Citat:
Ursprungligen postat av Pyromaniac_
svartkrut, eller ingredienser till svartkrut i frsta hand. Allt som skulle g att mala relativt bra iof. kaliumpermangnart m.m. t.ex....
Tror du att det skulle funka eller?
Svartkrut: OK
KNO3 som endast skall vara till svartkrut: OK
Trkol som endast skall vara till svartkrut: OK
Svavel som endast skall vara till svartkrut: OK
..men s fort du skall stoppa i ngot annat s kommer det vid malningen att bli frorenat av kol och svavel.
Du kan rengra trumman frn KNO3 som r lttlslig i vatten, men t.ex. svavlet fr du adlrig bort. Du mste helt enkelt ha det i bakhuvudet hela tiden.
Om du t.ex maler trkol fr att gra H3 (i princip trkol och kaliumklorat ..jag avrder dig frn att rra klorater ver huvud taget) och har malt svavel i kvarnen innan s kommer du att f med lite svavel via trkolet och svavel/kaliumklorat r INTE en bra kombination. Detta kan kanske tyckas vara ett lngskt resonemang "det blir ju s sm mngder" men s mste man lra sig att tnka hr. Det rcker ju fr vrigt med att det blir svavel nog fr att orsaka en antndning i en liten punkt fr att allt skall tndas.
Vattenlsliga men som det inte gr ngot om de fr lite svavel och trkol i sig gr vl an, men stoppa inte in t.ex. metaller i kvarnen.
Det hr sttet att arbeta r egentligen mycket dumt. En farlig kompromiss som frr eller senare leder till misstag. Du skall ha en kvarn fr svarkrut och en annan fr andra lttlsliga men, men nu kasnke du itne behver mala de andra mnena s dr hemskt noga som komponenterna till svartkrutet.
Mal INTE metaller i kulkvarn utan skaffa pulver med rtt egenskaper direkt! Vissa metaller kan bli "pyrofora" dvs s fort man slpper in syre i kvarnen s sjlvantnder alltihop och du blir rostad levande. KRF: pratar om att hlla i parafinolja i kvarnen. Har aldrig hrt talas om den metoden tidigare s jag skall itne sga ngot om det. Mina rekommendationer kvarstr. Lt bli att mala metall. En kvarn fr metall kan du i vilket fall som helst inte anvnda till ngot annat. Vad man har fr material i en kvarn avsedd fr metall vet jag inte. Nr vi talar om metaller s mste jag n en gng ppeka att magnesiumpulver mste vara ytbehandlat med lin- eller syntetolja fr pyrotekniska tillmpningar. "passiviserat" som det kallas. Paraffin anvnds ocks.
Kaliumpermanganat som du nmnde skall du inte anvnda i fyrverkerier ver huvud taget och i synnerhet INTE till blixtljuspulver typ silverkrut. Glm det!!!
Mvh / drinkmilk