Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Fråga 1: Enligt Tommies kristendomsmatris hävdas att Jehovas Vittnen tror att bara 144.000 kommer till himlen och att resten skall brinna. Ledsen att säga, men då kommer alla dagens Jehovas Vittnen brinna för under era 100 år så har ni nog fyllt alla platser i himlen. Hur ser ni på den saken?
Undersöker man kapitel 7 och vers 4 i Uppenbarelseboken så ser man att det mycket riktigt talas om 144.000 som blivit utvalda att regera tillsammans med Lammet, Kristus i himlen och läser man några verser längre ner så skriver Johannes i Upp. 7:9, 10:
"
Efter detta såg jag, och se, en stor skara, som ingen kunde räkna, ur alla nationer och stammar och folk och språk stod inför tronen och inför Lammet, klädda i långa vita dräkter; och det var palmkvistar i deras händer. 10
Och oupphörligt ropar de med hög röst och säger: ”Räddningen har vi vår Gud att tacka för, honom som sitter på tronen, och Lammet.”"
Detta visar att det ska finnas en odefinierad mängd människor på jorden som vill tillbe och tjäna Gud och som får ett fullkomligt liv här på jorden för evigt.
Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Fråga 2: Hur många gånger har jorden gått under enligt er tro? Jag minns att förr, då sprang ni runt och knacka på dörrar och berättade om att jorden går under m.m.
Ett gäng Jehovas på min fars tid gick många gånger till en kulle där dom skulle komma till himlen för att jorden går under. Ni har en riktigt skruvad tro som är påhittad, ni måste också vara hjärntvättade för att tro att jorden går under hela tiden. Hur ser ni på allt det här idag, skäms ni inte att hela tiden ha fel? Vill höra era åsikter kring detta och endast av Jehovas medlemmar!
Jorden kommer aldrig att gå under. Däremot kommer Gud att ta bort ondskan från jorden inom en snar framtid. Jag finner det högst osannolikt att några vittnen ska ha gått till en kulle och trott att dom ska komma till himlen. Liknar mer fördomar än fakta. Vad är det du menar som är påhittat med vår tro? Jag är rädd för att du grundar dina argument på fördomar. Jorden kan inte "gå under hela tiden". Det är inte jorden det är fel på. Det är mänskligheten som har vänt Gud ryggen som ska väck. Inte jorden.
Psaltaren 104:5 visar oss att "Han har grundat jorden på dess fästen,
den skall aldrig i evighet bringas att vackla." Jorden ska aldrig någonsin "bringas att vackla".
Psaltaren 37:10, 11 visar att "Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men
de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid."
Psaltaren 115:6 säger så här: "
Himlen – himlen tillhör Jehova, men jorden har han gett åt människosönerna". Lade du märke till i skriftstället att
Gud har gett jorden åt människorna? Om jorden skulle gå under, förintas, vad skulle det säga oss om Gud? Ingen kärleksfull Gud skulle först ge människan en vacker jord åt att bo på, sen låter han den förstöras? En sådan Gud vill inte jag tillbe. :-s
Betänk också detta att Gud skapade ju mannen och kvinnan till att leva för evigt på jorden. Det är alltså Guds avsikt att vi ska leva på jorden för evigt, och då måste ju jorden också finnas för evigt, eller hur?
Jesaja 45:18 upplyser oss mer om sakfrågan:
"Ty detta är vad Jehova har sagt, himlens Skapare, han, den sanne Guden, han som har format jorden och gjort den, han som gav den en fast grund, som
inte skapade den förgäves utan formade den till att vara bebodd: ”Jag är Jehova, och det finns ingen annan."
mvh//J