Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-10-21, 01:55
Medlem
Robin Woods avatar
1)Vad str Expo fr?
2)Hur arbetar denna verksamhet?
3)Hur finansierar dom aktiviteterna?
4)Vem eller vilka stdjer deras verksamhet?
5)Vilka arbetar aktivt i Expo?
6)Vem r den ledande personen i Expo?
7)Vad har dessa fr politiskt motiv fr verksamheten?
8)Vad har dom fr ml med sin verksamhet?
9)Vilka har strst nytta av deras aktivitet, partipolitiskt sett?
10)Kan media pverkas av Expo?
11)Hur kan media klara sig utan pverkan frn ptryckning av eventuellt Expo, om s har skett?
12)r Expo ett styrorgan sponsrat av Riksdag? eller av annan verksamhet som i sin tur fr ekonomiskt std frn riksdag, som underhlls ekonomiskt fr liknande verksamheter?
13) Finns det fler organisationer som i samma anda drivs som Expo, fast med andra inriktningar, "uttriktade aktioner", fr att stdja en viss politisk inriktning?
14) Vilka r dessa organisationer, och vad heter dom?
15) Hur kommer det sig att sdana verksamheter har ekonomiskt std, i fall dom skulle ha detta?
16)Finns det ngon politisk hemlig agenda bakom ett std frn riksdagen till sdana verksamheter?
17)Hur ska svenska folket stlla sig i sdana frgor som rr yttrandefrihet och censur, stdjer Expo allas rtt att yttra sig offentligt?
..............................
Varje frga kan besvaras var fr sig, och r inte beroende av ngon ordningsfljd.

Frgorna ska ses som ett svar p samhllets utveckling, och inte som en aggresiv eller upp till kamp attityd frn Robin Wood.

Man br sledes undvika all form av politiska hemliga agendor, som det populrt kallas, och svaren br enbart komma frn en i frgan insatt person, med det menar jag inte att man inte kan svara med enklare svar. Som exempel: kalle Anka!. men det r ondigt.

----------------------
En av mina vnner r en absolut marxist, men det pverkar inte vran gemenskap musikaliskt eller politiskt sett! Eller att vi kan svinga en bgare och ha roligt.
Tyvrr s finns det alltfr mycket linjedragande mellan politisk aktivism och vanligt umgnge.
Dr har jag vunnit en stor seger.

,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lr knna varandra och se livet som en frdel dr man kan utveckla gemensamma former som utvecklar tillvaron.
Citera
2004-10-24, 13:35
Medlem
UrSVensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
1)Vad str Expo fr?

Man pstr sig st fr att informera om och motverka "rasistiska" strmningar...allts m.a.o. mer eller mindre allt en nationellt inriktad str fr i realiteten....(tydligen gick det inte s bra,s numer r man en del av en annan tidning som jag inte minns namn p....svart/vitt eller liknande r en frnimmelse jag har dock....)

Citat:
2)Hur arbetar denna verksamhet?

Som vrig media o.s.v. man vrider allts det man hittat till sin egen frdel...

Citat:
4)Vem eller vilka stdjer deras verksamhet?

Rnluvevnstern o.s.v....fast om du menar med pengar s rr det sig nog om mer korrekta personer som man aldrig fr se vilka de r.(precis som i andra rrelser)

Citat:
5)Vilka arbetar aktivt i Expo?

Hr finns ett flertal:
http://www.nd.se/hotet/bildarkiv.asp

Citat:
7)Vad har dessa fr politiskt motiv fr verksamheten?
8)Vad har dom fr ml med sin verksamhet?

Samma som AFA,inget....frutom att genom sina aktioner "strida fr" multikultur mot allt de har problem med...(vilket nog skulle bli M om alla nationella partier skulle frsvinna...)

Citat:
9)Vilka har strst nytta av deras aktivitet, partipolitiskt sett?

Inget direkt...(de r mest att se som uppviglare fr de mrkare aktivisterna....)

Citat:
10)Kan media pverkas av Expo?
11)Hur kan media klara sig utan pverkan frn ptryckning av eventuellt Expo, om s har skett?

Ja,bde Ex. Pressen och Aftonspadet har efter en attack mot Expo tryckt ett nummer gratis som bilaga i sina tidningar.(fast att pst att de har ngon mediamakt vore att verdriva deras makt)
Hur man klarar av det hela vore genom att vara ppen och enbart objektivt rapportera alla nyheter utifrn dess fakta....vilket tyvrr inte fungerar i dagens Svea Rike med vra medier....(dock har de inte ngon direkt makt trots frontfigurer som Aschberg....)

Citat:
12)r Expo ett styrorgan sponsrat av Riksdag? eller av annan verksamhet som i sin tur fr ekonomiskt std frn riksdag, som underhlls ekonomiskt fr liknande verksamheter?

Det psts vara det,delvis statsfinansierat...(ls p ND's "hotet" sida jag lnkade ovan,dr br det finnas info om detta...Expo synas ocks p andra sidor till och frn...)

Citat:
13) Finns det fler organisationer som i samma anda drivs som Expo, fast med andra inriktningar, "uttriktade aktioner", fr att stdja en viss politisk inriktning?
14) Vilka r dessa organisationer, och vad heter dom?

AFA (antifascistisk organisation),5 i 12 rrelsen och Ungdom mot rasism r de jag kommer p p rak arm....(fast direkt politisk inriktning har dessa inte ven om de str till vnster....precis som Expo)

Citat:
17)Hur ska svenska folket stlla sig i sdana frgor som rr yttrandefrihet och censur, stdjer Expo allas rtt att yttra sig offentligt?

Jod,nog strider man fr yttrandefrihet....s lnge det inte rr sig om "dom dr hemska o.s.v. "rasisterna o.s.v"....

Edit:
Glmde RF (revolutionra fronten) bland rrelser ovan...
Citera
2004-10-24, 14:18
Medlem
Makehastes avatar
Det r en tolkning av Expo. Kan ju vara vrt att ppeka att UrSvensk inte r ngon enorm sympatisr till Expos verksamhet - han r ju rent tekniskt en av de personer de aktivt kmpar mot i samhllet - och det torde rimligen pverka hans svar.

Jag sympatiserar med Expo och ska ge min version av vad de pysslar med:

1) Namnet vet jag inte vad det str fr exakt, men det r vl rimligt att anta att de anspelar p hur de exponerar frmlingsfientliga grupper som utt sett kan se trevliga ut men som har betydligt skummare saker fr sig bakom stngda drrar.

2) Genom att kartlgga gruppernas och medlemmarnas inbrdes relationer fr att se vilka grupper som har samrre med varandra samt att offentliggra den informationen i bcker och tidningar.

3) Svitt jag vet genom frivilliga bidrag, men det har ven talats om att de har statligt std. Det vet jag dock inte.

4) Officiellt vet jag i princip bara Robert Aschberg, men ven Situation Stockholm stdjer dem med reklam ibland. Sedan tar jag fr sjlvklart att en majoritet av dagens vnsterrrelser uppskattar deras arbete.

5) Det har jag dlig koll p, men det mesta borde st p deras hemsida.
http://www.expo.se

6) Saxat frn expo.se:
Citat:
Stiftelsens ordfrande r Per-Erik Nilsson, tidigare chefs-JO och rttschef hos Olof Palme och Thorbjrn Flldin. Tidningens chefredaktr r Stieg Larsson. Han har arbetat p TT i 20 r och r medfrfattare till boken Extremhgern (Tiden 1994) och Sverigedemokraterna-den nationella rrelsen (Ordfront 2001). Expogruppen bestr av ett tiotal personer med varierande politisk bakgrund.

7) Saxat frn expo.se:
Citat:
Expos plattform vrnar demokrati och yttrandefrihet mot rasistiska, hgerextrema, antisemitiska och totalitra tendenser i samhllet.

Expo saknar kopplingar till specifika partier och politiska grupper, men samarbetar med alla individer och grupper som delar stiftelsens plattform.

8) Se ovan

9) Svrt att sga, frmodligen alla partier utom de frmlingsfientliga.

10) Ja, och har pverkats. Det har jag mycket lite emot, s lnge de uppvisat trovrdiga kllor.

11) Hmm... Va?

12) Som sagt r det en fristende organisation, men den kan vara statligt stdd, det vet jag inte.

13) En mngd. Inom alla politiska riktningar. Fr mnga fr att brja rkna upp.

14) Se ovan

15) Fr att folk tycker det de gr r bra fr samhllet kanske? Jag vet inte.

16) Att nationella grupper har en ganska luddig definition p mnskliga rttigheter och demokrati r nog anledning nog att bekmpa dem. Staten sger sig ju vrna om de frstnmnda s det r ju bara logiskt. Speciellt hemligt r det nog inte.

17) S lnge man inte bryter mot lagen fr man idag sga vad man vill.

[Min sikt]
Det vill dock de flesta frmlingsfientliga partier ndra p eftersom de inte tror p det fria ordet annars n om de kan utnyttja det fr egna syften.
[/Min sikt]

Hoppas du blev klokare av detta.
Citera
2004-10-24, 20:41
Medlem
General Nogis avatar
Nn som vet om Aschberg bidragit med egen kosing till Expos kassa och isf hur mycket? Han lr ju vara j-vligt tt.
Citera
2004-10-24, 22:07
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Nn som vet om Aschberg bidragit med egen kosing till Expos kassa och isf hur mycket? Han lr ju vara j-vligt tt.

Jag mr illa av att se sanningen som den r!
Gr man omkring med en skylt som talar om, jag r det och det, och s fr man passersedel?
Citera
2004-10-24, 22:19
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Jag mr illa av att se sanningen som den r!
Gr man omkring med en skylt som talar om, jag r det och det, och s fr man passersedel?
Allts, jag har frskt flera gnger, men jag frstr verkligen inte typ 90% av dina inlgg. De verkar alltid helt ryckta ur sina sammanhang och aldrig ha ngot med frgan du svarar p att gra. Du frklarar aldrig ord du anvnder som folk inte frstr, och sen blir du bara arg nr man frgar vad du menar. Dags att ta en kurs i argumentation?

Men det mste ju erknnas att jag frstod frgan hr i brjan av trden i alla fall.
Citera
2004-10-24, 22:41
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Allts, jag har frskt flera gnger, men jag frstr verkligen inte typ 90% av dina inlgg. De verkar alltid helt ryckta ur sina sammanhang och aldrig ha ngot med frgan du svarar p att gra. Du frklarar aldrig ord du anvnder som folk inte frstr, och sen blir du bara arg nr man frgar vad du menar. Dags att ta en kurs i argumentation?

Men det mste ju erknnas att jag frstod frgan hr i brjan av trden i alla fall.

r det s svrt att frst, att Expo vill anvnda sig av personer som har ett knt namn, som vill profilera sig i samhllet.
Skylten p magen r en s.k passersedel, man har gjort rtt fr sig och man fr frtroendet i fortsttningen.
r det s dj-la sjlvskert att aschberg verkligen vill fretrda expo?
"Eller alla stackars musiker som mste prostituera sig och vara med i olika vnsteraktiviteter, om de vgrar, finns vl risken fr att de inte fr spelningar s dom kan utvecklas"
Hur kan du pst att jag blir arg? tycker du verkar en anning frvirrad!
Citera
2004-10-24, 22:47
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
r det s svrt att frst, att Expo vill anvnda sig av personer som har ett knt namn, som vill profilera sig i samhllet.
Okej, du menar att Expo grna anvnder knda personers namn fr att profilera sig? Det r mjligt.

Citat:
Skylten p magen r en s.k passersedel, man har gjort rtt fr sig och man fr frtroendet i fortsttningen.
Okej, vad menar du med skylten p magen? Vad har det att gra med att gra rtt fr sig? Vad vill du sga?

Citat:
r det s dj-la sjlvskert att aschberg verkligen vill fretrda expo?
"Eller alla stackars musiker som mste prostituera sig och vara med i olika vnsteraktiviteter, om de vgrar, finns vl risken fr att de inte fr spelningar s dom kan utvecklas"
Va? Aschberg r ju aktiv medlem i Expo!! Vad tusan pratar du om?!

Citat:
Hur kan du pst att jag blir arg? tycker du verkar en anning frvirrad!
Jag?! Mah.
Citera
2004-10-25, 20:59
Bannlyst
Expo r i grunden ett politiskt siktsregister typ IB.
Expo fr pengar av socialdemokraterna genom allmnna arvsfonden.
Expos hemliga kontor ligger p rasrena kungsholmen. Man har altan och bastu.

Expos registerar enbart det man uppfattar som hgerextremsism. Vnsterextremism och islamism ignorerar man totalt eftersom man inte fr betalt fr det. Steig Larsson r fr vrigt en gammal trotskist, vissa tolkar det i sig som extremism.

Socialdemokraterna r mycket medvetna om var Front nationale och DF i danmark ftt sina rster ifrn. De r just frn socialdemokraterna. Drav vill
s se till att "hoppet" mellan (s) och SD blir s stort som mjligt.
Det r hr konsulterna p Expo kommer in. Man skall helt enkelt nazifiera SD
och man skall se till att de inte fr plats i media. Det gr man genom att kontakta journalister som rapporterat om SD "p fel stt".

Det r p ett direkt uppdrag av socialdemokraterna.

Flera akademiska forskare hvdar att SD INTE r rasister. En sikt som jag delar. Dremot anser inte trotskisterna p Expo det.

De som anstlls p expo r mrkligt nog ofta/alltid pojkar och mn. Dessutom ariska sdana. Vilket r lite mrkligt fr en "idell" grupp som krver inkvotering och jmstlldhet verallt.

http://www.sap.se/sapdesign.nsf/main...256D17002906BC

"Finansiering av EXPO

EXPO r en ideell frening som har jobbat lnge med att kartlgga de hgerextrema krafterna i Sverige. De har mycket stor kunskap och erfarenhet kring dessa grupper. Expo r en ideell frening som genom bidrag fr sin verksamheten att g runt. Det r viktigt att vi stder EXPOs anstrngningar att finansiera sin verksamhet, bland annat genom att anlita dem fr att f faktaunderlag och kunskap."
Citera
2004-10-25, 23:29
Medlem
Codreanus avatar
Citat:
1)
3)Hur finansierar dom aktiviteterna?

Det r vl dessa organisationer och personer som fr skiten att g runt.

Organisationer
Barbro Osher Pro Suecia Foundation, San Francisco
Grn Ungdom
Immigranternas Centralfrbund
John Hrons Insamlingsstiftelse
Liberala Ungdomsfrbundet
Miljpartiet, Karlskrona
Moderata Ungdomsfrbundet
Rdda Barnen
Skogs- och Trfacket
Socialdemokraterna, Timr
Stockholm Pride
Studiefrbundet Vuxenskolan
Svenska Hamnarbetarfrbundet
Svenska Helsingforskommittn fr Mnskliga Rttigheter (SHC)
Svenska PEN-klubben
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsfrbund
Ung Vnster
Ung Vnster, Storstockholm
Vrdfrbundet
Vnsterpartiet
sele Frisksportklubb

Privatpersoner
Sten Andersson, f d utrikesminister
Robert Aschberg, journalist
Luciano Astudillo, riksdagsledamot
Channa Bankier, konstnr
Marco Bardheim-Philip
Anders Bergmark
Tomas Bolme, skdespelare
Unni Brandeby, lrare/frelsare
Annika Bryn, frfattare
Rossana Dinamarca, riksdagsledamot
Fredrik Haglund, systemutvecklare
Kenth Hellqvist, ombudsman
Ulf Holm, riksdagsledamot
Victor Estby, journalist och frfattare
Gustav Fridolin, riksdagsledamot
Bjrn Fries, kommunalrd
David Granditsky
Gran Gustafsson, civilingenjr
Ferenc Gndr, frelsare
Jan Hammarlund, sngare
Beng Held, frsljare
Christer Holm
Ulf Holm, fd EU-parlamentariker
Hkan Holmberg, utrikesred, UNT
Sylve Holmgren
Ina Jansson, ekonom
Nicke Johansson, TV-producent
Lars-Erik Jonsson, lrare
Mikael Kamras, civilekonom
Agneta Klingspor, frfattare
Lena & Andreas Krsi
Babben Larsson, artist
Nina Lekander, journalist
MaLou Lindholm, fd EU-parlam.
Cecilia Malmstrm, EU-parlamentariker
Diana Mulinari, fil dr i sociologi
Monica och Gerald Nagler
Morton Narrowe, rabbin
Ana-Maria Narti, riksdagsledamot
Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot
Nils Ole Olsen, arbetsskande
Karin Pilster, riksdagsledamot
Johan Rips, journalist
Gran Rosenberg, journalist
Yvonne Ruwaida, riksdagsledamot
Mona Sahlin, demokrati- och integrationsminister
Pr Trff
Gabriel och Annika Urwitz
Stefan Wahlberg
Mikael Wiehe, musiker
Karin Wikman, underskterska
Per Wstberg, frfattare och ledamot av Svenska Akademin
Jon Voss, redaktr
Sioma Zubicki, journalist

Detta kan man hitta om man klickar p "Donationsfond" p Expos hemsida.
Citera
2004-10-26, 00:25
Bannlyst
Visst har expo en del som slnger in en hundring eller nt.
Fr ett par mnader sedan hll hela joxet p att g i KK.
D ryckte Stjernkvist in o rddade hela organisationen med
pengar frn allmnna arvsfonden. I samband med detta s
presenterade han ett pressmeddelande som tycktes vara
en direkt avskrift frn Expo. Dr talades om att aktivt frhindra
SD att f frekomma i medierna mm och vilka metoder som skulle
anvndas. Detta Pressmeddelande frvann dock snabbt men det
var uppenbart att texten delvis var formulerad av expo till (s) och inte
menad att hamna inklippt och citerad i ett pressmedelande frn en
stressad Stjernkvist.

Pressmeddelandet r puts vck numera, men DN skrev en liten artikel
dr tom dessa ifrgasatte Stjernkvists formuleringar och antidemokratiska beteende. Expo har stora omkostnader. Vad tror ni en lgenhet p
Kungsholmen med altan o bastu o 10 glada vita snubbar kostar egentligen?
Citera
2004-10-26, 01:57
Medlem
Robin Woods avatar
Det var intressant information som kom fram hr, av Codreanu och kafir!

Finns det annat som kan vara intressant, som har kopplingar till just expo, och deras kontakter?
Information om hur mycket samarbete enskillda personer har med expo, frn olika fretagverksamheter, och vilka det r som p stllet tar in information om anstllda o.s.v, och skickar det vidare fr behandling och vrdering, av personer som i expos gon skall motarbetas o.s.v.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in