• 1
  • 2
2011-05-22, 17:37
Medlem
luci666s avatar
Jag har funderat ett tag på om detta skulle vara möjligt. I närheten av där jag bor finns det en ganska stor sjö där man borde kunna introducera vattensköldpaddor. Rent ekologiskt finns det allt som en sköldpadda skulle behöva men det enda problemet är då det svenska klimatet.
Jag började med att först kolla vilken art som lever längst norr ut i Nordamerika. Arten jag fann är Chrysemys picta bellii, på engelska: Western painted turtle:http://en.wikipedia.org/wiki/Painted_turtle.

Denna art sträcker sig från centrala USA ända upp i Kanada. Bild på områderna där arten förekommer: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ernate.svg.png

Arten går i dvala på vintern på bottnen av sjöar och vaknar upp igen när vattnet blir varmare (runt 14 grader som jag förstår det) Faktumet att sköldpaddan ligger på bottnen och dvalar är relevant eftersom en tillräckligt djup sjö (som den jag har i åtanke) skulle ha 4 grader på bottnen som lägsta temperatur (?). Detsamma gäller i Kanada och alla andra platser som C.p.b lever på. Den enda skillnaden är att den Svenska vintern är längre och jag är inte säker på hur länge sköldpaddorna kan dvala (även om de gör det en stor del av året även i sin naturliga miljö).
Svenska sommrarna är bra varma och går att jämföra med sommrarna i deras naturliga miljö och faktumet att nykläckta sköldpaddsbäbisar kan gå i dvala direkt och vakna nästa vår är idealt för våran miljö.

Det finns många exempel på sköldpaddor som överlevt den svenska vintern men de måste kunna lägga ägg och utöka sin population också.

Så om jag skulle släppa ut ett tiotal C.p.b eller kanske någon annan art som passar bättre i denna stora ideala sjö. Skulle de kunna överleva och ännu bättre etablera sig? Det finns många exempel på sköldpaddor som överlevt den svenska vintern men kan de göra det varje vinter och lägga ägg på sommarn osv?
Citera
2011-05-22, 17:41
Medlem
Denoms avatar
Intressant, gör ett försök och se vad det leder till?
Citera
2011-05-22, 17:44
Medlem
luci666s avatar
Jo jag borde göra det. Frågan e bara hur jag ska på tag på 10 stycken av dem att släppa ut eftersom EU har förbjudit import av dem just för att de etablerade sig, dock i södra Europa.

Men är det någon som vet något som gör att det absolut inte skulle gå?
Citera
2011-05-22, 17:47
Bannlyst
Du kommer göra dig skyldig till djurplågeri. Dessutom får man inte plantera in nya arter hur som helst.

1+1=3. Sköldpaddorna rubbar balansen i sjön, dör innan/under vintern och du åker i fängelse.
Citera
2011-05-22, 17:49
Medlem
luci666s avatar
Men om vi nu räknar med att jag e helt utan moral, skiter fullständigt i lagen och älskar sköldpaddor?

Frågan är inte ifall det är olagligt utan ifall det går. Och som sagt det finns många tillfällen då sköldpaddor överlevt vintrar här i Sverige.
Citera
2011-05-22, 17:54
Medlem
Professorn.s avatar
Du bör ju ha i åtanke hur dom kommer påverka det lokala djurlivet, finna alla de växter dom äter, insekter finns ju och lite fisk förmodligen, kanske behöver dom också en naturlig fiende? För att arten inte ska explodera i antal, vet inte hur många ägg dom lägger om året.. Vad finns det för rovdjur i närheten? Det lär behövas lite äggtjuvar etc för att hålla nere bestånden.
Citera
2011-05-22, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av luci666
Men om vi nu räknar med att jag e helt utan moral, skiter fullständigt i lagen och älskar sköldpaddor?

Frågan är inte ifall det är olagligt utan ifall det går. Och som sagt det finns många tillfällen då sköldpaddor överlevt vintrar här i Sverige.

Kan vi utgå ifrån att du saknar hjärna också? Älskar du sköldpaddor vill du väl inte släppa ut dom i en miljö där du vet att dom dör?

