Citat:
Ursprungligen postat av banzai201
har nyligen börjat på ny behandling och måste pissa 2 dagar i veckan. ( multisticka )
Men kan inte klara mig utan min älskade lyrica och enligt min drogterapeut så är det narkotika klassat nu även i sverige också men syns skiten på pissprovet ?
MVH.
Nej, det är inte narkotikaklassat. Nej, det syns INTE på multistickan. Inte heller syns det om ett urinprov skickas för verifiering eller ens analys då det pregabalin (som är den aktiva substansen i lyrica) INTE ingår bland de substanser labbet kollar efter varken vid verifiering eller en analys av urinprov, eller är möjligt att spåra ens vid särskild förfrågan om att spåra det.
Enda sättet man kan spåra lyrica är genom blodprov, och då krävs att den som begär analysen av blodprovet särskilt anger att det är lyrica dem vill ha spårat, eftersom pregabalin inte heller vid blodprovsanlyser ingår som standardsökning. Dock är det alltså möjligt att spåra lyrica vid blodprov, till skillnad mot i ett urinprov.
Varken Lyrica (pregabalin) eller dess föregångare Gabapentin är narkotikaklassade, dock finns ett förslag om att klassa båda dessa preparat, vilket kan prövas tidigast i början av år 2013 då nästa sån där kongress (eller vad det heter?) ska vara. DOCK så är både lyrica och gabapentin redan nu upptagna i ett register med läkemedel som skall skrivas ut efter särskild prövning samt delas ut aktsamt! Detta betyder på ren svenska atl läkare redan nu skall vara vaksamma på att preparaten kan missbrukas och välja ett annat preparat om det går, och annars hålla lite koll på att patienten följer ordinationen. Om man är journalförd som beroende innebär detta att man inte längre får hämta ut hela förskrivningen själv på apoteket, utan att man måste hämta tabletter för några dagar i taget två gånger i veckan.
Jag har själv ätit lyrica i snart fyra år, och sedan ca ett halvår tillbaka får jag inte längre ut det på apoteket utan går och hämtar pillerna två gånger i veckan, då jag får för några dagar åt gången. Detta beror på att jag tidigare har missbrukat tex benso som jag har fått utskrivet, vilket står i min journal. Har man inget missbruk hämtar man ut receptet som vanligt!