2011-07-01, 12:26
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Problemet r att vi inte vill att Flashback ska bli ett annonsforum. Man ska kunna diskutera bilar utan att ngon postar sljannons fr en Opel Vectra, eller kunna diskutera politik utan att ngon spammar moderaternas hemsida etc.

Frgan r bara var man ska dra grnsen.

Men kontaktannoners borde ju vara okej? Vid umgnge br man dra grnsen, tycker jag i varje fall.
Citera
2011-07-01, 12:28
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Vad r egentligen problemet med 1.01. Vad skulle vara problemet att inkludera kontaktannonsforum i Flashback, egentligen=
Problemet med 1.01 just nu r detta:
Citat:
Ursprungligen postat av 1.01. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar reklam (spam) i forumet blir avstngd, utan varning. Det r inte heller tilltet att anvnda diskussionsforumet fr privat eller kommersiell annonsering, som exempelvis kpes- och sljes-annonser eller kontaktannonser.
Forumet som har startats, bryter redan i sig mot den regel som hrdast efterlevs p FB.

Det r i sak inget problem att ha kontaktannonsforum, och det r en vldigt bra tanke fr resedelen - om den enbart hade funnits p TF. Nu gr det inte ihop med regelverket, det r som sagt hgst inkonsekvent d den allmnna hllningen r att annonser inte skall tilltas, och det mste skapa ett undantag i 1.x-regler som drmed inte gller i alla forum.

I vrigt tycker jag att FrasseFloyd gr slag i saken och propagerar fr sina ider. Ska det finns kontaktannonser fr resor, ska den mjligheten ocks finnas i alla andra forum dr man kan tnkas ska folk till aktiviteter.
Citera
2011-07-01, 12:31
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
S FB skall utvecklas mot ett annonsforum nd?
Sger den ensamma med 18000 inlgg, som aldrig kommer ut och reser... Buhu...

Bra initiativ, tycker jag. Hagg3 och nn mer var ju pionjrer med sin rysslandsresa fr ngra r sedan....
Citera
2011-07-01, 12:32
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Problemet med 1.01 just nu r detta:
Forumet som har startats, bryter redan i sig mot den regel som hrdast efterlevs p FB.

Det r i sak inget problem att ha kontaktannonsforum, och det r en vldigt bra tanke fr resedelen - om den enbart hade funnits p TF. Nu gr det inte ihop med regelverket, det r som sagt hgst inkonsekvent d den allmnna hllningen r att annonser inte skall tilltas, och det mste skapa ett undantag i 1.x-regler som drmed inte gller i alla forum.

I vrigt tycker jag att FrasseFloyd gr slag i saken och propagerar fr sina ider. Ska det finns kontaktannonser fr resor, ska den mjligheten ocks finnas i alla andra forum dr man kan tnkas ska folk till aktiviteter.

Jag frstr, och hller med bde dig och FrasseFloyd
Citera
2011-07-01, 12:51
Administrator
admins avatar
Vad det gller 1.01. s anser jag att regeln br skrivas om, men hur den ska skrivas om r vi inte klara med nnu. Annonser tillts redan i RYS-forumet, att annonsera om resekompisar har varit tilltet lnge, och att organisera trffar i graffiti-forumet r ocks OK. Olika forum har olika tolkningar, och mlsttningen r att skriva om regeln s det blir mera logiskt. Nr det gller det aktuella forumet s anser jag att det var bra att ha dessa trdar i ett eget forum, n att som tidigare ha samlingstrdar som enligt mig inte funkar speciellt bra fr sdana frgor.

admin
Citera
2011-07-01, 13:08
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Jag lobbar fr liknande grejer i samtliga forum. Trningskompisar, kontaktannonser i R&S, whiskeyvnner i Alkohol & dryck och - inte minst - knullkompisar i E&S (och P&H).

Skmt sido - jag tror att det hr i sig inte behver vara dligt. Alla annonser r inte av ondo och jag tycker att vi borde vara betydligt mer flexibla i vr tolkning av 1.01. Kan anvndarna gynnas tycker jag att vi br se mellan fingrarna. Att slppa igenom ett helt forum fr resekompisar men frbjuda, och t o m ibland varna, fr att ngon som trnar vill ha sllskap vid vikterna, r enligt mig en inkonsekvens utan dess like, men vi fr se vart det leder.

Jag hller inte med dig i frgan. Flashback r ett diskussionsforum, ingen site fr kontaktannonser.
Det finns mngder av andra alternativ ifall man sker kontakt med andra mnniskor rent socialt och jag vill absolut inte se en utveckling dr flashback blir en site dr man sker bandmedlemmar, trningskompisar eller knullkompisar..
Citera
2011-07-01, 13:12
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag hller inte med dig i frgan. Flashback r ett diskussionsforum, ingen site fr kontaktannonser.
Det finns mngder av andra alternativ ifall man sker kontakt med andra mnniskor rent socialt och jag vill absolut inte se en utveckling dr flashback blir en site dr man sker bandmedlemmar, trningskompisar eller knullkompisar..
Men vad frlorar man p det om dessa hlls i speciella forum? Vill man d slippa dessa kontaktannonser s r det bara att lta bli att titta in dr.
Citera
2011-07-01, 13:25
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nej, jag frstr vad du menar men jag tror att Flashback och dess medlemmar har mer att vinna n frlora p att bli mer flexibel i tolkningen av 1.01. Var grnsen ska g vet jag inte, men min generella sikt r att vi r alldeles fr statiska och anala av tolkningen i dagslget.

Jag menar att det definitivt finns tillfllen d det vi klassar som annons har ett existensberttigande och t o m kan gynna diskussionerna. Jag minns srskilt ett fall dr ngon i krimforumet skulle bestlla ut ngot dokument (har fr mig att det rrde sig om en FUP) som kostade pengar, och anvndaren ville inte ta hela kostnaden sjlv. Fr att lsa problemet lade anvndaren ut en frfrgan om vilka som var villiga att dela p betalning, och att anvndaren i frga kunde skta allt praktiskt (bestllning, betalning och omvandlande av papperskopian till .pdf) om han eller hon bara fick in lite pengar fr att tcka upp fr de kostnade som anvndaren enligt egen utsago inte hade rd att ta helt sjlv. Det inlgget raderades och jag har fr mig att anvndaren varnades fr brott mot 1.01. Hade vi varit flexibla dr hade vi godknt det hela och materialet hade ntt ut p forumet och det hade otvivelaktigen gynnat diskussionen i trden.

Jag r mest sugen p att problematisera lite mer kring 1.01 och slppa stelbentheten. Frgan som jag anser att vi br stlla oss r "gynnar det hr inlgget forumet?" snarare n "r detta en annons?".
Citera
2011-07-01, 13:33
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Men vad frlorar man p det om dessa hlls i speciella forum? Vill man d slippa dessa kontaktannonser s r det bara att lta bli att titta in dr.
S tnker jag ocks.
Jag tror inte att det speciellt mnga, om ens ngon, som reggar sig p Flashback i enbart syftet att ska exempelvis resesllskap. Och skulle det vara s s spelar det i mina gon ingen roll, de varken frstr eller gr FB smre fr oss andra.
Jag tycker att det r ett trevligt initiativ, FB-trffarna har ju lnge vart uppskattade, och d ser jag inga problem med att man kan strla samman ett par stycken och dra p en resa tillsammans.
Citera
2011-07-01, 13:44
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian

Man frlorar inget frutom att Forumet tar sig in p en "marknad" dr det redan finns alternativ.
Det jag menar r, vad r nsta steg? Ska flashback ppna ett forum dr anvndarna kan bestlla mat? Ska flashback brja slja mobilabonnemang?

Forumet har en tydlig profil som ett diskussionsforum och jag tror det r en dlig vg att g att breda ut sig fr mycket.

Citat:
Nej, jag frstr vad du menar men jag tror att Flashback och dess medlemmar har mer att vinna n frlora p att bli mer flexibel i tolkningen av 1.01. Var grnsen ska g vet jag inte, men min generella sikt r att vi r alldeles fr statiska och anala av tolkningen i dagslget.

Jag menar att det definitivt finns tillfllen d det vi klassar som annons har ett existensberttigande och t o m kan gynna diskussionerna. Jag minns srskilt ett fall dr ngon i krimforumet skulle bestlla ut ngot dokument (har fr mig att det rrde sig om en FUP) som kostade pengar, och anvndaren ville inte ta hela kostnaden sjlv. Fr att lsa problemet lade anvndaren ut en frfrgan om vilka som var villiga att dela p betalning, och att anvndaren i frga kunde skta allt praktiskt (bestllning, betalning och omvandlande av papperskopian till .pdf) om han eller hon bara fick in lite pengar fr att tcka upp fr de kostnade som anvndaren enligt egen utsago inte hade rd att ta helt sjlv. Det inlgget raderades och jag har fr mig att anvndaren varnades fr brott mot 1.01. Hade vi varit flexibla dr hade vi godknt det hela och materialet hade ntt ut p forumet och det hade otvivelaktigen gynnat diskussionen i trden.

Jag r mest sugen p att problematisera lite mer kring 1.01 och slppa stelbentheten. Frgan som jag anser att vi br stlla oss r "gynnar det hr inlgget forumet?" snarare n "r detta en annons?".

Jag hller som du redan knner till inte med dig. Jag menar att anvndarna, moderatorerna och i slutndan forumet tjnar p att grnserna kring reglerna r klara och tydliga. Ifall man har svart och vitt istllet fr svart, vitt och en jvla massa nyanser av gr s vet alla vad som gller och det blir inga missfrstnd av ngon part.

Nr det gller ditt exempel s vill iallafall jag inte kommentera det rendet. Det jag hade att sga angende det finns i hanteringen av det. Trkigt svar men det togs ett beslut och ifall det sedan var felaktigt s kunde anvndaren kontakta admins fr att diskutera detta.

Jag har inget emot att ndra regeln, dremot menar jag att det r ytterst viktigt att forumet har en inriktigning mot diskussioner i fortsttningen ocks och inte ger sig in i omrden dr diskussionen r sekundrt. Jag tvivlar p att det blir ngra diskussioner i kontakttrdarna i detta nya forum vilket jag tycker r trkigt.
Citera
2011-07-01, 14:00
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Jag hller som du redan knner till inte med dig. Jag menar att anvndarna, moderatorerna och i slutndan forumet tjnar p att grnserna kring reglerna r klara och tydliga. Ifall man har svart och vitt istllet fr svart, vitt och en jvla massa nyanser av gr s vet alla vad som gller och det blir inga missfrstnd av ngon part.
Ja, det r naturligtvis det allra enklaste och troligtvis det som i de allra flesta fallen r mest gynnsamt fr forumet. Dremot tror jag inte att ett universellt frbud mot annonser gynnar ngon, eftersom det finns annonser som kan gynna en debatt.

Citat:
Nr det gller ditt exempel s vill iallafall jag inte kommentera det rendet. Det jag hade att sga angende det finns i hanteringen av det. Trkigt svar men det togs ett beslut och ifall det sedan var felaktigt s kunde anvndaren kontakta admins fr att diskutera detta.
Du behver inte kommentera det enskilda fallet men du fr grna kommentera rttsfrgan. Gynnar det diskussionen i en krimtrd om de aktiva debattrerna hjlps t fr att samla in pengar fr att f ut en FUP eller ngot annat dokument bidrar med mer information i fallet? Eller r det viktigare att det inte h t annonseras p forumet?

Citat:
Jag har inget emot att ndra regeln, dremot menar jag att det r ytterst viktigt att forumet har en inriktigning mot diskussioner i fortsttningen ocks och inte ger sig in i omrden dr diskussionen r sekundrt. Jag tvivlar p att det blir ngra diskussioner i kontakttrdarna i detta nya forum vilket jag tycker r trkigt.
Hller helt med dig hr.
Citera
2011-07-01, 14:37
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ja, det r naturligtvis det allra enklaste och troligtvis det som i de allra flesta fallen r mest gynnsamt fr forumet. Dremot tror jag inte att ett universellt frbud mot annonser gynnar ngon, eftersom det finns annonser som kan gynna en debatt.

Jag tror inte heller p ett universellt frbud.. (kul formulering ).. men menar ocks att ngot sdant inte finns idag. Det finns undantag till flera regler som uppkommit efter diskussioner i outlaw eller bland dom berrda moderatorerna. Detta tycker jag r helt korrekt och br fortstta.

Vad r d skillnaden? Jo i ena fallet s snackar vi om ett undantag och i det andra ngot som blir ett standardfrfarande och det r en vldigt stor skillnad tycker jag.

Citat:
Du behver inte kommentera det enskilda fallet men du fr grna kommentera rttsfrgan. Gynnar det diskussionen i en krimtrd om de aktiva debattrerna hjlps t fr att samla in pengar fr att f ut en FUP eller ngot annat dokument bidrar med mer information i fallet? Eller r det viktigare att det inte h t annonseras p forumet?

Tillgngen till en FUP gynnar sjlvklart diskussionen. Drmed inte sagt att jag sger att din forumlering gynnar flashback i helhet.

Citat:
Hller helt med dig hr.

Bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här