Fransk musik. Där har man noll koll... Mano Negra, Les Negresses Vertes och Vanessa Paradis är allt jag kan. (Johnny Halliday räknas inte; om jag inte bryr mig om den riktiga Elvis Presley, varför fästa något avseende vid hans franska kopia?)
Utifrån de grupper du nämner så misstänker jag att mina rekommendationer inte är de allra bästa, men för mig så är Frankrike (och franskspråkiga belgare) intimt förknippade med mera avancerade former av symfonirock : Univers zero, Magma, Heldon, Art Zoyd, Shub Niggurath m fl.
Annars var ju just fransk pop- och rockmusik ett stående skämt i den engelska rockpressen. Journalisterna kom ofta med kommentarer i stil med att det enda Frankrike bidragit med var Charles Aznavour och Plastic Bertrand (som dock var från Belgien).
Fransk musik. Där har man noll koll... Mano Negra, Les Negresses Vertes och Vanessa Paradis är allt jag kan. (Johnny Halliday räknas inte; om jag inte bryr mig om den riktiga Elvis Presley, varför fästa något avseende vid hans franska kopia?)
Någon som kan rekommendera lite god fransk musik?
Serge Gainsburg är en klar rekommendation om du är ute efter fransk musik.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!