2012-08-13, 15:21
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Frågan är bara varför i helvete han skulle ha fått med sig grejer från affären till skolan bara för att föräldrarna äger en databutik...? Knappast trolig teori... Det här inlägget förutsätter jag inte var seriöst menat, men jag håller med om att GM kan ha känt igen Anna-Lena och det var tillräckligt för att misstänka att hon också kände igen honom.

Inte för att de äger en databutik, utan för att släkten är rik. Klart som korvspad att sådana vill att deras barn ska få briljera bland de andra barnen. Har du aldrig varit med om något sådant eller? Snorungar som alltid kommer med nya häftiga saker till skolan bara för att få respekt av de andra barnen. Speciellt människor från mellanöstern har en benägenhet att hela tiden vilja få visa upp om de är rika.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivohallen
Anna-Lena ska ha sagt något i stil med "Han var ju så ung" om mördaren.
Får mig att tro hon inte har en aning om vem han är, bara de att han verkade vara väldigt ung.

Tror mig läst på flera ställen att hon pratat något om någon Ulf.
Inte direkt världens vanligaste namn på unga människor.

Jag tror att citatet "han var ju så ung" syftade på offret.

Namnet hon påstås ha sagt var "Leif". Men polisen anser att vittnen hörde fel och att hon sa "Hjälp".
Citera
2012-08-13, 15:25
Medlem
Citat:
Får mig att tro hon inte har en aning om vem han är, bara de att han verkade vara väldigt ung.

Enligt Mohammeds pappa ska hon ha sagt "Han heter Leif". Får intrycket av att polisen tagit den uppgiften med en nypa salt. Men kanske för att inte låsa fast utredningen vid personer som är 22 år och heter Leif. Här är artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article321132.ab

EDIT: såg inte att LeonVance redan svarat
Senast redigerad av clandeztino 2012-08-13 kl. 15:27.
Citera
2012-08-13, 15:35
Medlem
Citat:

Ulf har jag inte hört att hon sagt, däremot Leif. Det är snarare ännu mer ovanligt bland unga, så det känns osannolikt. Har sett spekulationer om att hon sade "hjälp", men att det lät som "Leif".
Citera
2012-08-13, 15:39
Medlem
Tack för svaren, visst var det Leif.
Har en sak jag stör mig på eftersom den går i helt annan riktning gällande min teori om beställningsjobb.

Det är det här
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10495765.ab

Då är man inne och tafsar på någon labil troligtvis psykiskt sjuk person som gått igång på alla cylindrar. Sitter i trädgårdsföreningen innan morden(vittne finns) och i sin ångest drar upp till Åsgatan och hugger ner 2 personer.

Känns bara osannolikt att en sådan person inte skulle fastna någonstanns under alla dessa år.
Citera
2012-08-13, 15:50
Medlem
Citat:
Tack för svaren, visst var det Leif.
Har en sak jag stör mig på eftersom den går i helt annan riktning gällande min teori om beställningsjobb.

Det är det här
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10495765.ab

Då är man inne och tafsar på någon labil troligtvis psykiskt sjuk person som gått igång på alla cylindrar. Sitter i trädgårdsföreningen innan morden(vittne finns) och i sin ångest drar upp till Åsgatan och hugger ner 2 personer.

Känns bara osannolikt att en sådan person inte skulle fastna någonstanns under alla dessa år.

Har inte reflekterat över det tidigare, men Lars Norén har ju samarbetat med nazister (i pjäsen 7:3 från 1999, http://sv.wikipedia.org/wiki/7:3). Han kan ju ha varit något av en kultfigur för svenska nynazister. Kanske någon av dem som åkte till Linköping för att se den här Lars Norén-utställningen och sedan hugger ner första bästa person med invandrarbakgrund, som råkar vara 8-åriga Mohammed.
Citera
2012-08-13, 16:30
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Har inte reflekterat över det tidigare, men Lars Norén har ju samarbetat med nazister (i pjäsen 7:3 från 1999, http://sv.wikipedia.org/wiki/7:3). Han kan ju ha varit något av en kultfigur för svenska nynazister. Kanske någon av dem som åkte till Linköping för att se den här Lars Norén-utställningen och sedan hugger ner första bästa person med invandrarbakgrund, som råkar vara 8-åriga Mohammed.

Ja, det känns lite skumt att de senaste två dubbelmorden som Linköpingspolisen jobbat med båda har kopplingar till Lars Norén.

Ibland är slumpen märklig. Sa inte GW något om att hata den?
Citera
2012-08-13, 20:14
Medlem
Citat:

Det kan ju lika gärna varit Mohammed hon menade. "Han var ju så ung varför skulle han dö" typ
Citera
2012-08-13, 21:23
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Inte för att de äger en databutik, utan för att släkten är rik. Klart som korvspad att sådana vill att deras barn ska få briljera bland de andra barnen. Har du aldrig varit med om något sådant eller? Snorungar som alltid kommer med nya häftiga saker till skolan bara för att få respekt av de andra barnen. Speciellt människor från mellanöstern har en benägenhet att hela tiden vilja få visa upp om de är rika.

Jag kanske har sett en sån tendens, dock oavsett nationalitet. Man lär ju komma ihåg att dom flesta blattar inte är särskilt rika. En del kanske har en "knarklangar-bil" förvisso, men såna här nationaliteter brukar inte tillhöra höginkomsttagarna, ärligt talat. Den här familjen var visserligen kanske vad man skulle kalla rik (om inte annat vart dom väl det, när dom blåste kunderna på pengar konstant), men jag tror ändå inte att det hade något med motivet att göra, att han skulle ha gått till skolan med en massa prylar som de andra ungarna vart avundsjuka på, typ...
Citera
2012-08-13, 21:47
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Random galning knallar runt på stan efter att ha varit vaken i en vecka och stöter på en grabb, han är övertygad om att grabben har pengar i ryggsäcken och bestämmer sig för att ta den. Grabben hinner inte ens reagera på vad galningen säger före han blivit knivskuren. Han börjar skrika i panik och blir dödad, tanten går ut vid samma tidpunkt och hör grabben skrik. Hon ser galningen döda en unge och drabbas själv av panik och skriker så galningen hugger ner henne i farten. Galningen glömmer bort varför han ens gett sig på grabben och springer iväg.

Kanske inte så troligt med folk som har psykoser kan göra allt möjligt underlig. När jag växte upp fanns det en man på en väns gård som var tokig och han gjorde det mesta man kan tänka sig och inte tänka sig. Det hela slutade med att han knivskar sin flickvän och åkte in på psyket. Jag skulle kunna fylla sidor på sidor med alla hans upptåg och du skulle inte tro på mer än hälften. Han var så sne i skallen att du inte ens kan förstå hur han klarade av att klä på sig före han gick ut, vilket han inte alltid gjorde kan nämnas.

Jag tror dock att det är ett överfall på grabben av någon anledning. Vad anledningen är vet nog familjen men de vill inte tala.

En sån som du beskriver här är den första som har kollats för detta, kan jag nog garantera...Hade en sån här karaktär begått det hade han åkt fast innan solen gått ner den dagen...

Sen är det också helt säkert så att familjen vet mer än de vill berätta, problemet är bara att om man framför den teorin så kan man bli kallad en massa saker som egentligen inte är relevanta...Det kan hända att dom visste vem det här var en halvtimme efter dådet, men utan att informera polisen om det, och sen har dom helt enkelt letat på honom, alternativt att han har flytt, och det är därför han verkar vara "borta" idag... Vem vet...?
Citera
2012-08-13, 22:53
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
En sån som du beskriver här är den första som har kollats för detta, kan jag nog garantera...Hade en sån här karaktär begått det hade han åkt fast innan solen gått ner den dagen...

Sen är det också helt säkert så att familjen vet mer än de vill berätta, problemet är bara att om man framför den teorin så kan man bli kallad en massa saker som egentligen inte är relevanta...Det kan hända att dom visste vem det här var en halvtimme efter dådet, men utan att informera polisen om det, och sen har dom helt enkelt letat på honom, alternativt att han har flytt, och det är därför han verkar vara "borta" idag... Vem vet...?
Familjen flydde väl stan efter mordet så något måste ha hänt som går lite över det vanliga om man säger så. Jag är lite osäker på att det skall ha varit ett oplanerat dåd och funderar lite på om familjen inte kommit på kant med fel sorts människor som helt enkelt skickade en stark markering till familjen. Om det är någon familjensjälva tagit hand om borde det finnas en datanörd som försvunnit i Linköping tiden efter mordet.
Citera
2012-08-14, 09:33
Medlem
Jag undrar om inte mördarens föräldrar vet om det här? Att dölja något sånt här för sin omgivning är en sak men att en tonåring lyckas dölja något så här allvarligt för sina föräldrar det är mycket tveksamt. Om han nu har några föräldrar..

Jag jämför med Bree Van De Kamp och hennes familj i Desperate Housewives. När hennes son körde över Ms Solis då såg hon det på honom och sen bestämde familjen sig för att undanröja alla bevis, skydda sitt barn och fortsätta som vanligt.

Gör man det som en familj och kämpar tillsammans för att dölja det så tror inte jag det är svårt att dölja. Han hade kanske hela framtiden för sig, var smart, skulle plugga osv.

Fängelse och en stämpel som dubbelmördare eller ett bra liv i frihet? Inte svårt val för föräldrar vad dom vill för sina barn..

Jag förstår inte hur en tonåring kan leva med det här helt ensam. Jag tror att det kan vara en möjlighet att han delar det med sin familj. Om man delar en hemlighet med andra så är det mycket lättare att "stå ut". Att en så ung person skulle leva med en sån här hemlighet själv utan att gå under i något destruktivt det verkar väldigt konstigt.
Senast redigerad av pippiflyger 2012-08-14 kl. 09:36.
Citera
2012-08-14, 09:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pippiflyger
Jag undrar om inte mördarens föräldrar vet om det här? Att dölja något sånt här för sin omgivning är en sak men att en tonåring lyckas dölja något så här allvarligt för sina föräldrar det är mycket tveksamt.
Senast för några veckor kom det fram att en då pojke i motsvarande ålder hållit tyst om ett mord som skett för trettiofem år sedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15228376.ab
Citat:
Ursprungligen postat av pippiflyger
Jag jämför med Bree Van De Kamp och hennes familj i Desperate Housewives.
Är inte det någon fiktiv teveserie?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in