• 1
  • 2
2011-05-30, 15:16
Medlem
Philofobi82s avatar
I förrgår så kom jag över en artikel som publicerades i DN den 16e februari 2009 av 3 moderater som skrev om invandringspolitiken Jag förvånades över att de i sin artikel påminde mycket om Sverigedemokraternas åsikter i denna fråga! De skriver bland annat:

"• Medborgarskapet i Sverige får inte urvattnas. Det svenska passet är i dag en av få fördelar som skiljer medborgarskap från permanent uppehållstillstånd. Sverige ska vara ett öppet invandringsland som uppmuntrar människor att formalisera sin lojalitet mot sitt nya land.

• Medborgarskap som givits på felaktiga grunder ska därför kunna återkallas. Det kan handla om falsk identitet, hot eller mutor.

Ni kan läsa hela artikeln här - http://www.dn.se/debatt/ta-medborgar...lla-invandrare

Sedan läste jag vad andra politiker hade skrivit om denna artikel och då skrev bland annat Kalle Larsson från Vänsterpartiet:

"Klassisk främlingsfientlig högerretorik. Så kallar Vänsterpartiet den Moderata utredning som vill att medborgarskap ska kunna återkallas om det tilldelats genom lögner eller mutor. Övriga riksdagspartier är överlag skeptiska till förslaget. "

http://www.dn.se/nyheter/politik/en-...nde-utveckling

Nu min fråga till er - vad anser ni själva? Är det främslingsfientligt att återkalla medborgarskap från människor som på olika sätt har lurat till sig ett medborgarskap?

Jag vill även säga att det är helt fritt att diskutera artikeln i övrigt. Men frågan väcktes då jag läste vad Vänsterpartiet hade sagt.
Citera
2011-05-30, 15:27
Bannlyst
Inte främlingsfientligt, naturligtvis, tvärtom, enkel biljett till hemlandet mot postförskott.
Senast redigerad av allemand 2011-05-30 kl. 15:35.
Citera
2011-05-30, 16:14
Medlem
anders_judges avatar
En absolut självklarhet ifall man inte är helt hjärnslö, vore det fel att kräva tillbaka pengar ifall folk fått bidrag på falska premisser eller att kasta ut studenter som tagit in sig på utbildningar på falska meriter?

Naturligtvis inte och så är inte faller här heller såvida man förstås inte PK-mupp och läser in främlingsfientlighet i precis allt där det ställs minsta lilla krav på invandrare.

Trots att jag borde vara luttrad så är jag mållös över att det ens skulle behöva vara det minsta lilla kontroversiellt....
Citera
2011-05-30, 16:21
Medlem
Jag tycker inte ens det är främlingsfientligt att återkalla medborgarskap från personer som fått det på helt lagligt väg eller är födda med det. Hatar man Sverige och svenskar finns det ingen anledning att ha svenskt medborgarskap.

Någon som håller med mig eller är det rasistiskt att frånta terrorister sina medborgarskap?
Citera
2011-05-30, 16:32
Medlem
fogel72s avatar
Jag tycker absolut inte man skall kunna ta tillbaka ett medborgarskap.
En svensk är en svensk är en svensk....MEN!

Det förutsätter att vi ändrar på en del saker -det är för enkelt idag att få ett.

1: man skall enbart kunna ha ETT medborgarskap. När man får ett nytt - är det det som gäller, inga dubbla pass eller medborgarskap. Du har alla rättigheter och skyldigheter som en "etnisk" svenk - när du fått ett svenskt medborgarskap. (Det går således inte att "kasta" ut en svensk)

2: För att överhuvudtaget kunna bli Svensk medborgare krävs ett visst engagemang. Och att vilja bo och leva i och för Sveriges bästa resten av sitt liv. Detta kan man aldrig veta efter 1 år. Det skall krävas ett antal år bosatt i Sverige först innan man ens kan ansöka - 10-15 år (jag e ingen expert här)

3: Under tiden man bor/vistas i Sverige har man Tillfälligt uppehållstillstånd. Bort med alla PUT!
Dessa skall förnyas varje år. Missköter man sig, upprepade brott - eller enstaka Grova - mister man det och blir hemskickad.

4: När man väl ansöker om ett medborgarskap - skall man också avlägga något slags test: Man skall kunna förstå och göra sig förstådd på Svenska, samt ha motsvarande grundskole kunskaper i Demokrati, jämställdhetsfrågor, djurrätt mm Dvs Samhällskunskap - och kunskap i Hur det svenska samhället är uppbyggt och fungerar.

Fram tills dess ändringar är genomförda - och om personen har dubbla medborgarskap, tycker jag absolut att man kan fråntas det svenska, om man missköter sig.
Citera
2011-05-30, 16:46
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fogel72
Jag tycker absolut inte man skall kunna ta tillbaka ett medborgarskap.
En svensk är en svensk är en svensk....MEN!

