Citat:
Ursprungligen postat av TimothyMcVeigh
Trots att jag vet vem en av killarna är håller jag ändå med dig till fullo, att bege sig till ett pissland som Etiopien måste man ju vara medveten om riskerna, för så naiva kan dom väl ändå inte vara att dom tror att etiopiska myndigheter välkomnar främlingar likt Sverige gör?
Hit välkomnas folk och tillåts knulla hela svenska folket, I Etiopien välkomnas man med ett gäng skottsalvor, kanske ngt Sverige i framtiden borde ta efter.
Jag är ursprungligen från Etiopien och ska försöka förklara situationen i "Somaliska delen" av Etiopien, också felaktigt kallat Ogaden.
Jag ignorerar medvetet din okunskap och respektlöshet, så fortsättningsvis behöver du inte slösa din tid med meningslösa kommentarer.
Vad dessa två stjärnor gjorde var lika smart som att exempelvis olagligt, via Pakistan, glida in i Afghanistan för att sedan glida runt där med ett gäng Talibaner mitt i en konflikt. För att ge er rätt bild.
Etiopien är indelat i ett federalt system där regionerna har en viss frihet. Östra regionen, kallat "Somali region" består som namnet beskriver till 90% av en etnisk Somalisk befolkning. Befolkningen är på runt 4-5 miljoner, av landets ca 80 miljoner invånare. Delen är dock geografiskt väldigt stor.
ONLF, en befrielsefront/terroristgrupp, är en samling på kanske 4-5000 rebeller som aktivt för "hit-and-run" attacker med jämna mellanrum mot militär och även civila i området.
Vid ett tillfälle gick de (ONLF) i attack mot ett Oljeexpolteringsfält vilket resulterade i 74 döda civila, varav några av de utländska - främst från Kina. (källa: http://news.bbc.co.uk/2/hi/6588055.stm)
De är till största delen ute i bushen i syd-östra delen av Somaliska regionen, det är alltså säkert att röra sig i städer men inte ute i ödemarken (som till största delen består av Somaliska nomader och kameler).
Ledarna för dessa rebeller bor till största del i England, men några även i Sverige. Det är väldigt olyckligt att Väst predikar om att länder långt bort ska fånga terrorister medan man själv troligen pumpar ut socialbidrag som hamnar i händer hos rebeller.
Övriga delar av Etiopien är väldigt säkert, men där ute har journalisterna ingen anledning att va. De var, som deras väninna intyga, medvetna om riskerna de tog.
Journalisterna är gripna för att de
olagligt gick in i landet.
Alla turister är självklart välkomna, men då ansöker man om visum först, inte fan går man in via Somalia tillsammans med terrorister och förväntar sig special behandling bara för att man är från väst.
Deras material kommer förstöras, de kommer få vård, sedan kommer de släppas. Fastän de brutit mot lagen och bör egentligen åtalas. Det är helt enkelt inte värt den dåliga PR som medföljer om man skulle straffa medborgare från rika delen av världen.