Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-22, 20:38
Medlem
Macke85s avatar
Ungefärlig och fritt egenpåhittad personlig teori utifrån G W:s tes om en eventuell hemlig älskare..

Klockan är strax innan 18, och både Ulla och Irwing går omkring hemma i villan och gör sig i ordning. Irwing märker att Ulla piffar till sig och undrar om det verkligen stämmer att hon ska till sin syster och titta på tv..? Han ställer lite kontrollerande frågor i illa dold anklagande ton, och stämningen blir lätt irriterad. Kanske (antagligen) har Irwing haft misstankar om någonting ett tag.

Ulla som egentligen ska träffa en annan under tiden Irwing har tyskalektion är ivrig att komma iväg hemifrån i tid. Dels eftersom stämningen är tryckt, dels för att hon hoppas kunna släppa av Irwing lite i god tid och maxa tiden med sitt vardagsäventyr. Irwing trivs inte heller med stämningen i hemmet och tycker att de låter som en bra idé att åka lite tidigare och ta en promenad på stadens affärsgata. När de sedan parkerar bilen i centrala Södertälje är det inte skönt väder, utan de sitter kvar i bilen och pratar och diskuterar och nåt litet gräl utbryter...

Senare när Ulla träffar den andre är hon på dåligt humör till följd av grälet med maken, och det bidrar kanske också på något sätt till att trigga igång att skeendet sedan urartar till ett strypmord...
Senast redigerad av Macke85 2021-08-22 kl. 21:05.
Citera
2021-08-22, 21:11
Medlem
Macke85s avatar
Åter igen!

Vi vet ju att den som ringer och har hittat Ulla inte är Irwing. Vi vet inte med hundraprocentig säkerhet, men chansen är inte obefintlig att tipsaren faktiskt också är mördaren. Tvärtom är det ganska stor sannolikhet att det nog är så.

1. Jag har för mig att det är i en intervju efter rättegången som Irwing Höglund nämner att kort efter Ullas försvinnande kommer en kollega till honom förbi en kväll och undrar om Irwing har en cykelpump, eller vad det nu var?

2. Personen som ringer till Tillman och berättar att han hittat Ulla använder fackuttryck från vad som skulle kunna vara bygg och anläggningsbranschen. Irwing arbetar ju själv som arbetsledare/förman eller nåt liknande cementbranschen.

3. På Ullas nyckelknippa hittades väl en okänd nyckel som senare visar sig gå till en dörr på Irwings arbetsplats?

Leif G W har väl sagt i tv eller om han nu skrev om det att han tror (teori) att mördaren är en kollega till Irwing? Kan det vara den kollegan som besökte Irwing som Leif G W misstänker?
Senast redigerad av Macke85 2021-08-22 kl. 21:34.
Citera
2021-08-22, 23:13
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Åter igen!

Vi vet ju att den som ringer och har hittat Ulla inte är Irwing. Vi vet inte med hundraprocentig säkerhet, men chansen är inte obefintlig att tipsaren faktiskt också är mördaren. Tvärtom är det ganska stor sannolikhet att det nog är så.

1. Jag har för mig att det är i en intervju efter rättegången som Irwing Höglund nämner att kort efter Ullas försvinnande kommer en kollega till honom förbi en kväll och undrar om Irwing har en cykelpump, eller vad det nu var?

Angående bl a cykelpumpen, #358.
Citera
2021-08-23, 08:37
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda

Ah.. hade glömt detaljerna.
Citera
2021-08-29, 13:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Ulla skulle besöka sin syster, sägs det. Har systern kunnat verifiera, på ett trovärdigt sätt, att de sågs, och i så fall mellan vilka klockslag?

Och från vem kom uppgiften om att hon skulle besöka sin syster? Från systern själv eller från Irving?

(Har läst en del i tråden men bara hittat spekulationer om detta. Det känns som viktiga pusselbitar.)
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2021-08-29 kl. 13:54.
Citera
2021-08-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ulla skulle besöka sin syster, sägs det. Har systern kunnat verifiera, på ett trovärdigt sätt, att de sågs, och i så fall mellan vilka klockslag?

Och från vem kom uppgiften om att hon skulle besöka sin syster? Från systern själv eller från Irving?

(Har läst en del i tråden men bara hittat spekulationer om detta. Det känns som viktiga pusselbitar.)

Systern är min mormor.
Jag frågade henne för flera år sedan och det jag fick till svar var att de aldrig sågs den kvällen.
Citera
2021-08-29, 19:53
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calibren
Systern är min mormor.
Jag frågade henne för flera år sedan och det jag fick till svar var att de aldrig sågs den kvällen.

Nej det har ju framkommit. Frågan var väl om de hade gjort upp att de skulle ses?

Hur har snacket i släkten gått?
Citera
2021-08-29, 20:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Systern är min mormor.
Tack för att du delar med dig av denna information.

Beklagar sorgen.

Har du någon aning om vem som kom med uppgiften om att de skulle ha setts? Det kan ju inte ha varit din mammas syster?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2021-08-29 kl. 20:39.
Citera
2021-08-29, 20:42
Medlem
Har läst lite än i tråden och hittade den när jag sökte på olösta sommarmord . Min teori ..
Att sätet var skjutet bakåt tror jag beror på att Ulla m älskare hade sex i bilen . En näsvis fråga ?? Är det ingen som haft sex i en bil och då skjutit sätet bakåt för att få plats 😜 sedan hände något tex Ulla kanske sa att hon tänkte lämna maken och krävde att älskaren skulle göra detsamma annars skulle hon berätta för hans fru ? Detta årtal var det lite annorlunda och vet själv detta eftersom jag är född i i början på -70 och min mamma blev gravid m mig av misstag så att säga … det var inte så poppis .
Mannen stryper henne och sedan drar henne ur bilen ( därav skon och den lossnande sulan ) kan även lossnat redan inne i bilen när han drog henne ur den . Sedan har han grävt ner henne och dolt denna m kvistar . Detta är ju som sagt bara om nu då det fanns en hemlig älskare och inte mannen är den skyldige ? Men även med mannen som skyldig så kan det gått till så .
Hur som helst så tror jag att sätets placering beror på att de hade sex i bilen , hon blev strypt i bilen och sedan fraktades kroppen bort för att gömmas …
Sedan att ” någon körde bilen sedan till en parkering har ingen betydelse för sätet var redan ändrat sedan Ulla kört den .
Detta tror jag och blir lite brydd att inte flera har haft erfarenheten att utöva sex i en trång bil 😜
Citera
2021-08-29, 20:59
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Systern är min mormor.

Är väl ganska självklart eftersom Ulla blev mördad? Hade hon åkt till systern kanske hon levt än idag?
Citera
2021-08-29, 21:03
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Systern är min mormor.

Sa hon vem hon misstänkte nån gång?
Citera
2021-08-29, 21:30
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda

Verkar alltså inte va den kollegan som Leif G W misstänker..

Vem G W misstänker och på vilka grunder är ju oerhört intressant. Misstänker att G W killgissar en aning, men nånting litet måste han ju ändå ha att gå på?
Senast redigerad av Macke85 2021-08-29 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in