Citat:
Ursprungligen postat av tengilforlife
Jag funderar lite på hur jorden skulle påverkas om arktis smälte. Havsnivån skulle förbli oförändrad men skulle smältvattnet kunna rubba golfströmmen tro? Och jag läste nånstans att isen reflekterar ut väldigt mycket solljus från solen ut i rymden igen istället för att strålarna skulle stanna kvar på jorden och värma upp den, om isens yta skulle minska skulle även den reflekterande ytan minska och jorden skulle värmas upp ännu mer av solen?
Läste också att isen hindrar väldigt mycket värme från havet att stiga upp i atmosfären, så om isen försvinner kommer värmen fritt få gå från havet till atmosfären?
Hörde från en kompis att mer öppna vatten skulle ge större vågor runt kuster och öka erosionen så att kusterna skulle brytas ner fortare?
Vad händer egentligen? Skulle en ismältning påverka jorden? Eller oroar sig folk i onödan. Jag har svårt att se hur vårat liv i sverige skulle påverkas av att inte arktis fanns? Visst isbjörnar skulle dö, men hur påverkar det världsekonomin? Giv mig svar, vad händer om arktis försvinner?!!
Såg en dokumentär för ett tag sedan angående detta, återkommer när jag har hittat den.
Edit: Hittade inte det tyvärr, gick på kanal 10 för någon vecka sen dock. Kan skriva lite hur det kan påverka världen. Om all is smälte skulle det höja de stora oceanens vattennivå med 61 meter. Dock är det väldig osäker om detta kan hända, eftersom tempraturen där är stabil för att hålla isen som den är, nämligen 35- grader för det mesta. Men låt oss säga att det händer, resultatet skulle bli katastrofer för städer som ligger nära kusten. Indonesien är ett bra exempel på detta, skulle nästan påverka halva landet om inte mer. Ett annat problem skulle vara för bönderna som får förstörd jord på grund av saltvattnet, och de flesta bönderna bor på ställen som inte är så höga över havet. Dock är det helt overklig att det skulle påverka hela världen, sånt händer bara på filmer.