Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-15, 22:47
Medlem
En överläkare på Landstinget i Värmland har anmälts av polisen till Socialstyrelsen efter att tre ungdomar fått stora mängder narkotikaklassad medicin utskrivet och sedan överdoserat och dött.

Källor:

http://nwt.se/varmland/article921498.ece
http://svt.se/varmlandsnytt

Är det någon som vet mer om detta? Vem tex överläkaren är/var i Värmland h*n jobbat?
Citera
2011-06-16, 01:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
En överläkare på Landstinget i Värmland har anmälts av polisen till Socialstyrelsen efter att tre ungdomar fått stora mängder narkotikaklassad medicin utskrivet och sedan överdoserat och dött.

Källor:

http://nwt.se/varmland/article921498.ece
http://svt.se/varmlandsnytt

Är det någon som vet mer om detta? Vem tex överläkaren är/var i Värmland h*n jobbat?

Det är ju knappast hans/Hennes fel att dom överdoserat.
Citera
2011-06-16, 08:11
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperGnu

Nej det är det inte, men lycka till med att få gemene svensk att hålla med om det.
Naturligtvis är det "synd om de stackars ungdomarna" och "hemskt att man kan skriva ut så starka mediciner till så UNGA människor".
Sånt här gör att tex jag har jättesvårt att få klassade mediciner trots att jag sköter dem...
Citera
2011-06-16, 08:15
Medlem
Caracallass avatar
Citat:

Det tragiska är att det faktiskt finns läkare som , mot betalning, skriver ut narkotikaklassade läkemedel på recept. En slags lagliga knarklangare helt enkelt. Nu vet inte jag om den här överläkaren tillhör den kategorin, vi får väl se. Fortsättning följer....
Citera
2011-06-16, 08:25
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Nej, men det är hans/hennes fel att de har kommit över dessa stora mängder. En läkare har väl såvitt jag vet ett ansvar för sitt utskrivande av recept?
Citera
2011-06-16, 08:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det kan man säga om knarklangare också.

Det samhället skall kunna lita på är att de som får rättighet att lagligt skriva ut droger gör det på ett sätt som i vart fall inte skadar eller ger möjlighet till missbruk.

Här kan man tänka sig flera möjligheter: Läkaren har skrivit ut orimliga mängder till samma individ, individen i fråga ("offret") har sparat sin medicin, kanske för att begå självmord (förekommer) eller medicinen har sålts av den som fått dem på recept (inte helt ovanligt det heller).

Det här reder polisen ut, sannolikt enkelt. Det viktiga är att det blir en brottsutredning, inte ett ärende internt för SoS. Har läkaren varit så oetisk att denne har överförskrivit medicin händer det inte igen, i alla fall inte med den läkaren.
Citera
2011-06-16, 08:48
Medlem
läkaren är överläkare hans lindh på psycriatrin i karlstad kunde skriva ut ca 1000 st xanor på en månad till mej
Citera
2011-06-16, 12:45
Medlem
JimMorrison84s avatar
Funderar också på vem det här är.
Jag vet vem ett av "offren" är. Och att denne hade psykiska problem. Så det borde vara en av överläkarna på psykiatriska öppenvården.
Min uppfattning därifrån är att dom hellre skrivit ut div läkemedel än att ta tag i grund problemen.
Citera
2011-06-16, 12:46
Medlem
JimMorrison84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwmp4
läkaren är överläkare hans lindh på psycriatrin i karlstad kunde skriva ut ca 1000 st xanor på en månad till mej

Är du säker på att det är Hans Lindh?
Citera
2011-06-16, 13:46
Medlem
xerxesdoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwmp4

Hur vet du detta med säkerhet? Det vore bra om det vore han, för då kommer det fler anmälningar är jag övertygad om, den dåren har många förstörda liv på sitt samvete!
Senast redigerad av xerxesdoe 2011-06-16 kl. 13:51.
Citera
2011-06-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimMorrison84
Funderar också på vem det här är.
Jag vet vem ett av "offren" är. Och att denne hade psykiska problem. Så det borde vara en av överläkarna på psykiatriska öppenvården.
Min uppfattning därifrån är att dom hellre skrivit ut div läkemedel än att ta tag i grund problemen.
Vem är den stackars killen som drabbades?
Citera
2011-06-16, 14:33
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Torde vara den ökände Hans Lindh - han är tydligen väldigt duktig men skrev ut alldelse för mycket medikamenter, både till kreti och pleti - samt att han var djävligt dålig på uppföljning. Vet om patienter som gått hos honom som ej varit på uppföljningssamtal på 10 år! Recepten har bara skickats ut, utan någon kontroll om patientens tillstånd förbättrats eller försämrats... Samma dos hela tiden - bara det borde ju göra personalen misstänksamma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in