• 1
  • 2
2011-06-07, 23:00
Medlem
har nyligen börjat på ny behandling och måste pissa 2 dagar i veckan. ( multisticka )
Men kan inte klara mig utan min älskade lyrica och enligt min drogterapeut så är det narkotika klassat nu även i sverige också men syns skiten på pissprovet ?

MVH.
Citera
2011-06-07, 23:01
Medlem
--censur--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banzai201
har nyligen börjat på ny behandling och måste pissa 2 dagar i veckan. ( multisticka )
Men kan inte klara mig utan min älskade lyrica och enligt min drogterapeut så är det narkotika klassat nu även i sverige också men syns skiten på pissprovet ?

MVH.

nej
Citera
2011-06-08, 08:28
Bannlyst
Citat:

MVH.
Nej, det är inte narkotikaklassat. Nej, det syns INTE på multistickan. Inte heller syns det om ett urinprov skickas för verifiering eller ens analys då det pregabalin (som är den aktiva substansen i lyrica) INTE ingår bland de substanser labbet kollar efter varken vid verifiering eller en analys av urinprov, eller är möjligt att spåra ens vid särskild förfrågan om att spåra det.

Enda sättet man kan spåra lyrica är genom blodprov, och då krävs att den som begär analysen av blodprovet särskilt anger att det är lyrica dem vill ha spårat, eftersom pregabalin inte heller vid blodprovsanlyser ingår som standardsökning. Dock är det alltså möjligt att spåra lyrica vid blodprov, till skillnad mot i ett urinprov.

Varken Lyrica (pregabalin) eller dess föregångare Gabapentin är narkotikaklassade, dock finns ett förslag om att klassa båda dessa preparat, vilket kan prövas tidigast i början av år 2013 då nästa sån där kongress (eller vad det heter?) ska vara. DOCK så är både lyrica och gabapentin redan nu upptagna i ett register med läkemedel som skall skrivas ut efter särskild prövning samt delas ut aktsamt! Detta betyder på ren svenska atl läkare redan nu skall vara vaksamma på att preparaten kan missbrukas och välja ett annat preparat om det går, och annars hålla lite koll på att patienten följer ordinationen. Om man är journalförd som beroende innebär detta att man inte längre får hämta ut hela förskrivningen själv på apoteket, utan att man måste hämta tabletter för några dagar i taget två gånger i veckan.

Jag har själv ätit lyrica i snart fyra år, och sedan ca ett halvår tillbaka får jag inte längre ut det på apoteket utan går och hämtar pillerna två gånger i veckan, då jag får för några dagar åt gången. Detta beror på att jag tidigare har missbrukat tex benso som jag har fått utskrivet, vilket står i min journal. Har man inget missbruk hämtar man ut receptet som vanligt!
Citera
2011-06-08, 10:05
Medlem
epiCzs avatar
Citat:

MVH.

Nope det gör det inte ^^
Citera
2011-06-08, 10:44
Bannlyst
Håller med Rockdoll, det sysn inte på urinplatta eller urinanalys, jag har testat dem både. Jag frågade sista gången om de kan se omman tar lyrica och det kunde de bara genom att ta ett blodprov och leta speciellt efter det!
Citera
2011-06-10, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstross
Håller med Rockdoll, det sysn inte på urinplatta eller urinanalys, jag har testat dem både. Jag frågade sista gången om de kan se omman tar lyrica och det kunde de bara genom att ta ett blodprov och leta speciellt efter det!

