Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 12:06
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Var i tråden nämns denna person? Längst upp till höger i varje inlägg finns ett nummer #12599 var det för ditt senaste inlägg. Ange det numret eller sidan personen beskrevs på. Det låter som en tänkbar förövare du beskriver.
Jag har alls ingen åsikt om hans skuld men inlägget tycks vara det nedan.
(FB) Det ouppklarade dubbelmordet i Linköping 2004, kvinna och 8-åring knivhuggna
Citera
2018-09-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Finns i tråden. Jag har inget intresse av att PMa eller ringa någonstans.
Men då är det väl bara att du kontaktar polisen själv, inte ens svårt.
Citera
2018-09-22, 20:37
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Men då är det väl bara att du kontaktar polisen själv, inte ens svårt.
Jag bryr mig inte tillräckligt, trodde jag uttryckte mig tillräckligt klart.
Citera
2018-09-22, 23:12
Medlem
Svensk polis har tydligen skickat DNA för att kunna skapa en fantombild av en mördare i ett svenskt fall.
Jag gissar mig till att detta dubbelmord ligger bra till för att vara det mordet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...polis-tekniken

Någon som tror annorlunda?
Citera
2018-09-22, 23:18
Medlem
Sigeas avatar
Läste precis på Aftonbladet att svensk polis anlitat nåt företag iUSA som gör genetiska fantombilder i ett olöst fall. Tänker att det måste vara de här morden det handlar om? Kan ej länka men det ligger på förstasidan just nu.
Citera
2018-09-22, 23:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Svensk polis har tydligen skickat DNA för att kunna skapa en fantombild av en mördare i ett svenskt fall.
Jag gissar mig till att detta dubbelmord ligger bra till för att vara det mordet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...polis-tekniken

Någon som tror annorlunda?
Citat:
Vilken utredning det rör sig om är dock okänt och DN uppger att polisen ska ha tagit fram fantombilden redan i våras.
Källan Aftb.
Citera
2018-09-23, 11:01
Medlem
Blir direkt att tänka på detta fall när polisen testat denna nya DNA metod. Det är ju en av dom största utredningarna i historien och bara ett DNA från gärningsmannen behöver ju jämnföras med det från brottsplatsen så är utredningen komplett.

Polisen verkar ha gjort detta redan i våras, vore interessant att jämnföra "den nya" fantombilden med den gamla.

Ända sedan man började gotta ner sig i detta fall har man alltid hoppats att lösningen ska komma!
Citera
2018-09-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze
Blir direkt att tänka på detta fall när polisen testat denna nya DNA metod. Det är ju en av dom största utredningarna i historien och bara ett DNA från gärningsmannen behöver ju jämnföras med det från brottsplatsen så är utredningen komplett.

Polisen verkar ha gjort detta redan i våras, vore interessant att jämnföra "den nya" fantombilden med den gamla.

Ända sedan man började gotta ner sig i detta fall har man alltid hoppats att lösningen ska komma!
Det vore fantastiskt om det blir ett genombrott. Vi har ju diskuterat DNA-spårningen nu under lång tid. I tidningen sägs bl a att utredningen är inne i ett "känsligt skede". Kan betyda att all inblandade är på tåna nu, hoppas ...
Citera
2018-09-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det vore fantastiskt om det blir ett genombrott. Vi har ju diskuterat DNA-spårningen nu under lång tid. I tidningen sägs bl a att utredningen är inne i ett "känsligt skede". Kan betyda att all inblandade är på tåna nu, hoppas ...

Ja det skulle nog kunna gälla Linköping det här. Ökar i så fall chansen att dom även har kontaktat släktforskningsföretag.
Citera
2018-09-23, 13:56
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Läste precis på Aftonbladet att svensk polis anlitat nåt företag iUSA som gör genetiska fantombilder i ett olöst fall. Tänker att det måste vara de här morden det handlar om? Kan ej länka men det ligger på förstasidan just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze

Jag är inte alltför imponerad av framställandet av ett ansikte ur en DNA-profil. Visst, man kan se trolig ögonfärg, hårfärg men mycket mer verkar det inte vara när man jämför tidigare fantombild med. Jag skulle inte sätta mitt hopp till att en ny fantombild. DNA säger heller inget om ålder, det har gått snart 15 år och man vet inte hur gammal gärningsmannen var.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det skulle nog kunna gälla Linköping det här. Ökar i så fall chansen att dom även har kontaktat släktforskningsföretag.
Jag tror att gärningsmannen tillhör en socialgrupp där anlitande av släktforskningsföretag är tämligen begränsat. Jag sätter inte mitt hopp till den vägen heller.

