Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-29, 21:32
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Har läst lite än i tråden och hittade den när jag sökte på olösta sommarmord . Min teori ..
Att sätet var skjutet bakåt tror jag beror på att Ulla m älskare hade sex i bilen . En näsvis fråga ?? Är det ingen som haft sex i en bil och då skjutit sätet bakåt för att få plats 😜 sedan hände något tex Ulla kanske sa att hon tänkte lämna maken och krävde att älskaren skulle göra detsamma annars skulle hon berätta för hans fru ? Detta årtal var det lite annorlunda och vet själv detta eftersom jag är född i i början på -70 och min mamma blev gravid m mig av misstag så att säga … det var inte så poppis .
Mannen stryper henne och sedan drar henne ur bilen ( därav skon och den lossnande sulan ) kan även lossnat redan inne i bilen när han drog henne ur den . Sedan har han grävt ner henne och dolt denna m kvistar . Detta är ju som sagt bara om nu då det fanns en hemlig älskare och inte mannen är den skyldige ? Men även med mannen som skyldig så kan det gått till så .
Hur som helst så tror jag att sätets placering beror på att de hade sex i bilen , hon blev strypt i bilen och sedan fraktades kroppen bort för att gömmas …
Sedan att ” någon körde bilen sedan till en parkering har ingen betydelse för sätet var redan ändrat sedan Ulla kört den .
Detta tror jag och blir lite brydd att inte flera har haft erfarenheten att utöva sex i en trång bil 😜

Kan ju va att föraren av bilen var lite stressad och drog tillbaka sätet lite längre av misstag och sedan inte orkade ändra inställningen eftersom bilen bara kördes en kort sträcka in till centrala Södertälje. Vi vet inte. Klart är att det förmodligen inte var en kort person som kört bilen.

I grunden vid mordutredningar gäller väl dock att hata slumpen samt att hålla sig till det enkla. Keep it simple..
Senast redigerad av Macke85 2021-08-29 kl. 21:38.
Citera
2021-08-29, 21:58
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Verkar alltså inte va den kollegan som Leif G W misstänker..

Vem G W misstänker och på vilka grunder är ju oerhört intressant. Misstänker att G W killgissar en aning, men nånting litet måste han ju ändå ha att gå på?

Är inte hundra men tror inte den mannen var kollega med IH. Däremot har jag tanken att det verkar lite udda att kliva på relativt sent på kvällen, far och två tonårssöner, hos barnen Höglund och sätta sig att vänta för att få tag i en cykelpump.

Mannen var relativt nybliven änkling, kanske var det inte konstigare än att det kändes ensamt och sorgligt hemma?
Lite märkligt är det ändå, mina fem cent.

Citat:
Kan ju va att föraren av bilen var lite stressad och drog tillbaka sätet lite längre av misstag och sedan inte orkade ändra inställningen eftersom bilen bara kördes en kort sträcka in till centrala Södertälje. Vi vet inte. Klart är att det förmodligen inte var en kort person som kört bilen.

Om jag kommer ihåg rätt var Ulla ungefär 165 cm, hon var isf inte kortväxt utan av medellängd. Däremot hade hon givetvis kört med stolen längre fram än de flesta män.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2021-08-29 kl. 22:01.
Citera
2021-08-29, 22:01
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Är inte hundra men tror inte den mannen var kollega med IH. Däremot har jag tanken att det verkar lite udda att kliva på relativt sent på kvällen, far och två tonårssöner, hos barnen Höglund och sätta sig att vänta för att få tag i en cykelpump.

Mannen var relativt nybliven änkling, kanske var det inte konstigare än att det kändes ensamt och sorgligt hemma?
Lite märkligt är det ändå, mina fem cent.

Ja jag vet jag har fastnat lite för den detaljen med kollegan (eller vem det nu var) som dök upp och frågade efter en cykelpump relativt sent på kvällen. Änkling sedan 1967 och med barn som i alla fall inte var särskilt små..

Men vi har ju så oerhört lite info. Kanske finns förklaringar. Kanske hade de bara vägarna förbi? Inte heller så att jag personligen misstänker den personen på något sätt, utan det var mer en fundering om det var så att det var den personen som G W syftade på. Tror inte det.

Som så mycket annat med det här fallet är det liksom små fragment av vad som skedde som vi vet nåt om. Krångligt och komplicerat fall, med många små frågetecken.
Senast redigerad av Macke85 2021-08-29 kl. 22:10.
Citera
2021-08-29, 22:05
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Om jag kommer ihåg rätt var Ulla ungefär 165 cm, hon var isf inte kortväxt utan av medellängd. Däremot hade hon givetvis kört med stolen längre fram än de flesta män.

Inte nödvändigtvis kort nej men i alla fall inte överdrivet lång. Och nej det var såklart inte hon som kört in till Södertälje.
Citera
2021-08-29, 22:18
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Har läst lite än i tråden och hittade den när jag sökte på olösta sommarmord . Min teori ..
Att sätet var skjutet bakåt tror jag beror på att Ulla m älskare hade sex i bilen . En näsvis fråga ?? Är det ingen som haft sex i en bil och då skjutit sätet bakåt för att få plats 😜 sedan hände något tex Ulla kanske sa att hon tänkte lämna maken och krävde att älskaren skulle göra detsamma annars skulle hon berätta för hans fru ? Detta årtal var det lite annorlunda och vet själv detta eftersom jag är född i i början på -70 och min mamma blev gravid m mig av misstag så att säga … det var inte så poppis .
Mannen stryper henne och sedan drar henne ur bilen ( därav skon och den lossnande sulan ) kan även lossnat redan inne i bilen när han drog henne ur den . Sedan har han grävt ner henne och dolt denna m kvistar . Detta är ju som sagt bara om nu då det fanns en hemlig älskare och inte mannen är den skyldige ? Men även med mannen som skyldig så kan det gått till så .
Hur som helst så tror jag att sätets placering beror på att de hade sex i bilen , hon blev strypt i bilen och sedan fraktades kroppen bort för att gömmas …
Sedan att ” någon körde bilen sedan till en parkering har ingen betydelse för sätet var redan ändrat sedan Ulla kört den .
Detta tror jag och blir lite brydd att inte flera har haft erfarenheten att utöva sex i en trång bil 😜

Hur fick Ulla skadorna efter bhn om samlaget som slutade med hennes död ägde rum i bilen, det är rimligt att anta att rekonstruktionen stämmer någorlunda och det skeendet fanns det inte plats för?
Citera
2021-08-29, 22:22
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis kort nej men i alla fall inte överdrivet lång. Och nej det var såklart inte hon som kört in till Södertälje.

Eftersom inget vittne trätt fram som sett när bilen parkerades så är inte ens det hugget i sten (även om det inte är troligt att det var Ulla).

En annan sak som jag aldrig sett uppgift eller debatt om, många kvinnor puttar bak stolen om deras man ska köra bilen. Vet inte om Ulla gjorde så, kanske var det hon själv som knuffade bak förarstolen, med eller utan gammal vana.
Citera
2021-08-29, 22:26
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Eftersom inget vittne trätt fram som sett när bilen parkerades så är inte ens det hugget i sten (även om det inte är troligt att det var Ulla).

En annan sak som jag aldrig sett uppgift eller debatt om, många kvinnor puttar bak stolen om deras man ska köra bilen. Vet inte om Ulla gjorde så, kanske var det hon själv som knuffade bak förarstolen, med eller utan gammal vana.

Men hur tänker du att UH skulle ha kört bilen in till parkeringsdäcket? Att hon exempelvis skulle ha parkerat där själv och sedan satt sig i en annan bil? Eller?

P.s. Någon hade ju varit där den dagen efter den 21:a och petat i mer pengar i parkeringsautomaten! Garanterat mördaren.
Senast redigerad av Macke85 2021-08-29 kl. 22:34.
Citera
2021-08-29, 22:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Är väl ganska självklart eftersom Ulla blev mördad? Hade hon åkt till systern kanske hon levt än idag?
Är det så självklart?

Hennes man larmade inte polisen förrän efterföljande morgon, och ingen vet väl exakt var eller när hon bragtes om livet?

Hon kunde kanske ha hunnit med både ett besök hos sin syster och litet annat.

(Med reservation för att jag inte läst rättegångshandlingar eller alla inlägg i denna tråd.)
Citera
2021-08-29, 22:37
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Är det så självklart?

Hennes man larmade inte polisen förrän efterföljande morgon, och ingen vet väl exakt var eller när hon bragtes om livet?

Hon kunde kanske ha hunnit med både ett besök hos sin syster och litet annat.

(Med reservation för att jag inte läst rättegångshandlingar eller alla inlägg i denna tråd.)

Med allra allra största sannolikhet skedde mordet samma kväll hon försvann, och troligtvis på eller i absoluta närheten av där hon återfanns vid den så kallade kärlekskullen. Finns inget som tyder på nåt annat. Och ingen (varken åklagaren, advokaterna, polisen, rättsläkaren, Leif GW m.fl) verkar någonsin ha trott något annat heller.

Däremot finns det massor av frågetecken gällande annat. Ett knivigt rättsfall.

Maken Irwings agerande är också lite märkligt, men mycket är oklart som sagt.

Få indicier i fallet ger något absolut rakt svar om vad som gäller faktiskt skedde, och varför.

Irwing hade ett stoppur i fickan. Jaha, än sen då? Ett stoppur gör faktiskt ingen till mördare. Kanske använde han stoppuret i jobbet? Liite konstigt är det dock.

Irwing hade en flirt med en tysk 18-åring. Alltså var han en otrogen mördare menade åklagaren! En oerhört långsökt teori. Kanske hade hustrun ändå en affär som Irwing kände till, eller åtminstone vagt anade? Och flirten tyskan var hans sätt att hantera detta? Vi vet ärligt talat inte. Flirten med tyskan är dock en lite dålig anledning till ett mord ändå.

Å andra sidan, varför skrev Irwing till tyskan att hon kunde skicka posten direkt hem till honom? Var det för att han var mördaren, eller för att han på annat sätt förstod att nu var äktenskapet ändå över? Ja inget bra svar här heller.

Irwing lämnade mycket riktigt in sina kläder till kemtvätt efter Ullas försvinnande MEN inte med en gång utan först ett antal dagar senare. Iskallt och riskfyllt agerande för att inte verka misstänkt eller?

Irwing verkade stressad och så när han kom hem från kursen vid 22-tiden på kvällen. Ja kanske inte konstigt när hans skjuts inte dykt upp som avtalat?

Irwing råkar händelsevis dyka upp lite sent till tyskalektionen? Det råder lite oklarhet om hur exakt många minuter sen han var, men det är såklart ett intressant sammanträffande ändå. Det kommer man tyvärr inte ifrån. Varför var Irwing sen?

Leif GW antyder i sin tes att Ulla skulle haft en hemlig älskare. Finns små tecken som ändå tyder på att de inte är en helt orimligt tes MEN det skulle ju samtidigt mycket väl kunna vara ett motiv till mord om det nu är så att Irwing faktiskt var mördaren trots allt. Allt går ju att vrida och vända på i det här fallet.

Osv.. Mycket är väldigt oklart, och öppet för tolkning. Finns två tänkbara möjligheter när de gäller det mesta. Väldigt är många frågetecken och dåligt polisarbete på det också. Det här kommer nog aldrig att klaras upp.
Senast redigerad av Macke85 2021-08-29 kl. 23:29.
Citera
2021-08-29, 22:47
Medlem
Citat:

I grunden vid mordutredningar gäller väl dock att hata slumpen samt att hålla sig till det enkla. Keep it simple..

Det enkla är och inget ovanligt heller är just att ha sex i bilen och särskilt med tanke på vädret denna kväll … tvivlar att man då använder sig av naturen som säng och himmelen som enda åskådare när det finns en bil att vistas i . Tycker GW ” historia däremot är långt ifrån enkel utan mer invecklad . Att strypa en människa innebär även ljud och att en person skriker , i en bil så hörs inte detta om förmodan något mer par hade vägen förbi denna ” kärleks kulle .
Citera
2021-08-29, 23:02
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Det enkla är och inget ovanligt heller är just att ha sex i bilen och särskilt med tanke på vädret denna kväll … tvivlar att man då använder sig av naturen som säng och himmelen som enda åskådare när det finns en bil att vistas i . Tycker GW ” historia däremot är långt ifrån enkel utan mer invecklad . Att strypa en människa innebär även ljud och att en person skriker , i en bil så hörs inte detta om förmodan något mer par hade vägen förbi denna ” kärleks kulle .

Ja sexet och/eller mordet skulle absolut ha kunnat ha skett i bilen ja. Att ha sex i bilens förarsäte är väl inte jättesmidigt och bekvämt dock, men konstigare saker har väl hänt i mänsklighetens historia. Men uppenbarligen hade ju dock folk sex utomhus vid platsen, även om vädret just kvällen den 20 maj är lite av ett frågetecken.

Personligen gissar jag ändå på att det som skedde faktiskt skedde utomhus och att det gick relativt fort alltsammans.

Misstänker starkt att bilen genomgick en ordentlig undersökning när den hittats av polisen.
Senast redigerad av Macke85 2021-08-29 kl. 23:14.
Citera
2021-08-29, 23:20
Medlem
Macke85s avatar
Vad gäller tiden för när Irwing dök upp till lektion så ligger det ju tyvärr i sakens natur att åklagaren såklart ville ha det till att han dök upp 15-20 minuter sent, medan försvaret bara hävdade att det var ca: fem minuter efter lektionsstart. Här vet vi tyvärr inte med exakthet vad klockan faktiskt var när han stegade in på lektionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in