"Det finns tillfällen då sköldpaddor har överlevt". Herregud. Det finns folk som har överlevt en hel natt i minusgrader utan kläder på kroppen också. Ska vi släppa ut ett tiotal testpersoner till vintern och se hur dom dör en efter en? Alla älskar vi ju människor.
Citera
2011-05-22, 18:01
Medlem
luci666s avatar
Som vuxna äter de mest växter så det borde inte vara något problem egentligen då det är ganska svårt att äta upp alla växter i en stor sjö.

Det ligger skog runt så en och annan räv finns nog och kanske någon mink. Folk går ofta med sina hundar runt sjön så de skulle nog kunna förstöra en del ägg (snarare för många än för få).

I kalla klimat lägger de bara en kull per år och den består av en 8-10 ägg.
Citera
2011-05-22, 18:05
Medlem
luci666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongfarsa
Kan vi utgå ifrån att du saknar hjärna också? Älskar du sköldpaddor vill du väl inte släppa ut dom i en miljö där du vet att dom dör?

"Det finns tillfällen då sköldpaddor har överlevt". Herregud. Det finns folk som har överlevt en hel natt i minusgrader utan kläder på kroppen också. Ska vi släppa ut ett tiotal testpersoner till vintern och se hur dom dör en efter en? Alla älskar vi ju människor.

Jag hatar människor.

Men med tillfällen menar jag att det är relativt vanligt men eftersom man inte vet hur många som släppts ut och hur många som levt nästa år är det svårt att säga annat. Det är ju därför jag gjorde den här tråden för att jag tror att de kan överleva men vill vara säker.

Edit: och jag tänker självklart inte släppa ut dem mitt i vintern.
Senast redigerad av luci666 2011-05-22 kl. 18:09.
Citera
2011-05-22, 18:13
Bannlyst
Jag kan informera dig om att jag har haft en sköldpadda av samma art som du vill släppa ut. Painted turtle. Denna hade jag under många år och vet hur den reagerade på kallt vatten.

När elementet i akvariet hade lagt av låg sköldpaddan på botten, orörlig och nästintill livlös. Den blev oerhört seg och tog sig inte ens för att äta. Hur hade ni(eller du TS) tänkt att den skulle ta sig för att leta efter mat då den inte förmår sig att röra sig i rumstempererat vatten? Och när det är kallare än rumstempererat vatten? Den kommer bli som förstelnad. När privatpersoner hittar utsläppta sköldpaddor har dom varit som livlösa, om ens vid liv.

Hinner dom inte dö av näringsbrist först så dör dom av det kalla vattnet.
Citera
2011-05-22, 18:17
Bannlyst
"A cold-blooded reptile, the painted turtle regulates its temperature through its environment"

Anser du att det är idealiskt med isbelagt vatten då?
Citera
2011-05-22, 18:21
Medlem
luci666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongfarsa
Jag kan informera dig om att jag har haft en sköldpadda av samma art som du vill släppa ut. Painted turtle. Denna hade jag under många år och vet hur den reagerade på kallt vatten.

När elementet i akvariet hade lagt av låg sköldpaddan på botten, orörlig och nästintill livlös. Den blev oerhört seg och tog sig inte ens för att äta. Hur hade ni(eller du TS) tänkt att den skulle ta sig för att leta efter mat då den inte förmår sig att röra sig i rumstempererat vatten? Och när det är kallare än rumstempererat vatten? Den kommer bli som förstelnad. När privatpersoner hittar utsläppta sköldpaddor har dom varit som livlösa, om ens vid liv.

Hinner dom inte dö av näringsbrist först så dör dom av det kalla vattnet.

Du hade en men du visste inte att den dvalar när vattnet är för kallt i sin naturliga miljö? Den dör inte av att dvala det är helt naturligt. Plus att jag såklart inte skulle släppa ut dem på vintern. Jag skulle släppa ut dem när vattnet i sjön var varmt. Lika varmt som i deras naturliga miljö. Det är inte speciellt mycket kallare i Sverige än i Kanada vet du. Sen kan jag fråga om du hade en Western painted turtle. Det finns nämligen 4 olika underarter av Chrysemys picta och t.ex Southern painted turtle lever i södra USA där det är betydligt varmare och den skulle ju rent logiskt vara känsligare för kalla temperaturer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in