Det ser väldigt mörkt ut i det här fallet. Vid det här laget har polisen tömt ut alla yttre ledtrådar (vittnesmål, tips, tekniska undersökningar osv) och den inre spaningen (registerslagningar osv) har inte gett något. Om mördaren var under 21 år gammal när denne begick morden så kan han inte lagföras efter oktober nästa år (2019) eftersom morden preskriberas då. Polisen kan alltså då ställas inför det bisarra faktumet att den skyldige topsas (tex i en annan utredning) och att man då får svart på vitt att man har mördaren framför sig men inte kan göra något åt det. Frågan är om polisen ställer om sina topsningar efter oktober 2019 och endast topsar sådana som kan lagföras?

Geografisk hemvist
Min åsikt är att gärningsmannen kommer inte från Linköping utan var på besök, annars hade han åkt in i masstopsningsnätet. Jag tror inte heller att mordet var planerat eller att det finns något motiv alls förutom vad som hände i just den stunden då GM och Mohammed möttes. Hade det funnits minsta tillstymmelse till motiv så hade polisen fått reda på detta och börjat nysta i en antagonist och dennes släktingar och vänner, var så säkra. En del använder övervåldet till intäkt för att GM skulle haft starka motiv. Det är en helt snurrig slutsats som inte grundar sig i empiri, GM hugger så många gånger för att han har fullt adrenalinpåslag, är rädd och vansinnigt arg. Kanske skriker Mohammed och Anna-Lena och därför som han fortsätter hugga tills de tystnar. Kniven är dessutom, som GW uttryckte det "sämsta sortens kniv, vilken som helst hade varit bättre" vilket gör att det inte är helt enkelt för GM att vara effektiv och därför måste hugga flertalet gånger. Däremot tror jag att GM är svensk, så till vida att han behärskar svenska. Det baserar jag på att han troligen talat med Mohammed och nioåringar talar sällan engelska.

Varför har polisen missat honom?
Han saknar geografisk hemvist i register till Linköping och har inget motiv. Fantombilden är antagligen inte heller särskilt välliknande vilket gör att han klarat sig från att bli intipsad. Han har inte lagförts för något riktigt brott (dvs annat än trafikbrott) för då hade han topsats och åkt fast. En otäck tanke är att han faktiskt kallats till topsning hos polisen men då skickat en välliknande kamrat eller släkting som legitimerat sig med GMs id-kort.
Senast redigerad av PrisonMike 2018-09-23 kl. 14:23.
Citera
2018-09-23, 15:09
Medlem
Citat:
Jag blir nyfiken när jag läser att det är i ett känsligt skede. Vi får hoppas att detta fallet det skrivs om gäller Linköpings olösta dubbelmord. Denna utredning är ju den näst största efter Palmeutredningen. Det skulle ju vara otroligt bra om det till sist blir löst.
Citera
2018-09-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Jag är inte alltför imponerad av framställandet av ett ansikte ur en DNA-profil. Visst, man kan se trolig ögonfärg, hårfärg men mycket mer verkar det inte vara när man jämför tidigare fantombild med. Jag skulle inte sätta mitt hopp till att en ny fantombild. DNA säger heller inget om ålder, det har gått snart 15 år och man vet inte hur gammal gärningsmannen var.

Jag tror att gärningsmannen tillhör en socialgrupp där anlitande av släktforskningsföretag är tämligen begränsat. Jag sätter inte mitt hopp till den vägen heller. ---------------

Är inte lika pessimistisk som du. Räcker att någon avlägsen släkting finns i det nu världsomspännande DNA-registret. Vad gäller att få fram en mer exakt fantombild har flera fall lösts med hjälp av den tekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in