• 1
  • 2
2011-06-07, 21:07
Medlem
Sverige - Demokrati eller Demokratur?
Definitionen av demokratur frn Wikipedia:

Citat:
"I en demokratur (notera ordet noggrant) rder allmnna och fria val, siktsfrihet rder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall slppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en frestllning att de frmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. siktsfrtrycket r vl dolt, den fria debatten stryps."

● PK-media och PK-politikerna slpper bara igenom censuerade och vinklade artiklar ut till allmnheten i Sverige. Knappast yttrandefrihet.
● Vanliga Svenssons kper sin Aftonbladet och lser propagandan och tror att allt r frid och frjd i samhllet, utan att ha en aning om vad som pgr.

Citat:
"Demokratur r ett missnjesbegrepp dr de moderna vsterlndska demokratierna kritiseras fr bristande maktfrdelning dr det efterfrgas lagar och mer skydd mot majoritetens frtryck. Uttrycket har ocks p senare tid anvnts alltmer i sammanhang dr minoritetens tyranni hrskar.

Demokratur betecknar ett samhlle som till ytan r, dvs. nominellt, en demokrati men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en mjlighet fr dissiderande politiska grupper att fra sin talan p lika villkor som saknar ett fullt ut rttsskert rttsvsende (dr lagar och regler tillmpas och appliceras olika beroende p vilket politiskt lger man tillhr), dr man riskerar att bli av med sitt jobb fr sina sikters skull, dr man som dissident/dissiderande grupp riskerar att bli utsatt fr politiskt vld av politiska motstndare (och dr staten ser mellan fingrarna med detta). Dock skall tillggas att det i definitionen fr demokratur finns med det faktum att majoriteten av mnniskorna i detta samhllstillstnd sjlva inte uppfattar att de lever i en demokratur."

● SD fr inte fra sin talan p lika villkor som alla andra partier
● Om du sger att du rstat p SD riskerar du att bli av med ditt jobb fr dina sikter
● SD's politiker blir utsatta fr politiskt vld av politiska motstndare (vnsterextremister) Reinfeldt har uttalat sig att dom fr skylla sig sjlva (staten ser mellan fingrarna)

Jag tycker beskrivningen p en demokratur passar in till 100% p Sverige.
Tycker ni att vi lever i en demokrati eller en demokratur i Sverige?
Citera
2011-06-07, 21:10
Medlem
Qxxys avatar
SD r sionisternas "plan B" ifall alliansen och de rdgrna inte fr rster, svenskarna fr lida medan judarna fr hurra.
Citera
2011-06-07, 22:32
Medlem
ozzyruless avatar
Helt solklart lever vi i en demokratur. Det var ingen nyhet.
Citera
2011-06-08, 01:24
Medlem
Desertwalkers avatar
Demokratur helt klart!
Eller... vi lever i en "demokrati" dr du fr tycka vad du vill inom vissa ramar..
Citera
2011-06-20, 11:28
Medlem
Fris avatar
Skola och gammelmedia fostrar en uppfattning om att demokrati r ngot som r tydligt avgrnsat frn diktatur. S r det inte. T.ex. hade DDR allmna val och partier som nationaldemokraterna och liberaldemokraterna i sitt parlament. DDR:arna ansg sig leva i ett demokratiskt land. Likheterna mellan DDR och Sverige r mycket stora.

Alternativet till demokrati och diktatur r att tillta mnniskor leva i frihet frn politik.
Citera
2011-06-24, 10:20
Medlem
Deliberatelys avatar
Nr jag lste definitionen av demokratur s tyckte jag ocks att det lskigt nog passade in i Sverige, av just de anledningar du tog upp om hur vissa sikter inte slpps fram och hur det fr konsekvenser inom jobb och personlig skerhet att yttra dessa.

Lgg till att statsministern nonchalant sger att "det kan ni frvnta er". Pricken ver i:et kommer d sverigedemokraterna anklagas av media och de etablerade politikerna och andra offentliga personer fr att vara "odemokratiska" och att "godhetens krafter med rtt sikter" mste st upp mot "antidemokratiska sikter".
Citera
2011-06-24, 10:29
Medlem
Scaifes avatar
Det finns inget exempel p ren demokrati, eftersom det demokratiska begreppet har blivit allt mer diffust sedan man brjade blanda in alla mnniskors lika vrde och lika rttigheter d detta inte gller. Yttrandefriheten har vi s lnge vi har rtt sikter.

Sverige r en demokratur, ingenting annat. Men andra sidan r alla lnder som sgs vara "demokratiska" demokraturiska med.

Demokrati r ngonting man mste n, det krver arbete varje dag och inte mycket pekar p att vi kommer lyckas uppn Demokrati.
Citera
2011-06-24, 16:53
Medlem
IshethZenunims avatar
Oj, ett "det r s synd om Sd eftersom de fick hela 5,7% av rsterna men trots det inte fr styra och stlla p egen hand, s vi lever i en diktatur"-inlgg! Sna ser man ju inte s mnga av, inte mer n ett par hundra per dag.

