Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-17, 12:10
  #1
Medlem
gabbamanes avatar
Hej alla webbutvecklare! Tror jag har lagt tråden rätt.

Jag har en liten hemsida som jag byggt med html ifrån ett färdigt template. Jag har nu lagt upp hemsidan och uppdaterar den varje dag med lite småskit. Sidan är bara på skoj för kompisar.

Mitt problem är att vissa kommer inte in på sidan utan får bara upp:

"Redirect & Parkeringskluster Denna sida visas på på anslutningar till domännamn som i DNS fortfarande pekar mot den tjänst som hanterar vidarebefordringar och parkeringar, men som tjänst ej finns upplagd där."

Det var nu 2 dagar sedan jag la upp sidan och det står fortfarande såhär. Det konstiga är att det bara är ibland. Jag har mailat min leverantör och frågat men inte fått svar ännu.

Jag undrar om det är jag som gör fel när jag uppdaterar sidan. Jag kopplar upp till ftp med Filezilla och sedan när jag ska uppdatera så drar jag in den nya index.html i ftp och skriver över den som ligger i ftp.

Är detta fel? Är det detta som gör att sidan inte kan hittas ibland för att den hela tiden får en ny index.html?

Förlåt om jag är n00b lärde mig html förra veckan och lär mig fortfarande. Vilket är alltså det bästa sättet att uppdatera sidan på? Det måste väl vara att bara skriva över alla html filer med de nya uppdaterade?

Vad kan det annars bero på att vissa får detta meddelande när de ska besöka sidan. Borde väl varit fixat av min webbhotell leverantör nu 2 dagar efter sidan gick upp?

Skulle bli glad för hjälp! Är det bara att vänta eller gör jag något fel?
Citera
2011-06-17, 12:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabbamane
Hej alla webbutvecklare! Tror jag har lagt tråden rätt.

Jag har en liten hemsida som jag byggt med html ifrån ett färdigt template. Jag har nu lagt upp hemsidan och uppdaterar den varje dag med lite småskit. Sidan är bara på skoj för kompisar.

Mitt problem är att vissa kommer inte in på sidan utan får bara upp:

"Redirect & Parkeringskluster Denna sida visas på på anslutningar till domännamn som i DNS fortfarande pekar mot den tjänst som hanterar vidarebefordringar och parkeringar, men som tjänst ej finns upplagd där."

Det var nu 2 dagar sedan jag la upp sidan och det står fortfarande såhär. Det konstiga är att det bara är ibland. Jag har mailat min leverantör och frågat men inte fått svar ännu.

Jag undrar om det är jag som gör fel när jag uppdaterar sidan. Jag kopplar upp till ftp med Filezilla och sedan när jag ska uppdatera så drar jag in den nya index.html i ftp och skriver över den som ligger i ftp.

Är detta fel? Är det detta som gör att sidan inte kan hittas ibland för att den hela tiden får en ny index.html?

Förlåt om jag är n00b lärde mig html förra veckan och lär mig fortfarande. Vilket är alltså det bästa sättet att uppdatera sidan på? Det måste väl vara att bara skriva över alla html filer med de nya uppdaterade?

Vad kan det annars bero på att vissa får detta meddelande när de ska besöka sidan. Borde väl varit fixat av min webbhotell leverantör nu 2 dagar efter sidan gick upp?

Skulle bli glad för hjälp! Är det bara att vänta eller gör jag något fel?
Bara att vänta,

vill du ha andra sätt att uppdatera på måste du börja använda asp/php eller liknande.
Citera
2011-06-17, 12:30
  #3
Medlem
gabbamanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qKs
Bara att vänta,

vill du ha andra sätt att uppdatera på måste du börja använda asp/php eller liknande.

Okej, så det är alltså normalt att uppdatera på detta sätt? Att helt byta ut filerna i ftp med de uppdaterade från datorn.

Värt att notera är att jag ändrar aldrig något i inställningarna för sidan utan endast lägger till text eller bild. Som en blogg fast egen hemsida istället.
Citera
2011-06-17, 12:48
  #4
Avstängd
Xplainss avatar
Ta en skärmdump och lägg ut så borde det ju vara enklare att fråga om hjälp så andra kan se hur den ser ut. Jag använder med Filezilla och jag kör som du gör och det går ju bra. Kolla så du har skrivit rätt i html dokumentet eller om du har lagt filerna i rätt mapp eller något sånt.

När du skriver över dom andra filerna på rätt sätt så är det ju inga problem men ifall du gör det på fel sätt så blir det ju fel :P
Citera
2011-06-17, 12:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabbamane
Okej, så det är alltså normalt att uppdatera på detta sätt? Att helt byta ut filerna i ftp med de uppdaterade från datorn.

Värt att notera är att jag ändrar aldrig något i inställningarna för sidan utan endast lägger till text eller bild. Som en blogg fast egen hemsida istället.
Normalt vet jag inte, men jag har inte hört nån som gör på annat sätt.
Citera
2011-06-17, 12:49
  #6
Medlem
musenskenades avatar
Tja är det bara html filer du kör är det ju bara till att skriva över dem med de nya via FTP, finns ingen anledning till att göra det annorlunda. Du skulle kunna skriva ett program som genererar filer efter din input och laddar upp / ersätter de gamla med. Vilket skulle ge dig en otroligt snabb sajt med fördelar över att skriva sajten i php/.net (i vissa fall)... väldigt mycket overkill dock.

En del saker kan bli svåra/jobbiga att få till om du för en blogg med endast html. Men du verkar vara fullt medveten om det. Ett råd annars kan vara att köra tex wordpress eller liknande där det underlättar grovt att för just blogg/webbsida.

Hemsida24 (tror det heter så) erbjuder också ett ganska nice och rent sätt att skapa webbsidor på. men kostar lite i månaden.

Att skriva en "egen blogg" med php/.net/java i dagens läge är extremt onödigt och inte värt tiden såvida du inte vill ha något mycket specifikt och även då bör du fundera på om det inte är bättre att göra en plugin till tex wordpress för att få fram den speciella funktionen (det finns redan tusentals plugins som täcker det mesta)

Det sägs att det brukar ta 1-24h innan allt är ok efter dns-byte, men jag har aldrig upplevt att det tar 24h, ännu mindre flera dagar. Dock borde företaget du mailade kunna ge ett bättre svar. Annars är det bara till att vänta alt kan dina polare testa att köra en flush dns.

Se till att du laddar upp filerna korrekt. När man uppdaterar css/html ofta kan det vara cachat i dina polares webbsida. Samt håll koll på att du har en index.html (index.htm) sida som tar emot dem.

Kontrollera också stödet för www kontra utan www.

Tex:

en polare skriver: www.dinsida.com/index.htm
en polare skriver: http://dinsida.com/
en polare skriver: http://dinsida.com/index.html
en polare skriver: http://www.dinsida.com/index.php

Kolla därför att det inte ligger kvar någon index fil eller liknande som kan innehålla den text du beskriver som blir landningsidan om man skriver in adressen lite annorlunda till din sajt.
__________________
Senast redigerad av musenskenade 2011-06-17 kl. 12:55. Anledning: tillägg
Citera
2011-06-17, 12:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musenskenade
alt kan dina polare testa att köra en flush dns.
Låter som ett rimligt förslag!
Citera
2011-06-17, 13:17
  #8
Medlem
gabbamanes avatar

Tusen tack för svaret. Har funderat på wordpress då det verkar vara jävligt enkelt. Jag lärde mig bara basic html förra veckan och har börjat leka i templates och med hjälp av google skapar allt. Det som är krångligt är gallery filen (css dokumentet) som förklarar var allt ska ligga och hur man konfigurerar den. Att skriva ett separat program kan jag inte och känns lite kontraproduktivt mot framtiden om man vill göra något programmet inte klarar av senare.

Det du skrev om olika urls var jäkligt skumt. Jag testade att gå in på sidan via enbart http://minsida.nu
och då gick det helt plötsligt och efter det fungerade alla andra url-adresser också. Samma sak för min vän som förrut inte kom in på en enda. Antar att sidan stöder alla slags url adresser.

Nu verkar det dock fungera och jag tror att om någon upplever problem nu är det rensa cookies och cache samt dns som gäller och då fungerar det.

Min stora fråga som jag gärna vill ha ett Ja eller Nej svar på är:

Kan jag fortsätta att uppdatera min sida genom att skriva över mina .html filer med nya redigerade filer utan att den ska hålla på och dns-krångla med mig? (vad jag tror jag förstått nu har de inget att göra med varandra)

OffTopic.
Går det att göra om så att min sida går att redigera med hjälp av wordpress eller är det en helt ny sida som gäller då?
Citera
2011-06-17, 13:37
  #9
Medlem
musenskenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabbamane

Tusen tack för svaret. Har funderat på wordpress då det verkar vara jävligt enkelt. Jag lärde mig bara basic html förra veckan och har börjat leka i templates och med hjälp av google skapar allt. Det som är krångligt är gallery filen (css dokumentet) som förklarar var allt ska ligga och hur man konfigurerar den. Att skriva ett separat program kan jag inte och känns lite kontraproduktivt mot framtiden om man vill göra något programmet inte klarar av senare.

Det du skrev om olika urls var jäkligt skumt. Jag testade att gå in på sidan via enbart http://minsida.nu
och då gick det helt plötsligt och efter det fungerade alla andra url-adresser också. Samma sak för min vän som förrut inte kom in på en enda. Antar att sidan stöder alla slags url adresser.

Nu verkar det dock fungera och jag tror att om någon upplever problem nu är det rensa cookies och cache samt dns som gäller och då fungerar det.

Min stora fråga som jag gärna vill ha ett Ja eller Nej svar på är:

Kan jag fortsätta att uppdatera min sida genom att skriva över mina .html filer med nya redigerade filer utan att den ska hålla på och dns-krångla med mig? (vad jag tror jag förstått nu har de inget att göra med varandra)

OffTopic.
Går det att göra om så att min sida går att redigera med hjälp av wordpress eller är det en helt ny sida som gäller då?


Inte så van vid att svara på sådana här frågor men here it goes.

Gör du css förändringar som ändrar sidans layout kan det förekomma att sidan ser mysko ut för en besökare som tidigare varit inne i och med att webbläsaren har sparat ner css'en och använder den nedsparade versionen fast den nya html-strukturen.. brukar hjälpa att man uppdaterar sidan ett par gånger och är inte säkert att det alltid sker.

Det faktum att du uppdaterar dina html filer ska INTE påverka det felet som du beskrev i din första post utan verkar ha haft något med DNS'en att göra.

Att ladda upp html filer och ersätta äldre ska inte skapa några problem och även om det var lite vanligare i slutet av 90-talet, början av 2000-talet så finns det säkert flera st som använder sig av det tillvägagångsättet. Speciellt då de inte vill ha några mer avancerade funktioner, de gillar att editera sina inlägg i tex dreamweaver eller något mm och kan i många fall säkert ge mindre huvudvärk om man gillar att koda lite.

När det gäller Wordpress så är installationen superenkel men du måste ha stöd för php och mysql samt ha anv.namn och lösenord till mysql när du installerar det.

När du väl har installerat det så måste du tyvärr göra om din design. Dock kan du i wordpress påverka en mall.. denna mall lägger sig sedan runt din sida och alla nya inlägg/sidor du skapar får denna mall. Att skapa en helt egen mall kräver ju att du har lite kunskap om vad du inte får ta bort från mallen för att wordpress ska fungera men du behöver mindre kunskap om du bara ska ändra lite css'er mm dvs editera lite i en redan befintlig mall, så du hittar en mall som är närmast det du vill ha och sedan ändrar du lite i den.

Efter det så kommer du kunna göra inlägg/nya sidor lika enkelt som att skriva på detta forum.

Det positiva med detta är om du väljer att byta design i framtiden behöver du bara ändra i mallen och inte i alla 340 html filer du har (såvida du inte använder frames idag, vilket du inte bör göra i syfte av design).

DU kan ju köra båda sammtidigt, men även det blir opraktiskt i framtiden. Allting blir nästan relaterat till vad du vill göra med din sajt. Du ska köra på det som DU tycker är bekvämast då det är DU som ska sitta med det.

Vill du lära dig att göra avancerade system/webbsidor mm rekommenderar jag att du kör så som nu och sedan sakta men säkert smyger in i php/asp.net/java för att hela tiden lära dig mer. Använder du wordpress kommer du nog inte pressas lika mycket åt det hållet.

Edit:

Om du gör din hemsida i endast html-filer är ditt enda sätt att uppdatera genom att ersätta de gamla filerna genom ftp
__________________
Senast redigerad av musenskenade 2011-06-17 kl. 13:44. Anledning: Lade till det sista
Citera
2011-06-17, 19:02
  #10
Medlem
gabbamanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musenskenade
Om du gör din hemsida i endast html-filer är ditt enda sätt att uppdatera genom att ersätta de gamla filerna genom ftp

Tack för din hjälp. Allt verkar funka nu. Man måste gå in via http://www.minsida.nu först och sedan funkar alla url adresser. Alltså första gången måste man ha med "http://".
Vet inte varför det är så men det vet säkert du :P.

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback