Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-10, 00:34
Medlem
När man kollar in pa ett mordfall som detta blir man förundrad. Kan man verkligen överláta mordutredningar pa poliser? Herre Gud. Motiv = maken har flört med tjej i BDR. Vad är tanken... döda frun sa att han kan ta med sig tre barn till en flicka iTyskland!!?? Hade dessa poliser ingen koll pa verkligheten? Det är naturligtvis uppenbart att Irwing mördade Ulla. Men motivet är helt fel, vilket skapar fragetecken.

För mig lyser allt solklart som solen i Sahara.

När nagon är otrogen söker man ett alibi och en "ursäkt". Ullas alibi var hennes syster. Systern kände även till att Ulla hade en älskare.

Irwing begrep vad som hände och gjorde allt för att beveka Ulla. Han försökte lindra sitt lidande genom att försöka skapa maximal svartsjuka hos Ulla med en tonarsflört. Han gjorde t o m utflykter till kärlekskullen med Ulla och familjen. Han blev desperat och förtvivlad. Inget fungerade.

Irwing bestämde sig för att bestraffa alla som förnedrat honom. Systern som ljugit bakom ryggen pa honom. Alskaren och Ulla.

Han visste att alskaren och ulla traffades pa kullen i hallinge. Och nar ulla kladde upp sig och sa att hon skulle traffa sin syster, da var det pa g....

Irwings plan var arr bestraffa alla. Doda ulla, lamna henne pa platsen for karleksmotena, fa alskaren falld for mord och fa systern att kanna skuld.

Detta forklarar aTT en bil fanns pa fyndplatsen mordkvallen (det var alskaren). Det var ocksa alskaren som hittade ulla, ringde in, men ville vara anonym (han var gift, radd for att bli falld for mordet).

Irwing försökte skuldbelägga alskaren men förstod till sist att det inte var till hans fördel att avslöja alskaren (det var trots allt alskarens samtal som fick honom fri). Alskaren vagade inte heller framtrada.

Det jag sagt nu ar logiskt. Det förklarar allt utom en sak... Varför berättade inte systern att ulla hade en älskare? Kände hon älskaren och förstod att han var oskyldig?

Med rätt motiv hade irwing fällts. Men offret helgonförklarades och rätt motiv lyftes aldrig fram.

Detta är min teori. Mycket bättre och mer logisk än den som lades fram 1970.
Citera
2011-08-11, 11:37
Medlem
Det var ca 1845 mannen i bil såg en person lämna mordplatsen.Han skrev två anonyma brev,till polisen och Ullas far, där han pekade ut Irwing.Den s. k. telefonmannen gjorde sammalunda.Polisen
fick tips av personer i Irwings närhet som gjorde att de kunde lokalisera och förhöra vederbörande.Tyvärr är förhörsutskrifterna förmodligen slängda.
Citera
2011-08-12, 00:22
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iks
Det var ca 1845 mannen i bil såg en person lämna mordplatsen.Han skrev två anonyma brev,till polisen och Ullas far, där han pekade ut Irwing.Den s. k. telefonmannen gjorde sammalunda.Polisen
fick tips av personer i Irwings närhet som gjorde att de kunde lokalisera och förhöra vederbörande.Tyvärr är förhörsutskrifterna förmodligen slängda.

Det är jätteintressanta uppgifter du kommer med. Jag undrar varför inte LGWP berättade att materialet från 70-72 är förkommet. Får man fråga hur du kan veta det?

Jag får inte ihop det, att Irwing skulle vara mördaren. Inte på det sätt som dådet begicks, strypt av sin egen man med sin egna BH - förmodligen ute i bushen.. Jag tänker mig att Irwing skulle iscensatt en olycka istället, vet inte riktigt varför..
Citera
2011-08-12, 00:27
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffy
När man kollar in pa ett mordfall som detta blir man förundrad. Kan man verkligen överláta mordutredningar pa poliser? Herre Gud. Motiv = maken har flört med tjej i BDR. Vad är tanken... döda frun sa att han kan ta med sig tre barn till en flicka iTyskland!!?? Hade dessa poliser ingen koll pa verkligheten? Det är naturligtvis uppenbart att Irwing mördade Ulla. Men motivet är helt fel, vilket skapar fragetecken.

För mig lyser allt solklart som solen i Sahara.

När nagon är otrogen söker man ett alibi och en "ursäkt". Ullas alibi var hennes syster. Systern kände även till att Ulla hade en älskare.

Irwing begrep vad som hände och gjorde allt för att beveka Ulla. Han försökte lindra sitt lidande genom att försöka skapa maximal svartsjuka hos Ulla med en tonarsflört. Han gjorde t o m utflykter till kärlekskullen med Ulla och familjen. Han blev desperat och förtvivlad. Inget fungerade.

Irwing bestämde sig för att bestraffa alla som förnedrat honom. Systern som ljugit bakom ryggen pa honom. Alskaren och Ulla.

Han visste att alskaren och ulla traffades pa kullen i hallinge. Och nar ulla kladde upp sig och sa att hon skulle traffa sin syster, da var det pa g....

Irwings plan var arr bestraffa alla. Doda ulla, lamna henne pa platsen for karleksmotena, fa alskaren falld for mord och fa systern att kanna skuld.

Detta forklarar aTT en bil fanns pa fyndplatsen mordkvallen (det var alskaren). Det var ocksa alskaren som hittade ulla, ringde in, men ville vara anonym (han var gift, radd for att bli falld for mordet).

Irwing försökte skuldbelägga alskaren men förstod till sist att det inte var till hans fördel att avslöja alskaren (det var trots allt alskarens samtal som fick honom fri). Alskaren vagade inte heller framtrada.

Det jag sagt nu ar logiskt. Det förklarar allt utom en sak... Varför berättade inte systern att ulla hade en älskare? Kände hon älskaren och förstod att han var oskyldig?

Med rätt motiv hade irwing fällts. Men offret helgonförklarades och rätt motiv lyftes aldrig fram.

Detta är min teori. Mycket bättre och mer logisk än den som lades fram 1970.

Tack för en spännande teori! Men tror du verkligen att Ullas syster skulle låtit bli att berätta för polisen om den presumtive älskaren? Det skulle dock kunna förhålla sig som så att systern inte kände till någon älskare. Men hur hade Irwing fått reda på att han hans fru bedrog honom? Dessutom tänker jag att det skall till mycket energi och planering att som trebarnsmor ha en affär vid sidan om..
Citera
2011-08-12, 10:23
Medlem
Har varit i kontakt med Stockholms Stadsarkiv.Där finns bara material fram t.o.m. rättegången.Jag har mailat till LGWP och han misstänker att polisen slängt övrigt material.För mig är det helt ofattbart.
Citera
2011-08-12, 10:25
Medlem
Artikeln 1995 publicerades i Arbetarbladet.
Citera
2011-08-12, 12:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Har varit i kontakt med Stockholms Stadsarkiv.Där finns bara material fram t.o.m. rättegången.Jag har mailat till LGWP och han misstänker att polisen slängt övrigt material.För mig är det helt ofattbart.

Är det inte t.o.m. straffbart?? Har de inte skyldighet att arkivera dylikt material?
Citera
2011-08-16, 06:57
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Två av varandra oberoende vittnen såg alltså Irving lämna mordplatsen? Ingen av dessa vittnen fanns med i rättegången? Sen frikänns Irving p.g.a. bristande bevis. Sen slänger polisen detta oerhört viktiga bevismaterial? Det verkar väldigt konstigt tycker jag.
Citera
2011-08-16, 07:00
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är det inte t.o.m. straffbart?? Har de inte skyldighet att arkivera dylikt material?

Arkivbildaren..i detta fall polisen..har rätt att gallra i sitt material. Fast här verkar det ganska ogenomtänkt. Om vittnena talade sanning borde väl ett nytt åtal väckts mot Irving? Nja..
Citera
2011-08-17, 10:48
Medlem
Anledningen till att vittnet i bilen inte fanns med vid rättegången var att han inte var känd av polisen.Det var sedan Irwing släppts fri i början av september 1970 som vederbörande gav sig till känna genom att skriva ett anonymt brev till polisen och Ullas far. Efter diverse pussel lyckades polisen spåra denne.Han förhördes ca 15 december1970.Skulle vara kul att läsa det förhöret.
Citera
2011-08-17, 11:13
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Anledningen till att vittnet i bilen inte fanns med vid rättegången var att han inte var känd av polisen.Det var sedan Irwing släppts fri i början av september 1970 som vederbörande gav sig till känna genom att skriva ett anonymt brev till polisen och Ullas far. Efter diverse pussel lyckades polisen spåra denne.Han förhördes ca 15 december1970.Skulle vara kul att läsa det förhöret.

Om vi tänker på polisens agerande mot Irving redan i det inledande stadiet. D.v.s. att det inte fanns någon annan gärningsman än Irving i deras ögon..så undrar man ju varför polisen inte tog allvarligare på detta vittnesmål? Och dessutom slängde bort förhören? Detsamma gäller ju ringaren som "hittade" kroppen? Varför berättade inte han på en gång för polisen att han sett Irving lämna platsen? Utan först långt efteråt? Ett mycket konstigt agerande. Fanns det nån belöning utsatt som hägrade?
Senast redigerad av Crime-boy 2011-08-17 kl. 11:19.
Citera
2011-08-17, 11:52
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Det framkom alltså med tiden vittnen som pekade ut Irving och placerade honom på kullen vid "rätt" tidpunkt men som inte skulle lett till nytt åtal - låter verkligen konstigt. Och de utskrifter där detta bekräftas är dessutom kastades?

Kan inte hjälpa att det låter som en skröna i mina öron!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in