• 1
  • 2
2011-05-09, 13:52
Medlem
Det har diskuterats tidigare, och diskuteras nu i en annan trd, men det har inte funnits ngon enskild trd fr att diskutera det, s hr kommer en ny. Frgan handlar om hur man kan ta hand om brottslingar i ett anarkistiskt samhlle och vad man fr gra mot dem.

Som jag frstr vissa ankor - sp3tt och sbgm r de enda tv svitt jag vet - s menar dessa att det r ett tillrckligt straff mot brottslingar att lta resten av samhllet frysa ut dem, s att brottslingar som dms fr brott men vgrar ing frlikning kommer ha ofantligt svrt att f tag p essentiella produkter fr sin verlevnad och vlmende. Tanken r, som jag frstr den, att i ett avancerat samhlle lr det bli vldigt ltt fr alla ordningssamma individer att samarbeta fr att bojkotta alla som bryter mot lagen, och att detta lr vara ett tillrckligt std fr att se till att folk fljer lagen.

Men, varfr frlita sig enbart p den hr processen och inte anvnda hot om vld eller frihetsbervning mot de som, exempelvis, stjl annans egendom? r det s att ni anser att detta r att krnka deras rttigheter? Eller r det fr att ni vill undvika att beg misstaget att stta ngon oskyldig i arbetsfngelse eller beslagta all deras egendom?

De viktigaste frgorna torde vara om man (1) har rtt att beslagta dmda personers egendom eller (2) tvinga de att arbeta fr att betala kompensationen om de inte har ngra pengar. Om man svarar ja p bda s r det frsts bra om man kan frlita sig p ett bojkottsystem, men d detta (frn vad jag vet) verkar mindre praktiskt n att frlita sig p hot om vld, lr marknaden frlita sig frmst fr det senare som hot fr att f brottslingar att finna sig i sina straff. Om jag har fel lr fretag istllet frst och endast hota om bojkott fr att f en brottsling att ndra uppfattning.

Fast varfr skulle endast marknadsbojkott fungera?
Citera
2011-05-09, 14:03
Medlem
Jrgens avatar
Jag ser bde ptvingad tergllning och vedergllning som en frlngning av rtten till sjlvfrsvar. Jag tycker att rttsvsendets frmsta uppgift br vara att se till att brottslingen erstter brottsoffret fr skadorna han har orsakat honom, och i andra hand att straffa brottslingen. Fr om terbetalning r det enda rttsvsendet handlar om s r det ju "gratis" att beg brott, ven om man ker dit. Hur straffen ska se ut har jag egentligen inga starkare sikter om, annat n att viss proportionalitet br rda. En bra id tycker jag r att frst lta domstolen bestmma straff enligt rdande bestmmelser och sedan att lta brottslingen och brottsoffret eller brottsoffrets familj frhandla om straffet, s att det till exempel kan bytas ut mot skadestnd, eller att brottslingar helt kan bendas om brottsoffret s nskar.
Citera
2011-05-09, 14:34
Medlem
mbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
.... s menar dessa att det r ett tillrckligt straff mot brottslingar att lta resten av samhllet frysa ut dem, s att brottslingar som dms fr brott men vgrar ing frlikning kommer ha ofantligt svrt att f tag p essentiella produkter fr sin verlevnad och vlmende.

Det frutstter ju ngon form av registrering och identifiering av de som ska frysas ut. Hur ska dessa registreras och hur ska jag som individ eller organisation kunna veta vem som ska frysas ut? Vad kommer jag att utsttas fr om jag tycker att den processen r fr jobbig, eller om jag helt enkelt inte hller med om utfrysningen?

Citat:
Tanken r, som jag frstr den, att i ett avancerat samhlle lr det bli vldigt ltt fr alla ordningssamma individer att samarbeta fr att bojkotta alla som bryter mot lagen, och att detta lr vara ett tillrckligt std fr att se till att folk fljer lagen.

Ja, men hur avancerat mste det vara nr det gller registrering och identifiering av individer? Och vilka incitament har jag att delta i denna utfrysning. Blir jag sjlv svartlistad om jag sljer mjlk till en rnare? Kommer grannarna att prata skit om mig? Frlorar jag kunder om ngon fr reda p vad jag har gjort?

Citat:
Men, varfr frlita sig enbart p den hr processen och inte anvnda hot om vld eller frihetsbervning mot de som, exempelvis, stjl annans egendom? r det s att ni anser att detta r att krnka deras rttigheter? Eller r det fr att ni vill undvika att beg misstaget att stta ngon oskyldig i arbetsfngelse eller beslagta all deras egendom?

Det intressanta r nr man inte r verens om det r b som stulit av a eller b som tagit tillbaka ngot som a stulit av b.

Citat:
De viktigaste frgorna torde vara om man (1) har rtt att beslagta dmda personers egendom eller (2) tvinga de att arbeta fr att betala kompensationen om de inte har ngra pengar. Om man svarar ja p bda s r det frsts bra om man kan frlita sig p ett bojkottsystem, men d detta (frn vad jag vet) verkar mindre praktiskt n att frlita sig p hot om vld, lr marknaden frlita sig frmst fr det senare som hot fr att f brottslingar att finna sig i sina straff. Om jag har fel lr fretag istllet frst och endast hota om bojkott fr att f en brottsling att ndra uppfattning.

Det "marknaden" kommer att gra r vl det mest lnsamma och det r ju att endast hota med vld och inkassera beskyddarpengar. Bde att erbjuda ngot tillbaka och att faktiskt anvnda fysiskt vld r ju dyrare, fr att inte tala om de dliga incitamenten med hederligt arbete och fretagande. S ser incitamenten tyvrr ut i det anarkistiska samhllet. Ett alternativ r att slss med konkurrenterna, men det r dyrt och br bara gras d man behver ka sina marknadsandelar p deras bekostnad, eller d de angriper och/eller fr fr mycket makt.
Citera
2011-05-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det frutstter ju ngon form av registrering och identifiering av de som ska frysas ut. Hur ska dessa registreras och hur ska jag som individ eller organisation kunna veta vem som ska frysas ut? Vad kommer jag att utsttas fr om jag tycker att den processen r fr jobbig, eller om jag helt enkelt inte hller med om utfrysningen?

1. Ta foto p brottslingen.
2. Ge fotot till alla frsljare.

Kan skert gras mer komplicerat, men i grunden torde det hr vara strukturen. Om du inte stller upp p bojkotten kommer folk kanske att sga att du r en omoralisk mnniska, att du r osolidarisk. Det skulle ven kunna vara s att bojkotten r fr svag fr att fungera och d sger folk inget speciellt om du hjlper brottslingar (eller om du menar att de blev felaktigt dmda).

Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det intressanta r nr man inte r verens om det r b som stulit av a eller b som tagit tillbaka ngot som a stulit av b.

Det "marknaden" kommer att gra r vl det mest lnsamma och det r ju att endast hota med vld och inkassera beskyddarpengar. Bde att erbjuda ngot tillbaka och att faktiskt anvnda fysiskt vld r ju dyrare, fr att inte tala om de dliga incitamenten med hederligt arbete och fretagande. S ser incitamenten tyvrr ut i det anarkistiska samhllet. Ett alternativ r att slss med konkurrenterna, men det r dyrt och br bara gras d man behver ka sina marknadsandelar p deras bekostnad, eller d de angriper och/eller fr fr mycket makt.

Du skall inte ta och komma upp med ett ordentligt vlarbetat argument mot ak? Vad du sger hr r inget annat n ett konstaterande utan ngra bevis.
Citera
2011-05-09, 16:12
Medlem
TageMans avatar
Det r svrt att sga hur bra ett bojkottningssystem skulle fungera, personligen s tror jag att det r fr krngligt och att det kommer vara svrt fr handlare att hlla koll p alla brottslingar.

Det r egentligen inte fel att med fysiskt vld tvinga dmda brottslingar till sina straff. Det r, som Jrgen sa, en frlngning av sjlvfrsvar.
Citera
2011-05-09, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Det r egentligen inte fel att med fysiskt vld tvinga dmda brottslingar till sina straff. Det r, som Jrgen sa, en frlngning av sjlvfrsvar.

Definitivt!
Citera
2011-05-09, 16:54
Medlem
bendans avatar
Slr ngon mig i ansiktet kommer jag sl den mnniskan tillbaka. Detta r ett slagsml, och dessutom ett prima exempel p initieringsvld fljt av vedergllningsvld. Gr inte misstaget att tro att min vedergllning r i sjlvfrsvar; ven om jag ansett att det inte fanns ngon risk att mnniskan slagit mig nnu en gng skulle detta slag flja. Detta r det frsta straffet.
Vidare kommer de som bevittnat hndelsefrloppet ge mig rtt och min anfallare fel, och p ett eller annat stt behandla anfallaren smre n tidigare. Detta r det andra straffet.

Precis p samma stt kan jag se det fungera i AK. Hr gller frhoppningsvis inte samma ga fr ga av stundens ingivelse vedergllning, men principen r den samma.
Citera
2011-05-09, 17:35
Medlem
Fris avatar
Skvallersamhlle? Det kan ju inte vara sant att ankorna degenererat till det som ersttning fr rttsvsendet?! r man populr s kommer man undan med mer brott, r man ful och avvikande s ker man lttare dit oskyldig. Vilket vidrigt angiverisamhlle!
Citera
2011-05-09, 19:23
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Skvallersamhlle? Det kan ju inte vara sant att ankorna degenererat till det som ersttning fr rttsvsendet?! r man populr s kommer man undan med mer brott, r man ful och avvikande s ker man lttare dit oskyldig. Vilket vidrigt angiverisamhlle!

Begr man brott s lr man inte vara populr lika lnge till.

Men i stort hller jag med dig, att bojkotta och svartlista tror jag r ohllbart.
Citera
2011-05-09, 19:47
Medlem
mbelklisters avatar
Citat:
1. Ta foto p brottslingen.
2. Ge fotot till alla frsljare.

Ja, det blir nog bra. Vissa kanske orkar bry sig, men hur r detta ett rttvist straff fr t ex en mrdare eller vldtktsman, och hur kan man acceptera att oskyldiga listas och bojkottas helt utan ingripanden? Det enda som hnder i praktiken r att mrdaren inte kan kpa brd i vissa butiker utan falskt leg.

Citat:
Vad du sger hr r inget annat n ett konstaterande utan ngra bevis.

Jag tror inte att det behvs mer n ett sdant konstaterande just hr.
Senast redigerad av mbelklister 2011-05-09 kl. 19:52.
Citera
2011-05-09, 19:55
Medlem
sbgms avatar
Jag tror inte p straff. Jag tror p terbetalning. Att straffa en person = hmnas r lika moraliskt frkastligt och gammaldags som blodshmnd som vikingarna hade.

Om en person begr ett brott i ett AK-samhlle, lt oss sga att han snor en bil s har det uppsttt en skuld mellan brottslingen och offret, som brottslingen r skyldig att terbetala. Skulden bestr av:

-Det som offret frlorat p att ha sin bil stulen (+ ev. skador p bilen)
-Kostnaden fr att ta fast brottslingen

Om brottslingen kan betala detta, betalar han skulden, samt terlmnar bilen. Men han fr ven en prick i svartlistningsregistret dr det str att han har stulit en bil. Detta gr att han fr ett dligt rykte och personen kanske inte blir anstlld, inte fr ta ln, etc etc.

Om brottslingen aldrig kommer att kunna betala s fr han jobba av sin skuld p ett fretag som tar emot dmda brottslingar (hg skerhet + boende). Personen har drefter arbetslivserfarenhet och kanske ven tjnat ihop lite pengar p fretaget, s att han kan brja leva ett hederligt liv. Har han terbetalat skulden, markeras detta i hans register.

En total svartlistning, t.ex om du har mrdat ngon el liknande r mycket vrre n ett fngelsestraff.

Detta r typ kortfattat frn the market for liberty

Citat:
Fast varfr skulle endast marknadsbojkott fungera?

Jag anser att en sdan bojkott r vrre n ett fngelsestraff. I ett fngelse fr du ju kk och husrum. Vid en bojkott fr du leva som en grottmnniska p ngot unclaimed land...
Citera
2011-05-09, 19:56
Medlem
mbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Begr man brott s lr man inte vara populr lika lnge till.

Visst, men vem kan hlla koll p dessa listor, och hur vet man vilken lista som stmmer? Det r ju ok att veta vem av ens vnner eller grannar som (kanske) snott en chipspse, men vi har ju 9 000 000 mnniskor bara i det hr landet.

Citat:
Men i stort hller jag med dig, att bojkotta och svartlista tror jag r ohllbart.

Jag hller med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in