Det förutsätter att vi ändrar på en del saker -det är för enkelt idag att få ett.

1: man skall enbart kunna ha ETT medborgarskap. När man får ett nytt - är det det som gäller, inga dubbla pass eller medborgarskap. Du har alla rättigheter och skyldigheter som en "etnisk" svenk - när du fått ett svenskt medborgarskap. (Det går således inte att "kasta" ut en svensk)

De övriga punkterna är ju helt klart rimliga men i just delen av dubbla medborgarskap är jag lite kluven just för att jag själv har det även om jag förstår att det kan bli lojalitetskonflikter i vissa fall.
Det kanske borde vara så att dubbla medborgarskap enbart får ges mellan två hyfsat jämnställda västländer och civiliserat folk med dokumenterad assimilationsvilja så kvalar jag in...
Citera
2011-05-30, 17:00
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Det har förekommit att brottslingar, som sitter i fängelse, och som är dömda att utvisas efter avtjänat straff, under sin fängelsetid, erhållit svenskt medborgarskap, då de har mutat någon tjänsteman att bevilja deras ansökan om medborgarskap.
Det är en skam, det är en fläck på Sveriges baner, att medborgarskap heter pengar!
Citera
2011-05-30, 17:37
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Haha, att Vänsterpartiet kommer med såna här svar var ju inte så oväntat, då de som vanligt drömmer om att kunna ta hela världen i sin famn & inte utdela några som helst rapp på fingrarna!

Vi kommer antagligen anklagas för respektlöshet och nationalism av dem som föredrar bidrag och välmenande fraser framför tydlighet om rättigheter och skyldigheter. Vi får ta det.

Bara jag som läser in vänstertomtarna här?

Det är intressant att läsa om hur (M) kommer med såna här utspel men föga förvånande var det bara för att man försökte fiska upp röster från SD:s väljare.

Jag tar iallafall det här med en nypa salt
Citera
2011-05-30, 18:00
Medlem
Herostratoss avatar
Kalle Larsson har varit galen länge....
Citera
2011-05-30, 18:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
I förrgår så kom jag över en artikel som publicerades i DN den 16e februari 2009 av 3 moderater som skrev om invandringspolitiken Jag förvånades över att de i sin artikel påminde mycket om Sverigedemokraternas åsikter i denna fråga! De skriver bland annat:

"• Medborgarskapet i Sverige får inte urvattnas. Det svenska passet är i dag en av få fördelar som skiljer medborgarskap från permanent uppehållstillstånd. Sverige ska vara ett öppet invandringsland som uppmuntrar människor att formalisera sin lojalitet mot sitt nya land.

• Medborgarskap som givits på felaktiga grunder ska därför kunna återkallas. Det kan handla om falsk identitet, hot eller mutor.

Ni kan läsa hela artikeln här - http://www.dn.se/debatt/ta-medborgar...lla-invandrare

Sedan läste jag vad andra politiker hade skrivit om denna artikel och då skrev bland annat Kalle Larsson från Vänsterpartiet:

"Klassisk främlingsfientlig högerretorik. Så kallar Vänsterpartiet den Moderata utredning som vill att medborgarskap ska kunna återkallas om det tilldelats genom lögner eller mutor. Övriga riksdagspartier är överlag skeptiska till förslaget. "

http://www.dn.se/nyheter/politik/en-...nde-utveckling

Nu min fråga till er - vad anser ni själva? Är det främslingsfientligt att återkalla medborgarskap från människor som på olika sätt har lurat till sig ett medborgarskap?

Jag vill även säga att det är helt fritt att diskutera artikeln i övrigt. Men frågan väcktes då jag läste vad Vänsterpartiet hade sagt.

Självklar är det inte främlingsfientligt utan logiskt och självklart. Skojare ska utvisas, enkel biljet.
Citera
2011-05-30, 19:25
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Självklart inte. Bara i ankdammen Sverige en sådan diskussion kan ta fart.
Citera
2011-05-30, 20:06
Medlem
glimmandes avatar
Om man drog tillbaka alla som fått PUT och medborgarskap på falska grunder så hade vi kunnat slänga ut åtskilliga hundratusentals. Vi talar ju ändå om ett land där 95% av alla asylsökande vägrar att identifiera sig samt många av de övriga ljuger i sina ansökningar. Om vi dessutom tar och skickar ut alla som kommer hit som anhöriginvandrare till lögnarna så har vi till väldigt stor del löst vårat invandringsproblem. Raus, liksom.

Tror det är därför som VPK vill mota i grind. De vill ta bort alla eventuella möjligheter att någonsin frigöra det svenska folket från det statligt pålagda oket. Kommunister
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in