Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-10, 13:32
  #1201
Medlem
shogun-rs avatar
Som jag tror det påpekats tidigare så vore det väldigt bra om man kunde logga in med mobilt-ID på appen. Lite väl jobbigt att skriva in alla uppgifter från början varje gång.
Citera
2014-12-10, 14:19
  #1202
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Som jag tror det påpekats tidigare så vore det väldigt bra om man kunde logga in med mobilt-ID på appen. Lite väl jobbigt att skriva in alla uppgifter från början varje gång.

Hej,

Vi håller med. Det är väldigt högt prioriterat hos oss när vi utvecklar vår kommande app. Målet är att ha en ny app med fler funktioner senast till sommaren. Projektet är pågående just nu, så vi är i allra högsta grad "på bollen"!

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-11, 15:53
  #1203
Medlem
Jag har pengar på sparkonto santander (olåst) och skulle vilja månadsspara i fonder på isk, går inte det ? utan måste jag sätta över saldot som ska köpas för fonder direkt på ISK?
Citera
2014-12-11, 16:16
  #1204
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Jag har pengar på sparkonto santander (olåst) och skulle vilja månadsspara i fonder på isk, går inte det ? utan måste jag sätta över saldot som ska köpas för fonder direkt på ISK?

Hej!

Det stämmer att du behöver flytta dina pengar från ditt sparkonto+ till ditt ISK om du vill handla en fond manuellt för samma pengar. Flytta pengarna gör du under Mina sidor / Överföringar / Interna överföringar. Det går dock lika bra att lägga upp ett nytt månadssparande under "Överföringar". Lägger du upp ett sådant så sköter vi allt automatiskt, både insättningen av pengar från din vanliga bank samt fondköp, varje månad.

Har du inte något ISK så kan du självklart öppna ett sådant från inloggat läge under Hem / Konton.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-11, 21:47
  #1205
Avstängd
Varför är kreditlimiten satt till 500 000 000?
Det går väl ändå bara att belåna med 80 % och till ett maximalt värde av en miljon? Är det för att jag ska undgå att bli överbelånad när jag går minus?
Hade belåningsgraden varit 2000 % skulle jag kunna belåna 80 % utan att bli överbelånad när kursen backar med exempelvis 4 %.

Förklaring?
Citera
2014-12-11, 22:24
  #1206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det stämmer att du behöver flytta dina pengar från ditt sparkonto+ till ditt ISK om du vill handla en fond manuellt för samma pengar. Flytta pengarna gör du under Mina sidor / Överföringar / Interna överföringar. Det går dock lika bra att lägga upp ett nytt månadssparande under "Överföringar". Lägger du upp ett sådant så sköter vi allt automatiskt, både insättningen av pengar från din vanliga bank samt fondköp, varje månad.

Har du inte något ISK så kan du självklart öppna ett sådant från inloggat läge under Hem / Konton.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Okej då förstår jag.

Har för nuvarande Courtageklass Mini/ Platina men skulle vilja ändra courtage tillfälligt till Small då jag kommer göra större engångsaffär vilket skulle spara mig ganska mycket pengar och sedan återgå till Small, skulle detta vara möjligt?
Citera
2014-12-12, 10:44
  #1207
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Okej då förstår jag.

Har för nuvarande Courtageklass Mini/ Platina men skulle vilja ändra courtage tillfälligt till Small då jag kommer göra större engångsaffär vilket skulle spara mig ganska mycket pengar och sedan återgå till Small, skulle detta vara möjligt?

Hej!

Du kan ändra courtageklass en gång i månaden, tidigast 30 kalenderdagar efter ditt senaste byte. Det är tyvärr inte möjligt att byta courtageklass tidigare än så, mellan dina olika affärer, eftersom det skulle innebära att våra olika courtageklasser inte spelade någon roll.

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-12, 14:40
  #1208
Medlem
kekkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Okej då förstår jag.

Har för nuvarande Courtageklass Mini/ Platina men skulle vilja ändra courtage tillfälligt till Small då jag kommer göra större engångsaffär vilket skulle spara mig ganska mycket pengar och sedan återgå till Small, skulle detta vara möjligt?

