Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-10-26, 16:39
  #1
Banned
hej, tänkte röra ihop lite blixtljuspulver så här till hösten .
Är det bäst att använda Mg-pulver eller ska det vara Al? sen vilka blandningar e bäst? hade tänkt använda kaliumpermanganat, eller finns det något bättre?

Ha det!

PS: nån som vet var man får tar på en digitalvåg till vettigt pris? det behöver inte vara nån jävla star-trek våg utan en som har +- på 1 gram typ. DS
Citera
2004-10-26, 18:29
  #2
Medlem
Psychopatics avatar
Kaliumpermanganat o Magnesium använde jag alltid i min ungdom när jag tillverkade blixtljus, och det gjorde jag ofta. Aluminium har jag inte så stor erfarenhet av. Men då blandade jag 50/50 (volym), men skulle tro ett det blir bättre med mera kaliumpermanganat.

http://www.smartbar.nu/ säljer en digital våg, med en upplösning på 0,1 g för 699 kr. Bra när man skall väga små dyra saker, t.ex guld!
Klicka på Tillbehör och sedan Vågar.
Citera
2004-10-26, 18:32
  #3
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
hej, tänkte röra ihop lite blixtljuspulver så här till hösten .
Är det bäst att använda Mg-pulver eller ska det vara Al? sen vilka blandningar e bäst? hade tänkt använda kaliumpermanganat, eller finns det något bättre?

Ha det!

PS: nån som vet var man får tar på en digitalvåg till vettigt pris? det behöver inte vara nån jävla star-trek våg utan en som har +- på 1 gram typ. DS

Jag skulle vilja påstå att Kaliumpermanganat är det värsta(läs sämsta) oxidationsmedlet. Det är giftigt, har en benägenhet att självantända och så färgar det av sig på allt möjligt. Även huden. Mg ska DEFINITIVT inte användas ihop med Kp. Det är att be om trubbel, speciellt när det är fuktigt. Vill du köra med magnesium så använd Mg-damm till Vanligt salpeter alternativt grövre Mg till KClO4. Den sistnämnda ger(förutom höga smällar ) även häftiga bländvita gnistor som man kan göra enklare stjärnbomber med.

Annars så skulle jag påstå att KClO4 och Aluminium, typ German Dark eller Indian Black i ca: 60/40 ger roligaste "blixt-knallar" och är minst känsligt av de andra. Bariumnitrat och Alu ger också riktigt häftiga blixtknallar men kräver lite svartkrut som antändning.

Ta det försiktigt!

www.digitalvag.tk
Citera
2004-10-26, 18:35
  #4
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Kaliumpermanganat o Magnesium använde jag alltid i min ungdom när jag tillverkade blixtljus, och det gjorde jag ofta. Aluminium har jag inte så stor erfarenhet av. Men då blandade jag 50/50 (volym), men skulle tro ett det blir bättre med mera kaliumpermanganat.

http://www.smartbar.nu/ säljer en digital våg, med en upplösning på 0,1 g för 699 kr. Bra när man skall väga små dyra saker, t.ex guld!
Klicka på Tillbehör och sedan Vågar.

Ok tack, blev det bra blixtljus med den blandningen? hur inneslöt du det?
har alltid lirat med gamla 5.56 hylsor, men det e ju inte så hälsosammt om den råkar gå av, metall splitter i huvudet klarar jag mig utan :P
Citera
2004-10-26, 18:54
  #5
Medlem
Psychopatics avatar
Jo, visst blev det blixt av det. Men oftast inneslöt jag inte det. Minns att jag ibland brukade imponera på folk, genom att ha blandningen i en knuten hand, sätta en tändsticka mellan fingrarna och tända den. Sedan snabbt kasta ut blandningen mot tändstickan så det blev en kraftig ljusblixt, från min hand.

Detta är troligen inget att rekommendera...

De gånger jag inneslöt det blev det dock en smäll, med en blixt. Var väl också tomma patronhylsor, samt rör o liknande jag använde.

Kan tillägga att jag ådrog mig den värsta brännskada jag någonsin fått av denna blandning... Detta när jag skulle tända blandningen o hade läst fel på kaliumnitrat o kaliumpermanganat (eller var det kaliumklorat), men de reagerar ungefär lika iaf.
Citera
2004-10-26, 18:58
  #6
Banned
nu kanske ja e dum i huvudet men vad är KClO4?
Citera
2004-10-26, 19:06
  #7
Medlem
Psychopatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
nu kanske ja e dum i huvudet men vad är KClO4?
KClO4 = Kaliumperklorat
KClO3 = Kaliumklorat
KNO3 = Kaliumnitrat
Citera
2004-10-26, 19:31
  #8
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
KClO4 = Kaliumperklorat
KClO3 = Kaliumklorat
KNO3 = Kaliumnitrat


Tack :P fan att dom måste ha så jobbiga namn på allt :P.
Citera
2004-10-28, 14:27
  #9
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkpåknark
Jag skulle vilja påstå att Kaliumpermanganat är det värsta(läs sämsta) oxidationsmedlet. Det är giftigt, har en benägenhet att självantända och så färgar det av sig på allt möjligt. Även huden. Mg ska DEFINITIVT inte användas ihop med Kp. Det är att be om trubbel, speciellt när det är fuktigt.
instämmer!!! Använd inte kaliumpermanganat(KMnO4) i några pyrotekniska blandningar över huvud taget!

Citat:
Ursprungligen postat av starkpåknark
Vill du köra med magnesium så använd Mg-damm till Vanligt salpeter alternativt grövre Mg till KClO4. Den sistnämnda ger(förutom höga smällar ) även häftiga bländvita gnistor som man kan göra enklare stjärnbomber med.
===============================
OX:............. Mg ...... Al ............. Stabilisator
===============================
Ba(NO3)2.... OK ...... OK ............. +H3Bo3
Sr(NO3)2.... OK ....... ? ............... +H3Bo3
KNO3.......... OK ...... OK med S ... +H3Bo3
KClO4.......... X ....... OK .........................
===============================

öVRIGT:
1. Ovantående är mer eller mindre känsliga för Statisk el..
2. Mg MÅSTE vara ytbehandlat i alla pyrotekniska sammanhang.
Om du prompt måste använda Mg men absolut inte kan få tag i ytbehandlat Mg så använd bara grova kornstorlekar och tillsammans med salpeter, samt se till att det håller sig riktigt torrt.
3. Blanda inte KClO4/Mg. Det är Instabilt.
4. Svavel ökar alltid känsligheten. Tillsätt inte S eller Sb2S3 till KClO4/Al. Det blir alldeles för känsligt och blandningen är så snabb ändå.
5. I vissa nitrat/Al-system fall är däremot S är en nödvändighet. T.ex. KNO3/Al fungerar inte utan S, men använd det itne i några andra blaningar där det inte behövs. Ba(NO3)2/Al klarar sig mycket bra utan. Tändsats behövs inte alls för att tända Ba(NO3)2. I så fall är det dåligt aliminium(inte tillräckligt fin kornstorlek och/eller fel partikelform. Partiklarna bör vara flingor)
Se till att mala bariumnitratet väl också, annars kanske du inte får det att brinna alls och det går inte att blanda utan att det delar på sig heller.
S brukar dessutom vara mer eller mindre surt vilket angriper Mg så håll S borta från Mg. Al tål däremot inte basiska förhållanden varför S snarare kan fungera som en stabilisator i KNO3/Al/S, men detta ersätter inte borsyran i punkt 10.
6. Framför allt nitratblandningarna MÅSTE hållas torra. Både Al och Mg reagerar med vatten. I synnghet Mg. Tänk dock på att Låg luftfuktighet ökar risken för statiska urladdnignar!
7. Förväxla inte så att det kommer borsyra i en magnesiumblandning. Mg tål som sagt inte syror.
8. Magnesium kan även reagera med etanol.
9. Tänk på att bariumnitrat är giftigt.
10. Man skall alltid tillsätta 1-3% borsyra(H3BO3) som pH-buffert i nitrat/Al-blaningar! Det har hänt att Ba(NO3)2/Al-salut utan H3BO3 har självantänt.
11. Tänk inte ens tanken att göra blixtljuspulver på KClO3 eller någon anan klorat.



Citat:
Ursprungligen postat av starkpåknark
Annars så skulle jag påstå att KClO4 och Aluminium, typ German Dark eller Indian Black i ca: 60/40 ger roligaste "blixt-knallar" och är minst känsligt av de andra.
Kanske mot fukt med INTe vad gäller statisk el!

Citat:
Ursprungligen postat av starkpåknark
www.digitalvag.tk
Jag har skrivit dit ett par gången men inte fått svar förutom ett automatgenererat svar. Han lämnar nästna ingen info om bågarna över huvud taget. Inget om garanti, inget om repeterbarhet, inte ens vilken tillverkare det är! Dessutom så syns det tydligt på bilden att vågarna inte är dammtäta och väldigt små. De drivs också med dyra knappcellsbatterier. Slutsats: köp inte där. kolla in www.sagitta.se Där finns en på Bonso som klarar 225/0,1 gram som kostar 918 inkl frakt och moms.
Citera
2007-11-28, 19:58
  #10
Medlem
Jeeppes avatar
Jag brukade använda KNO3 och MG som Flashpulver, blev ganska bra.
Någon som vet proportionerna för den?har inte gjort den på länge så jag har glömt bort dom, har för mig att det är MG 70/30 KNO3, men kan vara tvärtom,är inte säker, någon som kan rätta mig?
Citera
2007-11-28, 21:25
  #11
Medlem
Jag är tämligen säker på att det ska vara tvärtom i så fall; 30 Mg och 70 KNO3.
Citera
2007-11-28, 21:34
  #12
Medlem
Naturvetarens avatar
40/60 Mg KNO3 bör fungera bättre. Det gläder mig att du konsulterar forumet och inte nöjer dig med endast en länk som pihop postar lite hastigt utan att tillåta vidare diskussion. På den länken föreslog de svavel vilket jag råder dig att hålla dig ifrån, iaf till att börja med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback