SvD-krönikören Roland Poirier Martinsson gråter ut i sin egen kolumn Svenska Dagbladet. Efter att Poirier Martinsson "rekommenderat" KD att avstå från Pride blev han kritiserad av diverse åsiktsmaskiner och medieprofiler. Men hårdast var kritiken från den moderate riksdagsmannen Hanif Bali. Samme Bali delar för övrigt bänk i riksdagen med Kent Ekeroth (SD).
Citat:
Riksdagsmannen Hanif Bali (M) twittrade att tanken på mig fick honom att kräkas i munnen. Han kallade mig idiot. Jag frågade honom om tilltalet var lämpligt för en riksdagsman för vad som vill vara landets statsbärande och mest inkluderande parti. Han svarade hånfullt. Jag skickade mailkopior till moderaternas partisekreterare och rikdagsgruppens ordförande. De svarade inte.
Jo, och bättre blev det ju inte av att Expressen sedan hakade på och kallade Poirer Martinsson för "rasist".
Nu kan man fråga sig om Hanif Bali gått för långt. Är der olämpligt av en riksdagsman att uttrycka sig så grafiskt som Bali gjorde?
Porier Martinsson är själv kolumnint på SvD:s ledarsida. Han skriver att han därför borde vara skyddad från så låga påhopp som Hanif Bali gjort:
Citat:
SvD:s ledarsida är en viktig del i det offentliga samtalet. Bali är medlem av rikets lagstiftande församling. Att han ägnar sig åt att håna demokratins aktörer är djupt problematiskt. Att reaktionerna uteblir från riksdagen och partiet är värre. Det borde oroa varje tillskyndare av det öppna samtalet, däribland Fredrik Reinfeldt, som ju själv tydligt vinnlägger sig om att skänka värdighet åt sitt parti och ämbete.
Så frågan är om Hanif Bali gått för långt? Eller är det så att SvD-medarbetaren Poirer Martinsson har sig själv att skylla och att han är naiv när han inte förstår varför han väcker så ont blod då han ger sig in i HBT-diskussionen? Och bör ledarsidornas skribeter åtnjuta mer skydd efterom de är "demokratins aktörer"? Eller har Poirer Martinsson fått något om bakfoten där?
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...ak_6257036.svd