Citat:
Ursprungligen postat av
tjock.mobbare
Det verkar mer troligt att GM tagit turen ner kring Lasarettsgatan, svängt in i trädgårdsföreningen för att sedan ta sig ut på Djurgårdsgatan. Förutom de vittnen som indikerar att så skulle vara fallet tyder även hur fingeravtrycken sitter på Metro-tidningsstället på det.
Givet hur de sitter ter det sig rimligt att anta att GM kommit norrifrån till det. Det eftersom att han först försökt öppna det med och hur han då hållit höger hand.
Om han har kommit söderifrån längs Djurgårdsgatan till tidningsstället måste han först ha passerat det innan han öppnar det. Annars stämmer det inte med hur fingeravtrycken sitter.
Man kan se det i denna video (från 13.10):
https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
En liten detalj som kanske för oss närmare dubbelmördaren!
Nu (!) har jag plöjt alla sidor i denna tråd.
Frågetecknen är fler än utropstecknen.
Jag är inte särskilt bekant med Linköpings geografi, förutom att jag ”promenerat” på Street View och Google Map.
Även har jag tittat ett par ggr på Veckans Brott, Efterlyst och Blåljus Östergötland (?)
Först fick jag inte ihop bilden med Metro-lådan, för i mitt huvud ligger Ica-butiken på högra sidan av gatan, mot TRF.
Efter ytterligare ”promenader” kunde jag placera butiken på andra sidan, närmare BP.
Nå, sen skulle då ”farsans” (Twigos styvfar) vittnesmål kunna prickas in. Först gick det inte alls. Det var att GM (?) gick med ”handen mot farsan” typ.
Då jag flyttade Ica-butiken till andra/rätt sida om gatan så stämde det. ”Farsan” kör typ söderut på Djurgårdsgatan och Gm går norrut och har således sin högra/skadade hand ut mot gatan.
Senare flyttades den här mötesplatsen till innan rödljusen/korsningen Drottninggatan Djurgårdsgatan.
Då kör ”farsan” nordväst-ish, GM kommer gående på andra sidan. Väl? Då bör han ha vänstra handen ut mot gatan. Det uttrycks då, från ”farsan” att han med vänster hand håller om den skadade högra, och då kan man ju se framför sej att höger hand ändå kommer ut närmast gatan, så att säga.
Nå, då blev jag nöjd med detta.
I det citerade nämns att GM bör komma norrifrån för att kunna hantera locket på det sätt som sker i Veckans brott. Det jag inte riktigt kan tolka är: HUR är Metro-lådan egentligen placerad? Med ”ryggen” mot Ica och (enda) öppningen mot gatan? Eller finns det två lock/öppningar? En norrut och en söderut? Vilken använde GM? Vet man det?
Det är ju skillnad om GM kommer söderifrån och slänger mössan vid passering. Eller om han kommer norrifrån - och har gjort en större cirkelrörelse än GW menar på.
Eller om han kommer söderifrån, passerar och vänder tillbaka efter ett par steg. Det är ju ett mera rationellt handlande.
Detta skulle jag vilja veta. (Det kan för all del ha stått någonstans i denna omfattande tråd, men i så fall har jag missat det.)