Enligt definitionen s lever vi i en demokratur, ja, men skulle det vara annorlunda om Sd fick som de ville? Skulle man i Sverigedemokraternas drmsamhlle f propagera fritt fr ett muslimskt Sverige?

De enda som lider av detta r personer som faktiskt bryr sig om vad andra tycker. Mina sikter har aldrig varit i nrheten av att vara rumsrena (legalisera prostitution, legalisera all narkotika, avskaffa regering och riksdag, krossa nationalstaten, fri sexualitet osv.), men stoppar det mig frn att uttrycka dem? Sjlvklart inte. Bryr jag mig om vad lagen sger? Sjlvklart inte. Jag sger vad jag vill och gr precis som jag vill, och jag skiter totalt i vad media eller ngra mossiga politiker sger och tycker.

Jag har inte lst dags- eller kvllstidning p mnga r och jag har inte ens en aning om vad sossarnas nya partiledare heter (att de har en ny har jag dremot hrt), och jag skiter fullstndigt i om Sd har 5,7% eller 57%, jag gr likvl precis som jag vill. De som lter andra mnniskor diktera hur de ska leva sina liv frtjnar att leva som slavar och m dligt.
Citera
2011-06-25, 00:23
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Oj, ett "det r s synd om Sd eftersom de fick hela 5,7% av rsterna men trots det inte fr styra och stlla p egen hand, s vi lever i en diktatur"-inlgg! Sna ser man ju inte s mnga av, inte mer n ett par hundra per dag.

Enligt definitionen s lever vi i en demokratur, ja, men skulle det vara annorlunda om Sd fick som de ville? Skulle man i Sverigedemokraternas drmsamhlle f propagera fritt fr ett muslimskt Sverige?

De enda som lider av detta r personer som faktiskt bryr sig om vad andra tycker. Mina sikter har aldrig varit i nrheten av att vara rumsrena (legalisera prostitution, legalisera all narkotika, avskaffa regering och riksdag, krossa nationalstaten, fri sexualitet osv.), men stoppar det mig frn att uttrycka dem? Sjlvklart inte. Bryr jag mig om vad lagen sger? Sjlvklart inte. Jag sger vad jag vill och gr precis som jag vill, och jag skiter totalt i vad media eller ngra mossiga politiker sger och tycker.

Jag har inte lst dags- eller kvllstidning p mnga r och jag har inte ens en aning om vad sossarnas nya partiledare heter (att de har en ny har jag dremot hrt), och jag skiter fullstndigt i om Sd har 5,7% eller 57%, jag gr likvl precis som jag vill. De som lter andra mnniskor diktera hur de ska leva sina liv frtjnar att leva som slavar och m dligt.
Okej...p tal om...vad?
Citera
2011-06-25, 10:25
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Okej...p tal om...vad?
P tal om gnllet om hur synd det r om Sd i trdens frsta inlgg. Hur vore det om du tog och lste det innan du skrev?
Citera
2011-06-25, 10:30
Medlem
St.Mosess avatar
Demokratur r socialdemokratisk tolkning av proletariatets diktatur vilket gr den mer subtil. Beskrivningen passar vl in p Sverige.
Citera
2011-06-25, 11:25
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
P tal om gnllet om hur synd det r om Sd i trdens frsta inlgg. Hur vore det om du tog och lste det innan du skrev?
Trden handlar om huruvida Sverige r en demokrati eller demokratur, och drfr konstateras det att sverigedemokraterna behandlas p ett srskiljt stt av de etablerade partierna och media. Tydligen s lser du in i detta konstaterande om trdens diskussionsmne ett, "gnll" och babblar om totalt ovsentlig goja ssom att "det spelar ingen roll slnge du skiter i hur samhllet agerar mot dig".

Ingen talar om vad de tycker om Sveriges nuvaranda politiska situation utan konstaterar bara hur verkligheten ser ut och diskuterar definitionen av demokratur. Drfr r ditt pladder av "skit i vad alla andra tycker" helt utanfr sin kontext. Att du sedan helt missar mlet med diskussionen och ftt fr dig i din egen ideologiskt frblindade frvilling att de som sympatiserar med SD tycker att det r "diktatur att SD inte fr styra och stlla hur de vill" gr att du framstr som gravt sinnesfrvirrad i ditt uppenbara egenskapade korstg mot alla med minsta nationalistisk hllning. Du hallucinerar fram vanfrestllningar om vad som egentligen sagts i trden och replikerar mot dessa inbillade inlgg i vad som framstr som egenframmanad aggressivitet i ditt debila sinnestillstnd.

Ingen i trden r intresserad av "vem som lider av detta samhllstillstnd" eller huruvida du skiter i eller inte skiter i vad andra tycker.
Senast redigerad av Deliberately 2011-06-25 kl. 11:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in