalade frn ls och handtag. Det fanns ven nt som liknade en bilport, varifrn flktsurret kom. Lngst bak i huvudtunneln s fanns det en ppning som var blockerad av ett rutnt med armeringsjrn, Sg ut som nn typ av luftintag (5x5m ca)
Citera
2004-10-08, 21:22
Medlem
keesos avatar
hmms .. detta var en klurig anlggning. Denna bild "skylt.jpg" Den porten som syns p bilden , r den drren lngst in? Allts s lngt in ni kommer, och den r "stngd"? Isfall kan ju sjlva , krnan p anlggningen vara dr inne , d.v.s i en bttre milj fr eventuella 'kontors' utrymmen. Jag har en del bilder p ngra moderna civilfrsvarsanlggningar, dr dubbel drrar finns. Nr man kommer frbi den frsta drren som r 'klen" s kommer man fram till , en strre bergsgng och sedan fram till ett inslag oftast en kraftigare drr/port .. I nyare anlggningar gastt med en sluss. Men i denna anlggning s verkar det inte riktigt stmma. Drfr r det nog inte en Lc (Civilfrsvarsanlggning). Men det skulle kunna vara en ldre sdan , och d kommer i slutet av den tunnel (bergrum.jpg). Att finns en port in till sjlva anlggningen. Men om det vore en LC s br det funnits/finns master p toppen allts p utsidan.

Om denna anlggning nu r militr och det inte r en LC s r det frmodligen ngot sorts mobfrrd? Det som talar emot att det r en vanlig LC r att det r s stora gngar och portar. Som jag sa i ovannmda post , sk efter skyltar p vggen , i elcentraler och dylikt. Efter spr av frsvarsmakten.

Jag har en del bilder p Ytterport,tunnel,inslag. S om ni r snlla och skickar ett trevligt pm s kan jag dela med mig (en anlggning som icke r i bruk och avhemligad).

Men jag kan tyvrr inte hjlpa mer om ni inte knpper mer bilder , frn rummen och gngarna , och eventuellt ngra mer bilder frn utsidan. Om ni inte vill posta bilderna , s kan ni ju alltid pm:a mig.

Men som sakt , allt tyder p att det finns ngonting innanfr ngon port/drr och att ni bara kommit in i sjvla huvudtunneln , och inte genom sista inslaget.

Hoppas att detta var till ngon hjlp iaf.
Citera
2004-10-08, 22:01
Medlem
P bilden "fet_drr" s ser du en rulldrr som var fr en ppning som liknade en luftsluss. Den andra porten var lst och svetsad som det sg ut men det var en febril aktivitet p flktarna dr nere.
Citera
2004-10-08, 22:47
Medlem
keesos avatar
D r frmodligen den andra porten , sjlva ingngen till komplexet. De andra utrymmena du ser i tunneln , kan helt enkelt vara sm frrds poster. Om det verkar nyligen svetsat dr , s r nog anlggningen i hgsta grad p vg att plomberas och stngas. Passa p att ta mer kort medans det gr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in