Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 13:51
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är sant, polisen har aldrig sagt rakt ut att GM haft en psykos men i och med det Staaf säger, hela min mordgrupp tror att det här är en galnings verk, motiv saknas osv så bör det vara det dom menar. Även statistiskt bör det vara så eftersom droger saknas hos GM som jag skrev bakåt några inlägg.

Finns en del våldsbrott där psykotiska GM lämnat platsen och gått hem eller tagit sig bort från platsen utan att skada andra personer på vägen. Psykosteorin är väl egentligen den mest logiska, nackdelen är att han borde torskat men det kan vara just det som är det avvikande i Linköping plus att han troligen inte är från Linköping. Då borde han ha hittats relativt snabbt.

Finns andra typer av galningar än psykosgalningar. Jag tror snarare polisen menar lustmördare när de säger galning.
Citera
2018-07-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Finns andra typer av galningar än psykosgalningar. Jag tror snarare polisen menar lustmördare när de säger galning.
Du har en point där. Lustmord tycks vara förknippat med sadism; att åstadkomma största möjliga lidande för offret och GM i Linköping högg ju pojken att stort antal gånger, overkill, talades det väl om.
Det är tydligen skillnad på lustmord och andra mord. Sadistiska, ouppklarade mordfall bör väl finnas i "väntrummet". Kan något av dessa kopplas till GM i Linköping?
Citera
2018-07-09, 09:04
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Fp
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-07-09 kl. 09:06. Anledning: Fel tråd...
Citera
2018-07-09, 12:37
Medlem
Mannen vid valvet är intressant eftersom han inte kunnat uteslutas som misstänkt. Dessutom huserar han i närheten av brottsplatsen vid samma tid som dådet. Jag tror att han står vid sin tänkta brottsplats och spanar. Han förväntar sig att offret ska komma och gå där. Han får efter ett par dagar ompröva och gå närmare inpå offrets hem för att säkert träffa på honom.

Problemet med denna teori är att det indikerar en helt annan typ av gärningsman än den som är aktuell i utredningen. Problemet är nog att polisen kan tänkas ha låst sig vid familjespåret eller psykot. Kanske är sanningen en blandning.

Jag tror detta är planerat och grabben är offret. Men polisen kanske har kunskap om motsatsen.
Citera
2018-07-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Mannen vid valvet är intressant eftersom han inte kunnat uteslutas som misstänkt. Dessutom huserar han i närheten av brottsplatsen vid samma tid som dådet. Jag tror att han står vid sin tänkta brottsplats och spanar. Han förväntar sig att offret ska komma och gå där. Han får efter ett par dagar ompröva och gå närmare inpå offrets hem för att säkert träffa på honom.

Problemet med denna teori är att det indikerar en helt annan typ av gärningsman än den som är aktuell i utredningen. Problemet är nog att polisen kan tänkas ha låst sig vid familjespåret eller psykot. Kanske är sanningen en blandning.

Jag tror detta är planerat och grabben är offret. Men polisen kanske har kunskap om motsatsen.
Då är vi återigen vid hypotesen att pojken M har gjort något som fått GM att utkräva hämnd och i fråga om det motivet har åtskilliga antaganden framförts tidigare i tråden.
Citera
2018-07-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope

Ja man skulle vilja veta vilka veckodagar killen i valvet har siktats. Har han varit ute för att kartlägga M: skolväg så funkar det ju fint om han stått där torsdag fredag måndag innan morddagen (en tisdag). Har han stått där lördag söndag måndag så lutar det ju mer åt att han hälsar på någon i krokarna. Hittar ingen information om dagarna.

Hur ser det ut runt mordplatsen med studentlägenheter. Var det mycket studenter som hyrde i området 2004, någon som har koll på det?
Citera
2018-07-09, 20:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjock.mobbare
Det verkar mer troligt att GM tagit turen ner kring Lasarettsgatan, svängt in i trädgårdsföreningen för att sedan ta sig ut på Djurgårdsgatan. Förutom de vittnen som indikerar att så skulle vara fallet tyder även hur fingeravtrycken sitter på Metro-tidningsstället på det.

Givet hur de sitter ter det sig rimligt att anta att GM kommit norrifrån till det. Det eftersom att han först försökt öppna det med och hur han då hållit höger hand.

Om han har kommit söderifrån längs Djurgårdsgatan till tidningsstället måste han först ha passerat det innan han öppnar det. Annars stämmer det inte med hur fingeravtrycken sitter.

Man kan se det i denna video (från 13.10):
https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o

En liten detalj som kanske för oss närmare dubbelmördaren!

Nu (!) har jag plöjt alla sidor i denna tråd.
Frågetecknen är fler än utropstecknen.
Jag är inte särskilt bekant med Linköpings geografi, förutom att jag ”promenerat” på Street View och Google Map.

Även har jag tittat ett par ggr på Veckans Brott, Efterlyst och Blåljus Östergötland (?)

Först fick jag inte ihop bilden med Metro-lådan, för i mitt huvud ligger Ica-butiken på högra sidan av gatan, mot TRF.

