2025-01-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Är det inte bättre att låna, typ värdepapperskredit istället för Certifikat, Warranter, Minifuteres mm. Om man kan får förstås. Det är begränsat till aktier i större företag och ibland andra begränsningar men ändå.

Ränta blir det ju men det är det i alla pappersprodukter också + att dessa har högre engångsavgifter. Alla avgifter jobbar emot dig både i med och motgång. När det går emot dig är avgifterna svinjobbiga. Så även om utbudet kanske blir mer begränsat lånar jag i varje fall till aktier alla dagar i veckan. Sen är det ju en del tillgångar, som är svårare att köpa på annat sätt och där har det väl sin poäng.

Ta exemplet att jag spekulerar i att Swedbank ska gå upp 4 %, från 233,8 till 243,15 kr de närmaste 5 dagarna. Jag köper för 9 819,6 kr och belånar köpet till 80 % med 7,29 % årsränta och 25 kr Courtage och betalar då 9 854,8 kr och säljer för 10 212,4 och betalar återigen 25 kr i Courtage. Avgifter 59,8 kr, vinst efter avgifter 333 kr eller 3,4 %. Obs jag äger bara aktier för 1964 kr resten är för lånade pengar. Mitt egna kapital har dock ökat 17 %

Hade jag exempelvis köpt certifikat 5X (vilket är samma hävstång som ovan) är avgifterna 10 kr (löpande) och 83 för köp och sälj samt ev. spread. Totalt 93 kr. Ansträngde mig att hitta låga avgifter och spreadar. Då hade vinsten blivit 392,8 - 93 kr - spread = 299,8 kr - spread eller 2,27 %. Den var vid tillfället 0,39%. Uppstår både vid köp och sälj. Mitt egna kapital har dock ökat 11,4 %

Gör jag en förlust blir det inte roligt alls. Nästa räkneövning för den som vill. Vid mindre köp blir det ännu sämre. Ja vad säger ni?
Bättre att köpa en turbo för 1000kr på
Omx30 med 100 i hävstång.
Motsvarar att ha 100000 fast man bara lagt 1000.
Då blir det rejäl vinst om det går upp några procent.
Den totala förlusten begränsas till 1000kr.
Spreaden är försumbar och räntan blir inte heller mycket på fem dagar.
Citera
2025-01-16, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bättre att köpa en turbo för 1000kr på
Omx30 med 100 i hävstång.
Motsvarar att ha 100000 fast man bara lagt 1000.
Då blir det rejäl vinst om det går upp några procent.
Den totala förlusten begränsas till 1000kr.
Spreaden är försumbar och räntan blir inte heller mycket på fem dagar.
Visste inte ens att det fanns så hög hävstång. Säg att det gör det. Då blir jag väl av med turbon vid 1 % nedgång. Tycker att det är för tight.
Citera
2025-01-16, 06:18
Medlem
Citat:
Visste inte ens att det fanns så hög hävstång. Säg att det gör det. Då blir jag väl av med turbon vid 1 % nedgång. Tycker att det är för tight.
Gör inget att det händer.
Ju högre hävstång desto bättre, knockas oftare men ger mycket tillbaka när det går åt rätt håll.
Citera
2025-01-16, 08:33
Medlem
Citat:
Gör inget att det händer.
Ju högre hävstång desto bättre, knockas oftare men ger mycket tillbaka när det går åt rätt håll.
Visst är det oftast bättre med högre hävstång. Jag har också märkt att det är viktigt att kolla kostnader och villkor för den produkt man tänker köpa. Skillnaderna kan var rätt stora.

Sen gillar jag att köpa aktier för den flexibilitet det ger. Jag kan sälja bara en del av innehavet om jag i övrigt tror på företagets framtid och jag kan klara en lite större nedgång än då jag har rätt höga avgifter.
Senast redigerad av GrevePlasma 2025-01-16 kl. 08:40.
Citera
2025-01-16, 09:15
Medlem
Citat:
Visst är det oftast bättre med högre hävstång. Jag har också märkt att det är viktigt att kolla kostnader och villkor för den produkt man tänker köpa. Skillnaderna kan var rätt stora.

Sen gillar jag att köpa aktier för den flexibilitet det ger. Jag kan sälja bara en del av innehavet om jag i övrigt tror på företagets framtid och jag kan klara en lite större nedgång än då jag har rätt höga avgifter.
Köpte nyss omx30 bear för 15875kr med hävstång 82. Sålde 88 sekunder senare för 16990kr. En vinst på 1115kr eller 7%.
Citera
2025-01-16, 09:47
Medlem
Citat:
Köpte nyss omx30 bear för 15875kr med hävstång 82. Sålde 88 sekunder senare för 16990kr. En vinst på 1115kr eller 7%.
Minus avgifter kring 100 kr, kanske mer men ändå en bra vinst. Var hittar du dina Warranter eller Certifikat. Hittar inga på Avanza med så hög hävstång.
Citera
2025-01-16, 11:03
Medlem
Citat:
Minus avgifter kring 100 kr, kanske mer men ändå en bra vinst. Var hittar du dina Warranter eller Certifikat. Hittar inga på Avanza med så hög hävstång.
Nej inte minus några avgifter alls.
Detta var de summor jag köpte och sålde för. Så detta var rätt siffror.
Denna köpte jag på Nordnet. Unlimited turbos.
Citera
2025-01-18, 23:30
Medlem
PimPimOriginals avatar
Nordnet är bäst för Turbos. Inga avgifter, förutom spread, och höga hävstänger på OMX.

Sen att man blir vansinnig på gränssnittet är ju en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in