Innan deras prisändringar nyligen behövde man inte fundera så mycket. Då var det ett maxpris. Betalade aldrig mer än 59kr (sålänge affären var på < 1/2 miljon). Inget krångel. Men visst...man förstår att Avanza vill tjäna mer pengar också. Nu påstår det att allt är så mycket bättre, men det gäller främst de som gör väldigt små affärer på någon enstaka tusenlapp.
Citera
2014-12-12, 15:40
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Du kan ändra courtageklass en gång i månaden, tidigast 30 kalenderdagar efter ditt senaste byte. Det är tyvärr inte möjligt att byta courtageklass tidigare än så, mellan dina olika affärer, eftersom det skulle innebära att våra olika courtageklasser inte spelade någon roll.

/Dan, Avanza
Härligt, det blir ju bara bättre och bättre det här
Citat:
Ursprungligen postat av kekken
Innan deras prisändringar nyligen behövde man inte fundera så mycket. Då var det ett maxpris. Betalade aldrig mer än 59kr (sålänge affären var på < 1/2 miljon). Inget krångel. Men visst...man förstår att Avanza vill tjäna mer pengar också. Nu påstår det att allt är så mycket bättre, men det gäller främst de som gör väldigt små affärer på någon enstaka tusenlapp.
Hm, för mig som student så är det väldigt praktiskt med kunna köpa för 1 krona för majoriteten av affärerna jag kommer stänga är ändå små.
Citera
2014-12-12, 17:04
  #1210
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekken
Innan deras prisändringar nyligen behövde man inte fundera så mycket. Då var det ett maxpris. Betalade aldrig mer än 59kr (sålänge affären var på < 1/2 miljon). Inget krångel. Men visst...man förstår att Avanza vill tjäna mer pengar också. Nu påstår det att allt är så mycket bättre, men det gäller främst de som gör väldigt små affärer på någon enstaka tusenlapp.

Hej,

Vi har bland annat infört nya courtagenivåer för att vår prislista ska passa så många som möjligt. Vi tyckte att det var viktigt att kunna handla aktier för mindre summor och till ett överkomligt courtage, men vi önskade också skapa en nivå som var mellan Premium och Bas (nuvarande Small och Fast pris). Därför så finns nu Medium som helt ny courtageklass.

Det kan i sammanhanget vara värt att nämna att har man Fast pris idag, och om man tidigare var Premiumkund och hade 99 kr + ett rörligt courtage, så har man inte något rörligt courtage alls idag. Det innebär att om du handlar ex. för 500 000 kr så kommer du att betala 99 kr, inget mer.

Den jämförelse som du gör antar jag är grundat på den prislista som vi tidigare hade på mini-sajten. Det många glömmer bort vid jämförelsen är att de kronor som man tidigare sparade in på att göra stora affärer på Mini-sajten i många fall är färre än de kronor som man sparar in genom att ha ett ISK istället för ett Aktie och fondkonto (under förutsättning att du har någorlunda positiv utveckling per år). Har du ett Aktie och fondkonto så betalar du 30% i skatt på din vinst, men om du har ett ISK så betalar du från och med nästa år ca 0,3% i skatt på ditt innehav. Mini-sajten var föråldrad och fungerade bitvis inte helt optimalt för våra kunder. Många som handlade där önskade mer information om aktierna de handlade och ville ha möjligheten att ha fler konton. Vi ville dessutom slippa underhålla två olika plattformar, eftersom det var ineffektivt och delade våra IT-resurser samt prioriteringar.

Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-15, 12:12
  #1211
Medlem
talgoxens avatar
Preferensaktier har blivit populärt på senare tiden. Tyvärr så går det inte att se vad en specifik preff har för yield utan man måste räkna ut det själv.

Och på vissa, tex. Ratos, står det direktavkastningen för "vanliga" aktien när man är inne på preffen vilket kanske lurar den inte så kunniga småspraren.
Citera
2014-12-15, 12:41
  #1212
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Preferensaktier har blivit populärt på senare tiden. Tyvärr så går det inte att se vad en specifik preff har för yield utan man måste räkna ut det själv.

Och på vissa, tex. Ratos, står det direktavkastningen för "vanliga" aktien när man är inne på preffen vilket kanske lurar den inte så kunniga småspraren.

Hej,

Tack för din feedback. Det är helt klart något som vi borde kunna förbättra och jag håller med om att preferensaktier borde ha ytterligare aktiedata. Att vissa preffar visar direktavkastningen för den vanliga aktien är något som sannolikt har att göra med att vi hämtar all information från vår underleverantör, som kategoriserar data efter bolag (oavsett om det ex. är A-aktier, B-aktier eller preferensaktier). Jag ska undersöka möjligheten för oss att utveckla det så att det blir lättare att förstå!

/Dan, Avanza
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback