Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Glad över trustbuddy-aktien? som rasat från 2.60 till 1.20 i år, hahaha

Om horisonten sträcker sig så långt som till näsans spets så är man inte glad.

Men aktien har som tur är inte introducerats till 2,60 utan vi har under åren kunnat handla på betydligt billigare nivåer (20, 30, 40 öringar, tidigare nyemissioner).
En och annan kanske har passat på att ta hem lite vinster när den stack uppemot 3 kronor och började återköpa den på nivåerna under 2 kronor igen.
Citera
2014-12-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Måste man ha en position på trustbudy för att vara positiv om sin investering.

Aktierna började köpas för några år sedan så man kan inte annat än vara jäkligt glad för investeringen. Tillsammans med sparandet via Trsutbuddy i Sverige och Norge har kapitalet vuxit med över 400%.

Hitta en annan sparform eller strukturerad produkt som slår detta så blir du en gud!

Annars vore smartast att hålla käften.

då är jag en gud i dina ögon då.....
Citera
2014-12-18, 19:46
Medlem
Efter 1 mail 3 påminnelser, en påminnelse på forumet sedan ett nytt mail till Jesper.

Ledde till 2 olika svar

ett från Jesper som ifrågasatte vad jag skulle ha uppgifterna till….

Ett från Erik som försäkrade att allt var ett missförstånd och att svar skulle komma….

Ledde till att jag skickade ett nytt mail och förklarade varför jag önskade att få reda på statusen på mitt eget konto.

Detta ledde i sin tur till att jag blev uppringd dagen efter Patrik bara ville säga att han inte glömt bort mig och skulle återkomma på måndag.

Måndag kom och gick, tisdag kom och gick, en ny påminnelse skickades till Patrik.

Sen kom faktiskt halva det utlovade svaret…. nästan 5 veckor efter att frågan ställdes hade jag fått svar på hälften av mina frågor.

Nu vet jag att jag just nu har gett ut 2870 lån.

Av dessa gäller följande siffror (antal lån) på inkassofall där inget har blivit betalat.
- Senaste 3 månaderna: 2 155
- Senaste 6 månaderna: 2 016
- Senaste 9 månaderna: 1 904
- Senaste 12 månaderna: 1 767

Av mina 2870 lån har alltså inget betalats på 1767 lån de senaste 12 månaderna…..

Detta ledde ju till att jag började fundera på de svar jag tidigare hade fått på mina frågor här i tråden, den 2 december skriver Jesper så här:

"Hei Repus.

Tapsføringer skjer på lån som står uten betaling i 280 dager.

Mvh.
Jesper Ugland
Senior Lending Relations Officer
TrustBuddy.com"

På frågan:

"Frågan som jag tror vi alla vill ha svar på är.....

När en kund slutar att betala hur lång tid tar det innan lånet rapporteras som förlust för långivaren? Vi har fått olika svar genom åren, vad är korrekt?"

Har nu skickat ett nytt mail till alla inblandade hos Trustbuddy med hänvisning till Jespers inlägg och ifrågasatt varför inte de 1767 lånen har avskrivits då ”Inget har blivit betalt” Då detta mail inte har besvarats under vad jag anser är rimlig svarstid (24h) väljer jag att här publicera hela berättelsen.

Kan konstatera att baserat på mitt konto och Trustbuddys egna regler borde förlusterna vara 61,5% av insatt kapital. Senast om ca 10 dagar bör 137 lån till skrivas av då de uppnått 280 dagar utan betalning. dvs runt 31/12 kan jag se fram emot förluster på ca 65,5 % på mitt konto enligt Trustbuddys eget sätt att definiera när en förlust skall tas.

Skall bli mycket intressant och se om jag får nått svar på varför mina lån inte avskrivs på de intervaller som Jesper har sagt att det skall göras...
Citera
2014-12-18, 20:01
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Efter 1 mail 3 påminnelser, en påminnelse på forumet sedan ett nytt mail till Jesper.

Ledde till 2 olika svar

ett från Jesper som ifrågasatte vad jag skulle ha uppgifterna till….

Ett från Erik som försäkrade att allt var ett missförstånd och att svar skulle komma….

Ledde till att jag skickade ett nytt mail och förklarade varför jag önskade att få reda på statusen på mitt eget konto.

Detta ledde i sin tur till att jag blev uppringd dagen efter Patrik bara ville säga att han inte glömt bort mig och skulle återkomma på måndag.

Måndag kom och gick, tisdag kom och gick, en ny påminnelse skickades till Patrik.

Sen kom faktiskt halva det utlovade svaret…. nästan 5 veckor efter att frågan ställdes hade jag fått svar på hälften av mina frågor.

Nu vet jag att jag just nu har gett ut 2870 lån.

Av dessa gäller följande siffror (antal lån) på inkassofall där inget har blivit betalat.
- Senaste 3 månaderna: 2 155
- Senaste 6 månaderna: 2 016
- Senaste 9 månaderna: 1 904
- Senaste 12 månaderna: 1 767

Av mina 2870 lån har alltså inget betalats på 1767 lån de senaste 12 månaderna…..

Detta ledde ju till att jag började fundera på de svar jag tidigare hade fått på mina frågor här i tråden, den 2 december skriver Jesper så här:

"Hei Repus.

Tapsføringer skjer på lån som står uten betaling i 280 dager.

Mvh.
Jesper Ugland
Senior Lending Relations Officer
TrustBuddy.com"

På frågan:

"Frågan som jag tror vi alla vill ha svar på är.....

När en kund slutar att betala hur lång tid tar det innan lånet rapporteras som förlust för långivaren? Vi har fått olika svar genom åren, vad är korrekt?"

Har nu skickat ett nytt mail till alla inblandade hos Trustbuddy med hänvisning till Jespers inlägg och ifrågasatt varför inte de 1767 lånen har avskrivits då ”Inget har blivit betalt” Då detta mail inte har besvarats under vad jag anser är rimlig svarstid (24h) väljer jag att här publicera hela berättelsen.

Kan konstatera att baserat på mitt konto och Trustbuddys egna regler borde förlusterna vara 61,5% av insatt kapital. Senast om ca 10 dagar bör 137 lån till skrivas av då de uppnått 280 dagar utan betalning. dvs runt 31/12 kan jag se fram emot förluster på ca 65,5 % på mitt konto enligt Trustbuddys eget sätt att definiera när en förlust skall tas.

Skall bli mycket intressant och se om jag får nått svar på varför mina lån inte avskrivs på de intervaller som Jesper har sagt att det skall göras...

tack, bra skrivet, bekräftar bara mina tidigare misstankar att Trusbuddy är ett döende bluffföretag. De kommer med största sannolikhet inte få nån licens av FI att fortsätta bedriva sin verksamhet, och då är det konkurs inom några månader.

Lycka till ni som har en ansenlig summa utlånat och har investerat i aktien, kommer att bli ert livs sämsta affär.

.

.
Citera
2014-12-18, 21:36
Medlem
1767!!!! lån som bara ligger och svalpar..eller tickar på go ränta som heter ngt fiffigt..(nonepayingwhitetrashinterest2) intressant att se svaret på vad det är som gör att 2/3 av lånen är dödaoch inget händer...Jag drar pluggen på TB innan årsskiftet..
Citera
2014-12-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Du borde vara medveten om risken att satsa pengar på omogna marknader där inte alla rutiner finns på plats. Tyvärr kan ju sådana marknader innebära att brist på kapital medför att större summor allokeras till enskilda lån och med det ökar risken att pengarna hamnar hos den som inte betalar tillbaka enligt din förväntan.

Jag minns Danmark där pengarna försvann väldigt fort i lån och man kunse se summor på uppemot 2000 kronor allokerade till enskilda lån. Det var inget som lockade mig.
För mig lirar det utomordentligt på den svenska och på den norska marknaden.
Inträdet i Norge var ju mer än rätt tajmat med tanke på växlingskursen då. Så inte nog med bra ränta, det finns en jättefin valutavinst med i spelet.

För ditt fall med Finland och Spanien, borde du också vid det här läget vara nöjd med bland annat valutavinsten.

Omogna? Det är även den svenska marknaden som kraschade.
Just Finland fungerade faktiskt bra till en början.
Citera
2014-12-18, 23:00
Medlem
Skärmande läsning Repus. Men det bekräftar bara vad jag och många andra redan har misstänkt att det ligger stora latenta förluster som TB inte ännu har redovisat och slagit ut på kollektivet.

Som jag tidigare nämnt gjorde jag 90% uttaget efter knappt två år som sparare i TB då jag upplevde sjunkande avkastning, till vad jag misstänkte beroende på mer och mer kapital blivit uppbundna i dåliga krediter. Nu är det ca 17-18 månader sen jag stoppade utlåningen och de sista halvåret har det i princip inte trillat in mer pengar än vad registrerade förluster har kostat mig.

Jag satte aldrig in nåt jättebelopp med var cirka 25k och det bör räcka för att inte råka ut för att ha otur med att få bara dåliga lån som kan hända med ett mindre kapital.

Den bilden jag fått är att de som varit kunder länge hos TB är missnöjda med den dåliga avkastningen medans de som varit med kortare tid är nöjda. Jag var också nöjd i början. Förhoppningsvis var TB för generösa i början med att ge krediter därav att vi fick så dålig avkastning och att man nu stramat upp kreditgivningen så de som lånar ut nu inte råkar ut för samma sak. Fast hade de gjort det borde de kunna förlust registrera mina lån och slå ut dem på kollektivet. Efter 17-18 månader borde man iaf enl mig ha tillbaka närmare 100% av sitt kapital minus sin del av förluster och inte som nu runt 20%.

Att fortsätta sitt sparande i TB efter det Repus visade måste gränsa till dårskap. Det avkastning på ca 12% som TB erbjuder kan inte på nåt sätt vara i paritet med den risk man tar.
Senast redigerad av Investeramera 2014-12-18 kl. 23:02.
Citera
2014-12-18, 23:33
Medlem
tgv23000s avatar
och puckot kloxie fortsätter försvara TB efter allt som framkommit i tråden. Vilken lättlurad sucker han är.
Citera
2014-12-19, 09:45
Medlem
Det är som jag precis skrivit tidigare att för att en förlust ska tas så måste den vara konstaterad NOLL, alltså det här med 250 dagar stämmer inte. Trustbuddy går ut med denna info i investerarbrevet men ger andra besked här.

Jag har fortfarande okej avkastning, men risken är större än jag räknat på.
Citera
2014-12-19, 13:30
Bannlyst
Hej Svejs!

Nu har jag tänkt mig att stoppa all utlåning och sedan ta ut de medel som finns tillgängliga.
Tidigare har det funnits en möjlighet att stoppa lån på mina sidor men nu verkar det inte finnas nåt sånt alternativ. Någon som vet hur man gör?
Citera
2014-12-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
och puckot kloxie fortsätter försvara TB efter allt som framkommit i tråden. Vilken lättlurad sucker han är.

Jag försvarar inte Trustbuddy

Jag tjänar pengar med hjälp av Trustbuddy
Citera
2014-12-19, 13:43
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
.

Stort tack för detta, bekräftar slutligt vad jag länge misstänkt. Själv har jag nu fått tillbaka det jag satt in plus lite till efter många om och men, netto 1,5% avkastning hittills. Jag satte in pengar i mitten 2012 och gjorde 90%-uttag för cirka ett år sen. Det tickar in ungefär 0,1 % nettoavkastning per månad.

Kan bara rekommendera övriga att ta smällen nu direkt, göra ett 90%-uttag och åtminstone minimera förlusten medan det finns lite rörelse kvar bland lånen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in