Citat:
Ursprungligen postat av myrkott88
Ev Hon är ökänd för sin personalpolitik som innebär att hon sparkar folk för småsaker, eller för att de engagerat sig fackligt. Minns en kompis som jobbade på ett av hennes ställen, han fick inte ens reda på att han blev kickad.
Det där är gammal skåpmat, men visst är tanten känd för att vara hård.
Har hört folk kickas på lösa boliner också. Personligen minns jag bara en kompis som jobbade för henne - många år sen nu - och Eva tyckte tjejen såg blek ut och tyckte att hon skulle gå och sminka sig. Det var väl det värsta, så sätt.
Alltså, jag tycker så här: Hon bedriver en rörelse och har rätt att ställa krav på sin personal. Frågan är om tanten går över gränsen eller om det är oduglingar som lipar runt i pressen. Tror det kan vara både och.
Det är exakt samma krav på väldigt många andra krogar, arbetsrätten är satt ur spinn i krogmiljöer relativt ofta. Att tuffa krav ställs i restaurangmiljöer är inget nytt. Men de mindre kommer inte ut i pressen i samma utsträckning och jag vet att media hade kunnat göra stora gräv inom detta ämne, generellt. Slavlöner, obetald övertidsersättning, ingen OB, 15-timmars pass på schemaläggningar, ingen betalning vid sjukdom osv. Allt det förekommer varje dag men det skiter folk i. De som står ut med det där under en längre tid vinner positioner och blir etablerade som pålitlig och engagerad personal. Lite 40-tal över det.
Just gällande ES har hon taskigt rykte som chef. Det borde hon själv fundera på att förbättra, så hon lyckas attrahera den vakna personalen och slippa anställa gymnasiekids.
Edit: Delar av det där var OT, sorry.