Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-16, 13:32
  #733
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Vilken av dessa borde man köpa till svartkrutstillverkning?

http://stengalleriet.jetshop.se/lort...-26-c-105.aspx
Bra kvalitet men liten

http://m.dhgate.com/product/wholesale-free-ship-new-5kg-rotary-tumbler/244309925.html#s2-14-1|3328814332
Okänd kvalitet men större.
Misstänker att den första är för liten?

Edit: kommer dessa kinesiska med sladd som inte passar i europeiska vägguttag?
Tack på förhand!


Jag har en lortone likt den översta, och det fungerar bra för mig. Men det är klart skall du göra kilovis är det ju tidsödande att göra lite i taget.

Den andra varianten kan du sannoikt välja vilken propp de sätter på (be om Euro eller schuko kontakt), kolla bara så att den inte är en amerikansk variant, anpassad för 110v

Dock ingen aning om kvaliteten eller liknande.
Citera
2021-09-06, 01:34
  #734
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Vill du ha keramiskt media, titta på eBay. Det brukar dyka upp löjligt billigt begagnat media, just nu hittar jag inget...
B!
Tycker du keramiska kulor är bättre än kulor av rostfritt eller av brons? Efter att ha läst ganska många inlägg i den här tråden (dock inte alla, orkade inte 60 sidor inlägg) så varnar några för att vissa keramiska kulor kan skapa gnistbildning.
Iofs så kanske inte risken är så stor om man bara ska mala just kol (och inte färdigblandat svartkrut). Har insett att jag tror att oddsen för att mitt egengjorda svartkrut har så dålig prestanda är med stor sannolikhet pga för stor partikelstorlek på just kolet.

Funderar på att köpa den här, för 350:- plus postnordavgift/etc så är det enklare att köpa en kvarn än att bygga en:
https://www.aliexpress.com/item/1005003105590514.html

Såg för övrigt en massa kvarnar med eeh....plexiglas. Det kan väl bli statiskt elektriskt och är mindre lämpat antar jag.
Citera
2021-09-23, 08:48
  #735
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Tycker du keramiska kulor är bättre än kulor av rostfritt eller av brons? Efter att ha läst ganska många inlägg i den här tråden (dock inte alla, orkade inte 60 sidor inlägg) så varnar några för att vissa keramiska kulor kan skapa gnistbildning.
Iofs så kanske inte risken är så stor om man bara ska mala just kol (och inte färdigblandat svartkrut). Har insett att jag tror att oddsen för att mitt egengjorda svartkrut har så dålig prestanda är med stor sannolikhet pga för stor partikelstorlek på just kolet.

Funderar på att köpa den här, för 350:- plus postnordavgift/etc så är det enklare att köpa en kvarn än att bygga en:
https://www.aliexpress.com/item/1005003105590514.html

Såg för övrigt en massa kvarnar med eeh....plexiglas. Det kan väl bli statiskt elektriskt och är mindre lämpat antar jag.

Jag kör uteslutande med keramisk media. Har även testat med mässing men det var ingen märkbar skillnad. Ska du enbart tillverka mindre mängder duger kvarnen du länkar till utmärkt. Använde liknande i många år med gott resultat!
Bra pris dessutom.
Citera
2021-10-01, 17:28
  #736
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xMax
Använde liknande i många år med gott resultat!
Bra pris dessutom.
Upptäckte efteråt att eh de ville ju ha ungefär lika mycket i frakt. Men summan blir då runt 600:-
Det är ju inte ultrabilligt men "ok" för att vara slapp och slö och inte orka bygga själv. Näe, jag ska bara göra mindre mängder, tänkte lite romerska ljus eller verkligen miniatyrfyrverkerier så behövs inga stora doningar. Sedan så, när jag tänker efter så kan man våtmala krutet, resultatet borde ändå bli bra mycket bättre än de manuella metoder jag använt tidigare (och är nog till 95% säker på att kornstorleken på kolet har varit det största problemet vilket en kulkvarn bör avhjälpa med besked).
Citera
2021-10-02, 19:13
  #737
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Tycker du keramiska kulor är bättre än kulor av rostfritt eller av brons? Efter att ha läst ganska många inlägg i den här tråden (dock inte alla, orkade inte 60 sidor inlägg) så varnar några för att vissa keramiska kulor kan skapa gnistbildning.
Iofs så kanske inte risken är så stor om man bara ska mala just kol (och inte färdigblandat svartkrut). Har insett att jag tror att oddsen för att mitt egengjorda svartkrut har så dålig prestanda är med stor sannolikhet pga för stor partikelstorlek på just kolet.

Funderar på att köpa den här, för 350:- plus postnordavgift/etc så är det enklare att köpa en kvarn än att bygga en:
https://www.aliexpress.com/item/1005003105590514.html

Såg för övrigt en massa kvarnar med eeh....plexiglas. Det kan väl bli statiskt elektriskt och är mindre lämpat antar jag.

Jag har en sådan som jag använder för mindre satser. Har bly som malmedia och det fungerar utmärkt. Jag skiter fullkomligt i om det blir blyrester i krutet eftersom a) jag ska inte äta det b)det ska skjuta iväg en projektil av bly
Citera
2021-10-03, 01:58
  #738
Medlem
Soul Patrols avatar
Jag har en Lortone kulkvarn. Två trummor,en för svavel/kol och en
för oxidationsmedel. Bly/antimon 25mm för oxidationsmedlet och
keramiska 20mm för kol/svavel. Allt blandas genom en sikt 40mesh
6-7 gånger. Kornas fuktat med alkohol/vatten 30/70 genom
en sil. Allt sker utomhus på behörigt avstånd från bebyggelse och liv.
Detta gäller endast svartkrut.
Stay safe.
__________________
Senast redigerad av Soul Patrol 2021-10-03 kl. 02:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback