Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-18, 22:58
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jo det är visserligen sant . Allt känns så konstigt och motsägelsefullt i hela utredningen. Jag tror dom uppgifterna som polisen gick ut med tidigt är dom rätta. Vittnena har inte hunnit blivit påverkade av media osv och lämnar observationerna dom såg. Jag tror därför att mannen med beige jacka är GM. Det var det polisen gick ut med direkt .

Kan dra en jämförelse hur vittnen ändrat sig ordentligt tex i palmeutredningen , om man kollar på vad polisen säger flera år efter sen går man tillbaks och kollar hur Vittnena beskrev GM mordnatten så är det som natt och dag. Första uppgifterna tror ja man ska dra högst tilltro till, mannen i beige rock är GM.

De polisen gick ut med 1 nov 2004 var det här:

Citat:
De uppgifter som finns om gärningsmannen är:
- en man med kroppslängd 185-195 cm
- 20 - 40 år gammal
- ljus jacka eller mörk jacka
- rakryggad eller kutryggig
- sannolikt har mördaren en sårskada på ena handen,
troligen den högra - skadan kan dock vara ganska ytlig.

När de tidigt gjorde sin rekonstruktion valde de en mörkklädd gärningsman.

Vad vill jag ha sagt? Jo att både ljus och mörk jacka fanns med tidigt.

Vad jag hört polisen säga tror de att de som sett en ljus jacka har sett Anna-Lena.

http://www.linkoping.se/Om-kommunen/...smeddelande-8/
Citera
2014-08-18, 23:02
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Jo det är visserligen sant . Allt känns så konstigt och motsägelsefullt i hela utredningen. Jag tror dom uppgifterna som polisen gick ut med tidigt är dom rätta. Vittnena har inte hunnit blivit påverkade av media osv och lämnar observationerna dom såg. Jag tror därför att mannen med beige jacka är GM. Det var det polisen gick ut med direkt .

Kan dra en jämförelse hur vittnen ändrat sig ordentligt tex i palmeutredningen , om man kollar på vad polisen säger flera år efter sen går man tillbaks och kollar hur Vittnena beskrev GM mordnatten så är det som natt och dag. Första uppgifterna tror ja man ska dra högst tilltro till, mannen i beige rock är GM.

Tänkte precis samma sak som du angående Palmemordet, liksom Algernons död. Då sa vittnen direkt "dom knuffade honom", sen blev det väl till slut självmord...

Kan man tänka sig att GM hade en dyr fin mörk täckjacka som han gömmer undan en bit in i mörkret bredvid vägen eftersom han vet att det kommer att bli kladdigt. På sig vid mordet har han en extra lång beige tröja. Efter mordet så tar han på sig den mörka jackan och drar upp tröjan över jackans resår.
Vittnet sa att det var en bylsig jacka som såg lite för stor ut.
Citera
2014-08-18, 23:40
Medlem
MossTrumss avatar
Experiment med vittnen - i ämnet vittnespsykologi utfört i USA - har visat att när en "brottsling" (skådespelare) utför ett plötsligt brott, kan vittnena på plats föra över attribut från andra personer på platsen där brottet sker - som färg på klädesplagg, hårfärg, t.o.m. kroppslängd - och tillskriva dessa attribut på brottslingen. Kort sagt: vittnena blir skärrade och är inte vid sina sinnens 100 % fulla bruk, och när de vittnar om vad de sett kan de faktiskt "knåpa" ihop en historia som består av vitt skilda intryck från platsen. Detta experiment har utförts som väskryckning vid en (buss-)hållplats, där en skådespelare rycker en väska från en annan skådespelare och springer därifrån. Vittnena - som inte vet att det är ett iscensatt skådespel - kan tillskriva "brottslingen" färger på kläder och håret som andra vittnen på plats hade Vittnesuppgifter har ett värde först när de sammanställs och man finner samstämmiga bitar
Senast redigerad av MossTrums 2014-08-18 kl. 23:44.
Citera
2014-08-18, 23:48
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Jag kan inte köpa att det här mordet var välplanerat av en beräknande typ. Beräknande typer som planerar att döda, eller ens skrämmas, använder inte en sådan värdelös butterflykniv. Och kastar inte mössa, kniv och annat med DNA utmed flyktvägen.

