Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-08, 22:19
  #1
Medlem
moriaxs avatar
Ingen har missat att de flesta papp-påsar (om inte alla) har en sinnrikt snörad tråd som förslutning. Även kattsand-påsar har ofta samma snörning.

Jag har ibland (av förefallen slump) lyckats på tag i en av de lösa ändarna som gör så att hela förslutning snöras upp när jag drar i den. Men det slår aldrig fel att när jag nästa gång ska snöra upp en påse på samma sätt så spelar det ingen roll i vilken ände jag drar, det bara snörar fast och låser sig och det slutar efter en stund svärande att jag river upp påsen istället.

Kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara för mig vad jag gör fel? Eller ännu bättre förklara hur man lyckas snöra upp dessa påsar i 100% av fallen.

Dagens ilands-problem, jag vet, men nu i grilltider har jag verkligen börjat hata dessa snörade påsar och dumförklarat mig själv som inte kan lista ut systemet efter säkert ett 20-tal försök!
Citera
2011-05-08, 22:23
  #2
Medlem
O Dirlewangers avatar
Jag använder kniv eller sax numera. Orkar inte ens försöka längre.
Citera
2011-05-08, 22:27
  #3
Medlem
Mer troligt är det att satan har fått dig att tro att snörningen är till för att öppna påsen. Dess egentliga funktion är ju den rakt motsatta Använd sax.
Citera
2011-05-08, 22:28
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Bra fråga det här. Varför gör man en förpackning som är såpass omöjlig att öppna som den där sketna grillkolspåsen? Är det för att den bara ska vara hållbar i frakten, för att brandrisken vid transport ökar om påsen råkar öppnas eller nåt annat kanske?

Har vi någon grillkolstillverkare på Flashback som kan svara kanske?
Citera
2011-05-08, 22:28
  #5
Medlem
den där snörningen är helt sjukt konstig. Jag har aldrig lyckats få påsen på ett "korrekt" sätt, slutar alltid med en massa svordomar och att man går loss på påsjävlen med en kniv!
Citera
2011-05-08, 22:35
  #6
Medlem
Mulas avatar
Jag tror minsann du har satt fingret på ett av landets största I-landsproblem såhär i grillsäsongens början. jag har också emellanåt av en slump lyckats öppna på "rätt" sätt, så att hela snörningen åker upp snyggt som ett blixtlås. Men på 9 av 10 är det förgjort, så det slutar med att man i vredesmod river upp halva påsen. Det vore intressant om någon kunde avslöja hemligheten!
Citera
2011-05-08, 23:13
  #7
Medlem
Milwaukees avatar
Säckarna är sydda med en speciell maskin och jag har sytt otaliga säckar med en sån genom åren, inte med grillkol i men ändå. Normalt sett så skär jag av säcken under sömmen om jag skulle behöva öppna den igen, det är helt klart snabbast.

Att dra upp själva sömmen funkar bara ibland, tror det har att göra med var maskinen har klippt av "flätan". Ett annat alternativ är att riva av pappret genom att dra hårt i flätan, det brukar kunna fungera det också även om risken för en trasig säck är ganska stor.

edit: Här har vi en bild på en handhållen symaskin.
__________________
Senast redigerad av Milwaukee 2011-05-08 kl. 23:17.
Citera
2011-05-09, 00:29
  #8
Medlem
moriaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Att dra upp själva sömmen funkar bara ibland, tror det har att göra med var maskinen har klippt av "flätan". Ett annat alternativ är att riva av pappret genom att dra hårt i flätan, det brukar kunna fungera det också även om risken för en trasig säck är ganska stor.


Om det nu är så som du säger så förstärker det ju bara bilden av att det är satan själv som är ingenjören bakom denna uppfinning. Jag menar, vem annars klurar ut en förslutning som bara går att öppna i 1 fall av 10, då maskinen "råkat" klippa precis på rätt ställe? Jag menar, dessa "öppningsbara" påsar har ju hållit lika bra som dom andra hela vägen från fabriken och hem till mig. Varför inte se till att maskinen då klipper alla förslutningar på det ställe som gör att de kan öppnas igen!!?

Näää! Vi låter det bli ett jävla lotteri så kan hela världen svära hemma i sina trädgårdar, och tro att de är utrustade med en begåvningsnivå långt under medel!
Citera
2011-05-09, 08:57
  #9
Medlem
TeEsErs avatar
Det värsta är ju att i princip alla lyckats få tag i rätt tråd någon gång och därmed lyckats öppna påsen på ett snyggt sätt. Resten av vår levnadstid kan vi sen inte ge upp tanken på "att det ska ju fan gå" så vi står där och försöker och försöker. Det hade varit bättre om ingen någonsin hade lyckats. Då hade vi bara hämtat saxen och varit glada.

/T
Citera
2011-05-09, 12:21
  #10
Medlem
Xel2oXs avatar
Man ska dra i det ensamma snöret på sidan dom ligger fritt.
Jag får upp såna här påsar jämt och blir oftast utsedd till grillpartys konung med stagedives och allt vad det innebär. Ibland när jag går hungrig brukar jag söka upp ett grillparty för att fråga om de behöver hjälp med påsen och efter jag kirrat det bjuds jag på mat tills jag blir proppmätt.
Jag brukar väga sisådär 150 kilo vid grillsäsongens slut och blott 90 när den startar.

Jag vet utöver detta hur man ska göra med tändvätska.
Citera
2011-05-09, 12:50
  #11
Medlem
Ondves avatar
Jag ids inte längre testa snörena på liknande förpackningar. Brukar vara smidigare att bara riva upp säcken under snörningen
Citera
2011-05-09, 13:26
  #12
Medlem
Riv 1cm under snöret, det är ju papp så väldigt lätt. Failar du så skär ett snitt med en kniv först.. Lovar dig att det är mycket lättare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback