2011-05-11, 16:42
Medlem
Hej,
Jag har ett problem nr jag skriver kod i python. Jag har gjort en uppgift dr jobbar med binra trd.
En ordlista p svenska ord med enbart tre bokstver har tilldelats oss och man ska utg frn en "stamfar" (startordet) och sedan ska programmet med hjlp av att byta ut en bokstav i taget g till slutordet.
Jag fr det att funka frutom nr det inte finns ngon skvg. OM det inte finns en skvg s r kn som jag skapar med ord tom.
Nr den gr om ett ord en bokstav i taget s sker den igenom listan med svenska trebokstavsord och om ordet finns s lggs det in i en annan lista. Om det blir s att denna lista frblir tom dvs q.isempty()
hur ska jag skriva fr att meddela det?

Just nu fr jag upp ett errormeddelande som sger att AttributeError: 'str' object has no attribute 'father'.

Jag har ftt ledning av att anvnda import sys och sedan sys.exit(0) men det r inget mste.

Det br ju vara en if sats som lser av q.isempty() och kollar om kn r tom. Om kn r tom ska det meddelas att "Det finns ingen skvg" men jag verkar inte f det att funka.. Det knns extremt simpelt.
Citera
2011-05-11, 17:48
Moderator
vhes avatar
Jag har lite svrt att hitta den faktiska frgan i din text. Vill du veta hur man fr reda p om en lista r tom?
I s fall r svaret helt enkelt:
Kod:
if mylist:
   ...

Vad gller ditt AttributeError verkar det som om du letat efter .father i en strng, typ:
Kod:
"foo".father
Ngot sdant attribut finns det inte...

Du fr nog posta lite kod som visar exakt vad du gr fr att vi skall ha ngon chans att hjlpa dig ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in