2015-12-25, 12:27
Sultanen av hnei...
Citera
2016-02-16, 19:22
Lngben spelar kortspelet "puger":

http://i.imgur.com/Y8O1zJC.jpg
Citera
2016-02-28, 07:26
Medlem
Namn
Tut-Ank-Amon
Bill Jardr
Magnus Magnat
Illistige Ilmar
Micke B Kymmer
Stellan T Brk
Professor Tanke Spriddn
Anka McNrig

Uttryck:
Milda Mammon
Kvackar och Kverulerar
"Kan han vara vid sunda vtskor" "knappast"
Citera
2016-02-28, 08:10
Medlem
Frn min barndom minns jag ocks en specifik kalleserie, den kan nog ligga i nn kartong hemma hos mina gamla frldrar, som jag lste om och om igen, och innehll mngder av onomatopoetiska uttryck och namn.

Kalle bor p ngon fridful och tyst plats dit det flyttar in en annan tystlten man. Jag minns inte hur, men de kommer i luven p varandra fr att de tycker den andre str, och det blir ett race av att stra varandra, Kalle ser p med Larmikovskys "Vesuvius i utbrott", fr en katt att hojta Skril och spelar hartsfiol. Det finns en underbart tecknad bild d hans granne, rosenrasande, har knutit fast tv gammaldags biltutor p ftterna och str och hoppar under ett tut-tut. Det hela avslutas med att grannen hittar ett enormt alphorn, stter det p ngot outgrundligt stt ngra decimeter frn Kalles huvud och blser ett UUmp, s att Kalles fjdrar ryker. Kan det vara en Barks-klassiker? Var fr liten fr att ha en aning om tecknare, men tycker mig svagt minnas att jag tnkte p den hr serien d Barks hamnade i min begreppsvrld, lite den stilen.
Citera
2016-02-28, 11:28
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Frn min barndom minns jag ocks en specifik kalleserie, den kan nog ligga i nn kartong hemma hos mina gamla frldrar, som jag lste om och om igen, och innehll mngder av onomatopoetiska uttryck och namn.

Kalle bor p ngon fridful och tyst plats dit det flyttar in en annan tystlten man. Jag minns inte hur, men de kommer i luven p varandra fr att de tycker den andre str, och det blir ett race av att stra varandra, Kalle ser p med Larmikovskys "Vesuvius i utbrott", fr en katt att hojta Skril och spelar hartsfiol. Det finns en underbart tecknad bild d hans granne, rosenrasande, har knutit fast tv gammaldags biltutor p ftterna och str och hoppar under ett tut-tut. Det hela avslutas med att grannen hittar ett enormt alphorn, stter det p ngot outgrundligt stt ngra decimeter frn Kalles huvud och blser ett UUmp, s att Kalles fjdrar ryker. Kan det vara en Barks-klassiker? Var fr liten fr att ha en aning om tecknare, men tycker mig svagt minnas att jag tnkte p den hr serien d Barks hamnade i min begreppsvrld, lite den stilen.
Haha, vet vilken serie du menar. Ganska sker p att det r en Barks.
Citera
2016-02-29, 08:49
Medlem
Har inte bekymrat mig om, eller knappt tnkt p serier sen mina ungar var sm. Men den hr trden, som jag halkade p av en slump, fick igng mig lite. Var tvungen att helggoogla lite om Kalle Anka. De som slr en lite med alla namn i den svenska Kalle Anka jmfrt med andra versttningar r att de inte r raka versttningar som de flesta andra sprk, det har istllet kommits p namn som ligger bra i den svenska munnen, Kalle, Musse Pigg, Alexander Lukas, oppfinnarjocke, Knatte, Fnatte, Tjatte. Anade ett versttargeni ngongng fr lnge sen och hittade faktiskt snabbt den lite verraskande namngurun hr:
http://www.oversattarlexikon.se/artiklar/Axel_Norbeck
Kanske en sjlvklar ikon fr seriefreakar, men jag tyckte att han var lite verraskande.
Edit:
Och hr de lika genialiska efterfljarna
http://www.oversattarlexikon.se/artiklar/P_A_Westrin
Senast redigerad av Kokoluring 2016-02-29 kl. 09:24.
Citera
2016-02-29, 13:32
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
... Det hela avslutas med att grannen hittar ett enormt alphorn, stter det p ngot outgrundligt stt ngra decimeter frn Kalles huvud och blser ett UUmp, s att Kalles fjdrar ryker...

Jag minns den episoden frn min barndom, men det var inte grannen frn konflikten som drog till med alphornet, utan det var en tredje part, nmligen personen som bodde ovanfr Kalle som till slut fick nog och sgade hl i golvet samt stack ned alphornet. I sista rutan s frsker knattarna frklara lget fr Kalle som liggandes i sin sjuksng lakoniskt fller kommentaren "Ni fr tala hgre ungar, jag hr inget alls lngre".
Citera
2016-02-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Jag minns den episoden frn min barndom, men det var inte grannen frn konflikten som drog till med alphornet, utan det var en tredje part, nmligen personen som bodde ovanfr Kalle som till slut fick nog och sgade hl i golvet samt stack ned alphornet. I sista rutan s frsker knattarna frklara lget fr Kalle som liggandes i sin sjuksng lakoniskt fller kommentaren "Ni fr tala hgre ungar, jag hr inget alls lngre".

Orginalserien som denna r baserad p?

http://www.kalletarknark.com/serie.php?id=100
Citera
2016-03-08, 19:16
Medlem
Guldvaskarns avatar
Jag har ett namn p hjrnan som jag inte kan placera ngonstans. Det r namnet Svammel-Sam, knner ni igen det frn ngon tidning?
Citera
2016-03-08, 20:04
Medlem
Calogeros avatar
Jag har lnge tnkt p uttrycket "Sgrunt!" som ofta frekom i Kalle Anka & Co. Vad kan det betyda egentligen?
Citera
2016-03-08, 20:05
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero

Sgrunt...
Uppenbarligen gick jag i samma tankebanor fr ett r sedan. Hmm...
Citera
2016-03-08, 20:07
Medlem
Calogeros avatar
r det frresten ngon som minns ifrn vilket rtionde serien kommer dr Kalle och knattarna reser till Trallala? Och minns jag rtt ifall det i samma serie ven gick under namnet Xanadu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in