Precis, för att hitta ett ämne behöver dom testa för just det ämnet. Vissa tar dock som sagt va multistick prover då dom kan leta upp flera ämnen samtidigt. Så svaret som sagt va enligt oss alla, nej , syns inte, ät och må fina fisken pöjk.
Citera
2011-07-01, 13:24
Medlem
Spackhetts avatar
Faktiskt måste jag berätta en grej i den här tråden. Det är riktigt att pregabalin inte är narkotikaklassat. Men jag torskade för några månader på blå valium, och jag tog då ett blodprov. (Vägrade pissa.)
Tänkte att det inte skulle synas då jag inte käkat valium den dagen, men eftersom jag hade tagit valium i ett par veckors tid så var det rätt mycket i blodet ändå.
Dock blev jag förvånad under det påföljande förhöret, med en snutgubbe jag träffat alldeles för många gånger och är rätt trött på. Han sa:
"Visst ja, det syntes att du hade mycket av något ämne som heter pregabalin i blodet, men det är visst inte narkotikaklassat. Men det är visst ganska vanebildande." Sa han och suckade.
Jag antar att de sökte efter allt möjligt då jag torskat på fyra olika droger de senaste två åren. (Man har ju sån otur jämt att folk stoppar i en knark!)
Jaja kontentan var i alla fall att de såg lyrican i blodet.
För övrigt har jag käkat rätt många just nu, de är fina.
Citera
2013-04-23, 07:08
Medlem
Creepy24s avatar
Det syns inte äns på analys så du kan va
Lugn finns ingen multisticka heller som visar på Lyrica mvh
Citera
2013-05-21, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Det syns inte äns på analys så du kan va
Lugn finns ingen multisticka heller som visar på Lyrica mvh

Och du är säker på detta? Alla referenser jag hittar rådande Lyrica på sticka/multisticka/urinprov hos diverse myndigheter kommer från tidigare år, dvs inte 2013.

Hur ser det ut nu? Är det som du säger? Analys + dom måste eventuellt leta efter det?

Ha en fin dag
Mvh
Citera
2013-05-23, 15:59
Medlem
Herr Kantarells avatar
Här är Rättsmedicinverkets (RMV) lista på prover som de kan ta:
För att slippa läsa igenom hela listan kan jag berätta att pregabalin bara syns i blod, men inte i urin i deras analyser.
Pissar ni inom beroendevården (LARO-program eller liknande) så brukar man inte skicka till RMV utan till något av de större sjukhusen i Sverige (oftast till det närmaste, eller till Karolinska i Stockholm) som gör den typen av analyser, mest i Universitetsstäder med universitetssjukhus som i Linköping, Uppsala, Umeå, Lund och Karolinska i Stockholm.

I Östergötland Landstings beroendevård kan det hända att man skickar till RMV även från sjukvården eftersom rättsmedicinverket främst är belagt i Linköping.
Även de flesta rättstekniska, rättsmedicinska och rättskemiska prover och analyser för alla slags brott skickas till Linköping från hela Sverige.

http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/IF202.013.pdf

Den här typen av listor finns på alla platser där man gör såna analyser i Sverige. Man får gå till sitt landstings eller sitt närmaste universitetssjukhus internetsida och leta fram det.
Citera
2013-09-24, 10:31
Medlem
Internet Läkemedel ; multimetod

Klinisk farmakologi

Alternativa sökord

Dextrometorfan

Ketamin

Dihydrokodein

Meprobamat

Hydrokodon

Petidin(Meperidin)

Hydromorfon

Pregabalin

Läkemedelsnamn

Lyrica

Indikationer/kompletterande analyser

Missbruk, intoxikation

Metod

Analyseras med kromatografisk metod med masspektrometrisk detektion (LCMS).

Vid analys av missbruksmedel mäter vi även U-Kreatinin för att bedöma urinens utspädningsgrad och öka säkerheten i tolkningen av provsvaret.

Remiss

Missbruksmedel i urin, Klinisk farmakologi

Fyll i:
- provtagningsdatum
- frågeställning
- anamnes
- remitterande läkare

Internet läkemedel beställs som grupp, inte som enstaka analyser.

Provtagning

Övervakad provtagning
10 ml urinrör med gul kork skall användas. Fyll max till 1 cm från övre kanten

Rören beställs genom Remiss- och materielutlämningen
Gå in under provtagningsmateriel i vänstermenyn i provtagningsanvisningarna

Förvaring/transport

Förvara provet i kyl i väntan på transport. Skickas måndag-torsdag. Skickas med A-post.

Senast reviderad: 2013-07-01
Skriv ut

Informationsansvarig
Farmakologiska laboratoriet
Kundtjänst 08-585 85868
Citera
2013-09-24, 10:34
Medlem
Så alltså, dom kollar det i urin nu.. Frågade sköterskan som tar prover på mig och sa att jag trodde att dom tog i blod, men hon sa oxå att det va i urin dom tog.. Dock så torskade jag på ett lyricaprov tidigt i somras. Då lämnade jag ett prov med en kompis mammas urin, och det visade positivt.. så jag vet inte vad jag ska tro om det.. Men det skickas ju till Karolinska så..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in