Efter ytterligare ”promenader” kunde jag placera butiken på andra sidan, närmare BP.

Nå, sen skulle då ”farsans” (Twigos styvfar) vittnesmål kunna prickas in. Först gick det inte alls. Det var att GM (?) gick med ”handen mot farsan” typ.

Då jag flyttade Ica-butiken till andra/rätt sida om gatan så stämde det. ”Farsan” kör typ söderut på Djurgårdsgatan och Gm går norrut och har således sin högra/skadade hand ut mot gatan.

Senare flyttades den här mötesplatsen till innan rödljusen/korsningen Drottninggatan Djurgårdsgatan.

Då kör ”farsan” nordväst-ish, GM kommer gående på andra sidan. Väl? Då bör han ha vänstra handen ut mot gatan. Det uttrycks då, från ”farsan” att han med vänster hand håller om den skadade högra, och då kan man ju se framför sej att höger hand ändå kommer ut närmast gatan, så att säga.

Nå, då blev jag nöjd med detta.

I det citerade nämns att GM bör komma norrifrån för att kunna hantera locket på det sätt som sker i Veckans brott. Det jag inte riktigt kan tolka är: HUR är Metro-lådan egentligen placerad? Med ”ryggen” mot Ica och (enda) öppningen mot gatan? Eller finns det två lock/öppningar? En norrut och en söderut? Vilken använde GM? Vet man det?

Det är ju skillnad om GM kommer söderifrån och slänger mössan vid passering. Eller om han kommer norrifrån - och har gjort en större cirkelrörelse än GW menar på.
Eller om han kommer söderifrån, passerar och vänder tillbaka efter ett par steg. Det är ju ett mera rationellt handlande.

Detta skulle jag vilja veta. (Det kan för all del ha stått någonstans i denna omfattande tråd, men i så fall har jag missat det.)
Citera
2018-07-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ja man skulle vilja veta vilka veckodagar killen i valvet har siktats. Har han varit ute för att kartlägga M: skolväg så funkar det ju fint om han stått där torsdag fredag måndag innan morddagen (en tisdag). Har han stått där lördag söndag måndag så lutar det ju mer åt att han hälsar på någon i krokarna. Hittar ingen information om dagarna.

Hur ser det ut runt mordplatsen med studentlägenheter. Var det mycket studenter som hyrde i området 2004, någon som har koll på det?
Vad kan pojken M ha gjort som föranleder en student i Linköping att gå bananas och overkills him med en butterfly?
Citera
2018-07-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Vad kan pojken M ha gjort som föranleder en student i Linköping att gå bananas och overkills him med en butterfly?

Tänker mer att har killen i valvet observerats under helgen så är det nog tänkbart att han hälsar på någon i området. Ev en flickvän eller vän som pluggar i Linköping. Då tänker jag på psykosteorin.

Har han bara synts till två eller tre vardagar före och efter helgen, då skulle det kunna vara en person som vill kartlägga M:s väg till skolan och då talar det för planering.
Citera
2018-07-09, 21:04
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Dagen ledande hypotes från mej är att GM var ute efter någon att döda, vemsomhelst.

Tror att platsen är viktigare än offren. Tror att GM stått och rekat ett par dagar. Tror att han denna dag fattat tillräckligt mod för att ge sej på ett tillräckligt svagt offer.

Enligt GW i Veckans brott 6 år efter händelsen, så är det kraftigt övervåld, massor med hugg. (Man hör att det är riktigt illa när GW berättar, han brukar oftast tala med små bokstäver.)

Därför tror jag att det var det GM var ute efter, att få ut det han säkert fantiserat om i flera år. A la Gyllensvaan...
Citera
2018-07-09, 21:06
Medlem
Eftersom Linköping är en studentstad är omsättningen på män i den åldersgrupp polisen söker hög. Det är vanligt att människor bor en mycket kort tid i staden och därmed inte hinner lämna något större avtryck.

Källa: Polisen

Har han varit på tillfälligt besök i Linköping så är det nog troligt att det har med någon student att göra men tanke på att det händer just i Linköping som är en av dom större universitetsstäderna och att han inte är gripen.
Citera
2018-07-09, 21:18
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Eftersom Linköping är en studentstad är omsättningen på män i den åldersgrupp polisen söker hög. Det är vanligt att människor bor en mycket kort tid i staden och därmed inte hinner lämna något större avtryck.

Källa: Polisen

Har han varit på tillfälligt besök i Linköping så är det nog troligt att det har med någon student att göra men tanke på att det händer just i Linköping som är en av dom större universitetsstäderna och att han inte är gripen.

Jag tror också att det är en student, tillfälligt bosatt i stan, men ändå tämligen bekväm med omgivningarna just runt BP.

Att det är ett slags dubbel trygghet han känner där: han bor inte i stan, han är en främling, men just dessa trakter är han tillräckligt bekant med.

Han kanske känner att det inte riktigt ”gills” vad han gör där, eftersom det inte är hans riktiga hemvist (jfr såna som äter snabbmat och godis i bilen, dricker sprit i källaren - syns det inte (för andra) så finns det inte riktigt i verkligheten.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in