Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-08, 22:07
Medlem
Chamoniards avatar
Satt och såg en dokumenter om Göterborgskravallerna 2001. Som vi alla minns så sköts en av stenkastarna Hannes Westberg av polisen. Vad gör han nuförtiden? Pluggar? Jobbar? Tog han hinten och slutade kasta sten på polisen till slut eller är han fortsatt på brottets bana? Vill minnas att han hade rätt förmögna föräldrar.
Senast redigerad av Chamoniard 2011-05-08 kl. 22:25.
Citera
2011-05-08, 22:35
Medlem
Han är fortfarande aktiv i bl.a Effektverket enligt denna artikel från 2010:
http://www.goteborgsfria.nu/artikel/84138

Han fick en dotter när han var 23, skrivit en bok och jobbat som Dj och producerat musik. Mer vet jag inte.

Hans pappa var professor på Sahlgrenska. Hannes själv arbetade ett tag som växeltelefonist på Sahlgrenska.
Citera
2011-05-08, 23:13
Medlem
Gullhönas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Satt och såg en dokumenter om Göterborgskravallerna 2001. Som vi alla minns så sköts en av stenkastarna Hannes Westberg av polisen. Vad gör han nuförtiden? Pluggar? Jobbar? Tog han hinten och slutade kasta sten på polisen till slut eller han han fortsatt på brottets bana? Vill minnas att han hade rätt förmögna föräldrar.

Han har barn & familj sen flera år. Jobbar på Röda Sten. Typ klubbarrangör, ansvarar för alla bokningar som görs avseende musikfester. Har alltid varit mycket musikintresserad. Skötsam och ordentlig vad jag vet. Det var han faktiskt redan då han kastade sten MOT polisen, men han var ung och väldigt politiskt engagerad (Vänstern), demonstrerade mot orättvisor av alla slag, främst nazism, fascism, och rasism.
Citera
2011-05-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullhöna
Han har barn & familj sen flera år. Jobbar på Röda Sten. Typ klubbarrangör, ansvarar för alla bokningar som görs avseende musikfester. Har alltid varit mycket musikintresserad. Skötsam och ordentlig vad jag vet. Det var han faktiskt redan då han kastade sten MOT polisen, men han var ung och väldigt politiskt engagerad (Vänstern), demonstrerade mot orättvisor av alla slag, främst nazism, fascism, och rasism.

Håller med, blev väldigt förvånad när jag såg på tv och såg att det var han.
Citera
2011-05-14, 14:32
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulletulle
Hans pappa var professor på Sahlgrenska. Hannes själv arbetade ett tag som växeltelefonist på Sahlgrenska.

Hehe..Mikael Wiehe trodde/hoppades att hans föräldrar var arbetare eller arbetslösa....
Citera
2011-05-14, 14:39
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullhöna
Skötsam och ordentlig vad jag vet. Det var han faktiskt redan då han kastade sten MOT polisen, men han var ung och väldigt politiskt engagerad (Vänstern), demonstrerade mot orättvisor av alla slag, främst nazism, fascism, och rasism.
Skötsam när han försöker träffa en blödande liggande polisman i huvudet med sten?

Och hur protesterar man mot "nazism, fascism och rasism" genom att försöka döda poliser?
Citera
2011-05-14, 14:43
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Skötsam när han försöker träffa en blödande liggande polisman i huvudet med sten?

Och hur protesterar man mot "nazism, fascism och rasism" genom att försöka döda poliser?

Han var nära att träffa den polisen som låg ner? Ungefär vilket avstånd var det?
Citera
2011-05-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Han var nära att träffa den polisen som låg ner? Ungefär vilket avstånd var det?
Polismannen som sköt Hannes Westberg gjorde det för att rädda sin kollega från att bli mördad av Hannes. Polismannen som sköt ansågs ha handlat i nödvärn och var således ansvarsfri. Hannes dömdes förvisso för en del av sina brott under göteborgskravallerna men såvitt jag minns så klarade han sig undan allvarligare anklagelser pga att han sköts och det ansågs vara i sig ett straff.

Jag beklagar bara att polismannen inte siktade högre.
Citera
2011-05-14, 16:56
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster

Scenariot syns efter cirka 20 sekunder i det här klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=tj6zu8j3YkY

Polismannen som ligger ned ser du om du tittar bortom stenkastaren ungefär när han slänger första stenen. Avståndet är inte så långt, men som du ser går stenarna mot sidorna så det var inte direkt nära att träffa.
Citera
2011-05-14, 18:35
Medlem
Tycker inte synd om dessa vänsterpack men i detta fallet hade polismannen ingen anledning att skjuta för att om det nu var en sån fara varför kunde inte någon av poliserna med sköldarna springa och slå han med batongen i så fall? Hannes hade nämligen inga demonstranter med sig utan var ensam vid just detta tillfälle.
Citera
2011-05-14, 18:52
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Polismannen som sköt Hannes Westberg gjorde det för att rädda sin kollega från att bli mördad av Hannes. Polismannen som sköt ansågs ha handlat i nödvärn och var således ansvarsfri. Hannes dömdes förvisso för en del av sina brott under göteborgskravallerna men såvitt jag minns så klarade han sig undan allvarligare anklagelser pga att han sköts och det ansågs vara i sig ett straff.

Jag beklagar bara att polismannen inte siktade högre.

Brukar inte skriva den här typen av inlägg, men nu ska jag göra ett undantag: pack som Hannes Westberg och likvärdiga vilddjur ska hållas kort. Hade inte varit någon större förlust om han avlidit till följd av skottskadan.
Citera
2011-05-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DOKTORBLOFELD
Tycker inte synd om dessa vänsterpack men i detta fallet hade polismannen ingen anledning att skjuta för att om det nu var en sån fara varför kunde inte någon av poliserna med sköldarna springa och slå han med batongen i så fall? Hannes hade nämligen inga demonstranter med sig utan var ensam vid just detta tillfälle.
Polismannen gick fri från ansvar eftersom det förelåg fara för den skadade polismannens liv. Det säger allt. Poliser får nämligen inte skjuta folk hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in