Därför tror jag mer på psykiskt sjuk, missbrukare eller väldigt ung som gärningsman.

Skälet att den här tomten kommit undan är antingen pga att han är död, sitter inom psykvården eller flyttat utomlands.
Citera
2014-08-18, 23:55
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Experiment med vittnen - i ämnet vittnespsykologi utfört i USA - har visat att när en "brottsling" (skådespelare) utför ett plötsligt brott, kan vittnena på plats föra över attribut från andra personer på platsen där brottet sker - som färg på klädesplagg, hårfärg, t.o.m. kroppslängd - och tillskriva dessa attribut på brottslingen. Kort sagt: vittnena blir skärrade och är inte vid sina sinnens 100 % fulla bruk, och när de vittnar om vad de sett kan de faktiskt "knåpa" ihop en historia som består av vitt skilda intryck från platsen. Detta experiment har utförts som väskryckning vid en (buss-)hållplats, där en skådespelare rycker en väska från en annan skådespelare och springer därifrån. Vittnena - som inte vet att det är ett iscensatt skådespel - kan tillskriva "brottslingen" färger på kläder och håret som andra vittnen på plats hade Vittnesuppgifter har ett värde först när de sammanställs och man finner samstämmiga bitar

Hur många vittnen i det här fallet såg själva mordet och var skärrade nog för att inte kunna ge ett tillförlitligt vittnesmål? Vittnesmålen i det här fallet handlar väl bara om att man tror sig kunna ha stött på GM den aktuella morgonen i nära anslutning till mordplatsen?
Citera
2014-08-18, 23:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Jag kan inte köpa att det här mordet var välplanerat av en beräknande typ. Beräknande typer som planerar att döda, eller ens skrämmas, använder inte en sådan värdelös butterflykniv. Och kastar inte mössa, kniv och annat med DNA utmed flyktvägen.

Därför tror jag mer på psykiskt sjuk, missbrukare eller väldigt ung som gärningsman.

Skälet att den här tomten kommit undan är antingen pga att han är död, sitter inom psykvården eller flyttat utomlands.

GM hade varken droger eller mediciner i kroppen.
GW är ju ganska säker på att det är planerat och att M är målet, han tycker GMs beteende talar för det.
Citera
2014-08-19, 00:08
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Hur många vittnen i det här fallet såg själva mordet och var skärrade nog för att inte kunna ge ett tillförlitligt vittnesmål? Vittnesmålen i det här fallet handlar väl bara om att man tror sig kunna ha stött på GM den aktuella morgonen i nära anslutning till mordplatsen?
Okey, jag förstår. Men även om det bara finns ett säger ett vittne som stött på gm, kan detta vittne ha tagit intryck av andra personer runtomkring, just där och då, och tillskriva gm attribut från dessa andra personer. Simple as that

edit: Det är när polisen/förhörsledaren ställer följdfrågor som vilken färg på kläder gm hade som ett vittne "tvingas" minnas ngt som det kanske inte har noterat, och i stundens ingivelse (omedvetet) tillskriver gm ett klädesplagg den i själva verket sett ngn annan bära den morgonen.
Senast redigerad av MossTrums 2014-08-19 kl. 00:16.
Citera
2014-08-19, 01:03
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
GM hade varken droger eller mediciner i kroppen.
GW är ju ganska säker på att det är planerat och att M är målet, han tycker GMs beteende talar för det.
Då är det planerat av någon som är mycket ung. Precis som jag ursprungligen skrev, det finns bara de alternativ jag räknade upp, realistiskt sett.
Citera
2014-08-19, 08:57
Medlem
Om det var ett planerat mord så var det dåligt planerat enligt min mening. Planerar man ett mord slänger man ju knappast i från sig kniv och klädesplagg efteråt. Utan man tar ju med det sig hem alternativt åker och dumpar det någonstans.
Citera
2014-08-19, 11:46
Medlem
blueyellowlions avatar
Ibland undrar jag om GM kan ha betalat någon annan att lämna DNA i hans ställe och på det viset undkommit. Jag såg en dokumentär från England om en som hette Pitchfork som hade begått våldtäkt och dubbelmord på 80-talet och betalade en kollega att lämna provet i hans ställe när polisen bestämde sig för att masstopsa de lokala byarna. Det var f.ö första gången man kunde binda någon med hjälp av DNA. Han åkte ju fast ändå till slut. Det finns en dokumentär på Youtube som heter "Cracking the killer´s code". Eller kan man inte fuska på det här viset längre? Det kanske låter långsökt men man kan ju undra.
Citera
2014-08-19, 13:53
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Ibland undrar jag om GM kan ha betalat någon annan att lämna DNA i hans ställe och på det viset undkommit. Jag såg en dokumentär från England om en som hette Pitchfork som hade begått våldtäkt och dubbelmord på 80-talet och betalade en kollega att lämna provet i hans ställe när polisen bestämde sig för att masstopsa de lokala byarna. Det var f.ö första gången man kunde binda någon med hjälp av DNA. Han åkte ju fast ändå till slut. Det finns en dokumentär på Youtube som heter "Cracking the killer´s code". Eller kan man inte fuska på det här viset längre? Det kanske låter långsökt men man kan ju undra.
Näe. Här kollar man identiteten på den man toppsar.
Det jag tycker är konstigt vilket även tyder på att GM inte har anknytning till Linköping är att de inte har lyckats toppsa någon släkting till GM. Även släktskap ger träffar på DNA-analys o därigenom kan man ringa in en GM.
Citat:
Om det var ett planerat mord så var det dåligt planerat enligt min mening. Planerar man ett mord slänger man ju knappast i från sig kniv och klädesplagg efteråt. Utan man tar ju med det sig hem alternativt åker och dumpar det någonstans.
En sak till som talar emot ett planerat mord riktat mot pojken är: Vilket jävla motiv kan man ha för att döda ett barn.
Det motivet jag kan hitta är att killen är en psykopat som länge funderat på hur det är att döda en annan människa o just barnet blev ett lätt byte. Då han inte hade någon vettig flyktplan tyder på just psykopatteorin.
Citera
2014-08-19, 13:54
Medlem
massepojkens avatar
Mkt intressant i infoboxen nu.

Har lovat detta tips anonymitet och kan därför bara berätta om det i grova drag.

Men det är väldigt intressant.
För att hålla tråden så het som möjligt väljer jag ändå att skriva lite om detta.

En mkt trovärdig källa säger att polisen väldigt väldigt nyligt fått in tips på en iakttagelse av en man, rock, nördigt utseende och stirrig blick i relativ närhet av MP, x antal minuter efter morden.

Platsen är en gatukorsning belägen vid en tidigare ¤¤¤¤butik. Utelämnar adressen men ni kan nog tänka ut den ändå utan att vi skriver den i tråden.

Det som gör detta tips så intressant är att den iakktagna personen (ev GM?),,, hade cykel.

Denna toeri kommer vi nog få se rulla både i brottscentralen och efterlyst.

Med all rätt.

GM försvinner spårlöst.

Jag trodde upp i en lägenhet.

Som vanligt hade jag fel.

Killen körde en laserman och främjade miljön.

Var flykten planerad förändras ju allt.

Spännade detta säger Masse och tar en sen lunch.
Senast redigerad av massepojken 2014-08-19 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in