Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-09, 20:32
  #4093
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Okej, du tänker på MIFID II då amerikanska ETFer försvann. Men att man inte kan köpa tyska fysiska guld-ETFer såsom t ex VZLD och GZUR på Avanza är något helt nytt sedan cirka tre veckor.

Det är förstås möjligt att avanza har avvecklat fonder med svenskt KID av helt andra skäl än regelverket, kolla gärna om avanza visar en svensk KID för den fonden.
Citera
2019-03-09, 20:53
  #4094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är förstås möjligt att avanza har avvecklat fonder med svenskt KID av helt andra skäl än regelverket, kolla gärna om avanza visar en svensk KID för den fonden.
Fonderna har nog aldrig legat upp på deras hemsida, utan bara varit tillgängliga via mäklarbordet. Lyssnade inte så noga på förklaringen, men tror de bl a nämnde något om jurister som gjort olika tolkning som orsak.

Hittade denna sida, så Nornet säljer definitivt.
https://www.etfsverige.se/etfbloggen...for-etfer-igen

Och även Degiro verkar sälja.
https://www.degiro.se/data/pdf/se/Co...fria_etfer.pdf
Citera
2019-03-09, 21:01
  #4095
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Fonderna har nog aldrig legat upp på deras hemsida, utan bara varit tillgängliga via mäklarbordet. Lyssnade inte så noga på förklaringen, men tror de bl a nämnde något om jurister som gjort olika tolkning som orsak.

Hittade denna sida, så Nornet säljer definitivt.
https://www.etfsverige.se/etfbloggen...for-etfer-igen

Och även Degiro verkar sälja.
https://www.degiro.se/data/pdf/se/Co...fria_etfer.pdf

Bara att maila nordnet, degiro och gärna nordea också och fråga. Nordea är faktiskt den aktör som är har absolut lägst avgifter nu och också ett stort utbud a etf'er mm. Nordnet och Avanza har blivit omkörda och är nu tröga och dyra aktörer. Om degiro kör den courtage-fritt är förstås inte det dumt.
Citera
2019-03-09, 21:14
  #4096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bara att maila nordnet, degiro och gärna nordea också och fråga. Nordea är faktiskt den aktör som är har absolut lägst avgifter nu och också ett stort utbud a etf'er mm. Nordnet och Avanza har blivit omkörda och är nu tröga och dyra aktörer. Om degiro kör den courtage-fritt är förstås inte det dumt.
Ja, om Nordea har det man är intresserad av så är det ett väldigt tilltalande alternativ.
Citera
2019-04-05, 11:57
  #4097
Medlem
muneys avatar
Ska flytta aktier från en annan bank till ett AF-konto på Avanza. Tar Avanza ut någon avgift för det?
Citera
2019-04-05, 18:29
  #4098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Ska flytta aktier från en annan bank till ett AF-konto på Avanza. Tar Avanza ut någon avgift för det?
Nej. Men detta hade du lätt kunnat googlat fram själv..
https://www.avanza.se/mina-sidor/fly...rdepapper.html
Citat:
Ursprungligen postat av Avanza
Vanliga frågor om flytt
Kostar det något att flytta hit aktier och fonder?
Vi tar inte ut någon avgift när du flyttar värdepapper till ditt konto hos oss. I vissa fall kan din andra bank ta ut en liten avgift. Kolla gärna upp vad din andra bank har för avgifter.
__________________
Senast redigerad av Asguk 2019-04-05 kl. 18:32.
Citera
2019-04-13, 11:11
  #4099
Medlem
Isnatts avatar
Mina fonder uppdaterades inte igår.

Dessutom är det problem när jag loggar in, men det kan ju vara min dator som är fel på: när jag loggar in via datorn med bank-id så kommer jag till internetsidan jag var på innan Avanza. Dvs google, Flashback eller vad som. Går jag sen in på Avanza igen så är jag inloggad. Men när jag loggar in kommer jag alltså till fel sida, nån med samma problem?
Citera
2019-04-13, 13:51
  #4100
Medlem
OtherBarrys avatar
Avanzas nya app är ju en katastrof.

Allt som jag tidigare var intresserade av att kunna se vid en snabb inloggning är borta, kan inte längre se hur index har rört sig utan en massa extra steg för att kunna jämföra mot min portfölj.
Citera
2019-04-13, 16:27
  #4101
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Avanzas nya app är ju en katastrof.

Allt som jag tidigare var intresserade av att kunna se vid en snabb inloggning är borta, kan inte längre se hur index har rört sig utan en massa extra steg för att kunna jämföra mot min portfölj.

De har fått fler klagomål på fler saker som kan bli bättre och håller på att förändra bla så man kan jämföra fond mot andra fonder och index historiskt som man kunde innan.

Tillsvidare kanske du kan göra en ny bevakningslista med dina fonder/aktier inkl det indexet du jämför mot?
Citera
2019-04-16, 21:07
  #4102
Medlem
Är inte hemma, så kan inte kolla, men undrar en sak.

Hur vet man om man har courtageklass start eller mini?

Jag har inte gjort 500 affärer, eller uppnått 50,000 kr. Borde jag automatisk vara på start? Har inte använt kontot på ca 8 år.
Citera
2019-04-24, 13:18
  #4103
Medlem
Jag är på courtageklass start, och det vill jag behålla.

Man får göra upp till 500 gratisaffärer står det(inom en 12-månaders tid). Räkas all order man gör, eller allt som köp/säljs?

"* Courtageklass Start kan du välja om du aldrig haft 50 000 kr eller mer i samlat sparande hos oss. Om du uppnår 50 000 kr eller gör fler än 500 gratisaffärer under en 12-månadersperiod placeras du automatiskt i courtageklass Mini och kan inte välja Start igen."
Citera
2019-04-24, 19:33
  #4104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag är på courtageklass start, och det vill jag behålla.

Man får göra upp till 500 gratisaffärer står det(inom en 12-månaders tid). Räkas all order man gör, eller allt som köp/säljs?

"* Courtageklass Start kan du välja om du aldrig haft 50 000 kr eller mer i samlat sparande hos oss. Om du uppnår 50 000 kr eller gör fler än 500 gratisaffärer under en 12-månadersperiod placeras du automatiskt i courtageklass Mini och kan inte välja Start igen."
500 st avslut. (notor som du normalt skulle betalt för)
Antalet ordrar spelar ingen roll så länge de inte går till avslut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback