Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 00:37
Medlem
angående jackan vid ravinen så har polisen inte gått ut med om dom vet vem det den tillhörde, var ingen dna träff iallafall. men en medhjälpares kan det nog kanske vara vem vet
Citera
2018-07-07, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det var ändå bara ett axplock. 😏

Det jag (nästan) är övertygad om är att M var målet för attacken.
A-L hade maximal otur som kom precis när hon gjorde.

Något jag ofta återkommer till är polisens tystnad. Man tänker att ”detta måste polisen ha kollat”, ”det har de säkert gjort” osv. Det är dock svårt att bortse ifrån att det ibland har varit oförklarliga och oförlåtliga misstag och brister i utredningar (se Engla).

Man vill veta vad de gjort, och - kanske framför allt - vad de inte gjort. Samtidigt måste sekretess råda. Jag känner mej kluven i frågan hur mycket info polisen ska gå ut med.
Ju längre tid som gått desto mer borde polisen ändå informera och be om hjälp kan jag tycka.
Kan polisens tystnad bero på att man har starka misstankar om viss person, men att denne antingen är död eller sedan länge psykhospitaliserad? Om GM inte lever, nära släktingar inte möjliga att spåra, då kan det vara knepigt att komma med en lösning. Om GM sedan länge länge vårdas inom psykiatrin blir det likaså knepigt. Precis som du säger fastnar man vid polisens tystnad.
Citera
2018-07-07, 08:22
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
LeonVance är ju en tungviktare i tråden och har kört många riktigt bra inlägg. Hur tänker du om polisens teori, att det är en psykotisk GM?

Jag tror att polisen ligger rätt, det brukar dom göra eftersom dom har tillgång till bäst information.

Jag kanske har missat något, men när har polisen sagt att de tror att GM var psykotisk? Vad jag vet talar väl GM:s förmåga att avlägsna sig från brottsplatsen mot någon tyngre psykos. Vid en psykos hade GM förmodligen inte haft sinnesnärvaro nog att elminera det bästa vittnet, göra sig av med vapnet och mössan. Jag tycker GM ändå verkar ha haft någon typ av klartänkthet om än virrig i sitt agerande. Jag tror kanske mer på teorin på att GM är låginteliigent än något annat. Jag tror GM under en tid haft tankar på att mörda men inte planlagt något djupare och speciellt inte planlagt sitt agerande efter ett mord på någon djupare nivå. Men jag är ingen psykiatriker heller, en tillfällig kort psykos kanske är möjlig. Hur som helst, en person som går omkring med en sådan kniv på sig bör inte må speciellt bra.

Om detta dubbelmord är det enda mord denna mördare begått så tyder det väl på att omständigheterna denna tisdag den 19 oktober 2004 måste ha sammanfallit på maximalt olyckligtvis för att utgången skulle bli so den blev.

Dubbelmordet i Mantorp i fjol visar ännu en gång tydligt på att det finns människor där ute som, utan att vara akut psykiskt sjuk, umgås med tankar på att döda och är beredd att agera på ett sätt för att minimera risken att på påkomna med sina dåd, så som att ta sig till helt andra geografiska platser utan koppling till dem för att få leva ut sina fantasier.

Det som är frustrerande med detta fall är att vi inte kommit på någon teori som på ett bra sätt förklarar allt. De teorier som finns har alla sina för- och nackdelar. En jävla märklig händelse, helt enkelt.
Citera
2018-07-07, 08:45
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ang att en kvinnlig knivmördare topsats: den gärningen kanske påminde om Linköpings-dåden, och polisen kanske tänkte/hoppades att hon har en bror...
Det var en god tanke. Det finns olika genetiska tillstånd där en individ utvecklas till biologisk kvinna till utseendet, men har ett manligt DNA med X/Y istället för två X-kromosomer.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...t-ar-du-en-man

https://fof.se/tidning/2002/1/kvinna-eller-man
Citera
2018-07-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Det var en god tanke. Det finns olika genetiska tillstånd där en individ utvecklas till biologisk kvinna till utseendet, men har ett manligt DNA med X/Y istället för två X-kromosomer.

Det här är ju ett mycket ovanligt tillstånd. Vi vet att GM har nordiskt ursprung och med tanke på den väl utvecklade barnahälsovården i de nordiska länderna borde man ha koll på sådana avvikelser.
Citera
2018-07-07, 10:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Det jag for efter var mest att ett släktskap mellan syskon - syster och bror - skulle kunna hittas. Om det var det man sökte efter.
Citera
2018-07-07, 11:36
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det här är ju ett mycket ovanligt tillstånd. Vi vet att GM har nordiskt ursprung och med tanke på den väl utvecklade barnahälsovården i de nordiska länderna borde man ha koll på sådana avvikelser.
Nej, nyfödda barn utreds inte eller kromosomtestas om yttre genitalia ser ut som en typisk pojke eller flicka. Ibland upptäcks dessa ovanliga tillstånd inte förrän långt senare i livet. En XY-individ, som saknar receptorer för manliga könshormoner, får en kvinnlig kroppsutveckling även beträffande yttre genitalia. Artikeln från Finland som jag länkade till beskriver en sådan kvinna. Här är en annan länk där en XY-kvinna som berättar med lite mer detaljer kring vad som händer hormonellt. https://m.youtube.com/watch?v=5vDVUPjBJiM
Citera
2018-07-07, 12:24
Medlem
Citat:
Nej, nyfödda barn utreds inte eller kromosomtestas om yttre genitalia ser ut som en typisk pojke eller flicka. Ibland upptäcks dessa ovanliga tillstånd inte förrän långt senare i livet. En XY-individ, som saknar receptorer för manliga könshormoner, får en kvinnlig kroppsutveckling även beträffande yttre genitalia. Artikeln från Finland som jag länkade till beskriver en sådan kvinna. Här är en annan länk där en XY-kvinna som berättar med lite mer detaljer kring vad som händer hormonellt. https://m.youtube.com/watch?v=5vDVUPjBJiM
OK. Mycket intressant information.
Åter till Linköping: chansen att GM hör till ovan nämnda abnormalitet torde väl vara minimal, eller hur?
Svårigheterna med Linköpingsmördaren är precis det som tidigare nämnts; förekomsten av klara forensiska ledtrådar, en mycket tveksam fantombild samt avsaknad av motiv kopplat till tänkbar GM.
Citera
2018-07-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag kanske har missat något, men när har polisen sagt att de tror att GM var psykotisk? Vad jag vet talar väl GM:s förmåga att avlägsna sig från brottsplatsen mot någon tyngre psykos. Vid en psykos hade GM förmodligen inte haft sinnesnärvaro nog att elminera det bästa vittnet, göra sig av med vapnet och mössan. Jag tycker GM ändå verkar ha haft någon typ av klartänkthet om än virrig i sitt agerande. Jag tror kanske mer på teorin på att GM är låginteliigent än något annat. Jag tror GM under en tid haft tankar på att mörda men inte planlagt något djupare och speciellt inte planlagt sitt agerande efter ett mord på någon djupare nivå. Men jag är ingen psykiatriker heller, en tillfällig kort psykos kanske är möjlig. Hur som helst, en person som går omkring med en sådan kniv på sig bör inte må speciellt bra.

Om detta dubbelmord är det enda mord denna mördare begått så tyder det väl på att omständigheterna denna tisdag den 19 oktober 2004 måste ha sammanfallit på maximalt olyckligtvis för att utgången skulle bli so den blev.

Dubbelmordet i Mantorp i fjol visar ännu en gång tydligt på att det finns människor där ute som, utan att vara akut psykiskt sjuk, umgås med tankar på att döda och är beredd att agera på ett sätt för att minimera risken att på påkomna med sina dåd, så som att ta sig till helt andra geografiska platser utan koppling till dem för att få leva ut sina fantasier.

Det som är frustrerande med detta fall är att vi inte kommit på någon teori som på ett bra sätt förklarar allt. De teorier som finns har alla sina för- och nackdelar. En jävla märklig händelse, helt enkelt.

Det är sant, polisen har aldrig sagt rakt ut att GM haft en psykos men i och med det Staaf säger, hela min mordgrupp tror att det här är en galnings verk, motiv saknas osv så bör det vara det dom menar. Även statistiskt bör det vara så eftersom droger saknas hos GM som jag skrev bakåt några inlägg.

Finns en del våldsbrott där psykotiska GM lämnat platsen och gått hem eller tagit sig bort från platsen utan att skada andra personer på vägen. Psykosteorin är väl egentligen den mest logiska, nackdelen är att han borde torskat men det kan vara just det som är det avvikande i Linköping plus att han troligen inte är från Linköping. Då borde han ha hittats relativt snabbt.
Citera
2018-07-07, 18:58
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Det är sant, polisen har aldrig sagt rakt ut att GM haft en psykos men i och med det Staaf säger, hela min mordgrupp tror att det här är en galnings verk, motiv saknas osv så bör det vara det dom menar. Även statistiskt bör det vara så eftersom droger saknas hos GM som jag skrev bakåt några inlägg.

Finns en del våldsbrott där psykotiska GM lämnat platsen och gått hem eller tagit sig bort från platsen utan att skada andra personer på vägen. Psykosteorin är väl egentligen den mest logiska, nackdelen är att han borde torskat men det kan vara just det som är det avvikande i Linköping plus att han troligen inte är från Linköping. Då borde han ha hittats relativt snabbt.
Undrar vad polisen Staaf & Co säger om läkaren Harold Shipman som mellan åren 1970 - 1998 mördade 297 personer samtidigt som han var en läkare som folk hade förtroende för?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harold_Shipman

edit: GM i Linkan kan ha tillhört överklassen och i likhet med doktor Död hade han en "skruv lös" någonstans i "proppskåpet". En sådan fungerar perfekt i alla sociala sammanhang, men det kan bränna till ordentligt när haspen inte är på och inget vittne finns.
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-07 kl. 19:07.
Citera
2018-07-08, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Undrar vad polisen Staaf & Co säger om läkaren Harold Shipman som mellan åren 1970 - 1998 mördade 297 personer samtidigt som han var en läkare som folk hade förtroende för?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harold_Shipman

edit: GM i Linkan kan ha tillhört överklassen och i likhet med doktor Död hade han en "skruv lös" någonstans i "proppskåpet". En sådan fungerar perfekt i alla sociala sammanhang, men det kan bränna till ordentligt när haspen inte är på och inget vittne finns.
Det kan ju tänkas att GM, om han hör till de välbeställda i samhället, åtnjuter starkt beskydd från anhöriga m fl. Dessa behöver nödvändigtvis inte ha kopplat GM till Linköpingsmorden utan man skyddar sin avkomma helt enkelt. Kan också tänkas att GM fungerat väl efter 2004, men att proppen kanske går vid ett senare tillfälle. Finns ett aktuellt brottsfall som ev skulle kunna ha bäring på GM i Linköping.
Citera
2018-07-08, 13:14
Medlem
Citat:
Jag tänker att läkaren missat att det finns en koppling med Linköping hos sin patient. Närmast anhörig, troligen förälder nekar nog också till att GM har någon koppling till Linköping om läkaren skulle fråga.
Om läkaren eller boendestödjaren missat kopplingen till Linköping, finns det ju ingen anledning att fråga anhöriga om det. Rimligtvis är det inte Linköping i sig som ger patienten symtom tex mardrömmar och ångest, utan själva dådet.
Det räcker med att mördaren besökt Linköping en gång.

Det finns ju tyvärr en lång rad av ej lösta mord, mer eller mindre omskrivna:

Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005

Mordet på Naida Lindgren (Pennygången, Högsbohöjd i Göteborg, 2007)
(FB) Mordet på Naida Lindgren (Pennygången, Högsbohöjd i Göteborg, 2007)

Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Citat:
Polisen har ju inte fått in något från sjukvården så kan vara så att någon läkare missat honom.
Nja, det vet jag inte vad du grundar på, säkert har någon topsats tack vare tips från sjukvård och sociala myndigheter.
Därimot håller jag med om att mördaren fallit mellan stolarna på mer än ett sätt.

Angående topsningar står följande i trådens sammanfattning:
December 2012:
Utredningen omfattar mer än 2000 topsningar.

Systematisk topsning av självmördare i ålderspannet pågår, även retroaktivt genom släktingar, ca 3 personer per vecka.

I det fall mördaren är adopterad och tagit livet av sig, kan det bli knepigt att få tag i släktingar.
Om mördaren lever, lär han ha en enorm empatistörning.
Senast redigerad av PekkariP1 2018-07-08 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in