Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-12, 22:45
Medlem
teflonpannan69s avatar
Hur skulle samhällets svaga klara sig i en nattväktarstat? Det är något jag funderat väldigt länge på.

De som har mentala/fysiska hinder och svårt sjuka till exempel.

Vad är lösningen för dem?
Citera
2011-07-12, 22:48
Medlem
Läs på lite om robert nozick, han förklarar bra och utförligt I boken anarki stat och utopi.
Citera
2011-07-12, 22:54
Medlem
bendans avatar
Jag tror man hjälper dem. Hur gör man idag menar du?
Citera
2011-07-12, 23:12
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bendan
Jag tror man hjälper dem. Hur gör man idag menar du?
Idag samlar man in pengar genom obligatorisk skatt för att hjälpa dessa.
Citera
2011-07-12, 23:15
Medlem
pentaxanalytikers avatar
De sjuka och svaga behöver nattväktare.
Läs Anarki, stat och utopi. Jag funderar på att göra det igen.
Citera
2011-07-12, 23:23
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Idag samlar man in pengar genom obligatorisk skatt för att hjälpa dessa.
Ett av alternativen skulle kunna vara att samla in pengar utan obligatorisk skatt. Men visst, det låter lite science fiction över det hela, att människor skulle kunna hjälpa varandra utan att man trycker upp ett gevär i nacken på dem.
Citera
2011-07-13, 00:06
Medlem
Zenophobias avatar
Men om ingen vill hjälpa dem så är de heller inte värda att bli hjälpta. Om de värderas av sina medmänniskor som totalt värdelösa är det följaktligen ingen förlust om de plågas och slutligen dör. Det är svåra frågor men svaren känns logiska om man tänker efter.

Enligt dagens politiskt korrekta människosyn har alla människor ett värde men det är inget som säger att det alltid kommer att var så. Ett människoliv har historiskt sett inte värderats särskilt högt. Egentligen väldigt logiskt med tanke på dess korta och betydelselösa existens. I djurvärlden går det till och kommer alltid gå till på det sättet
Senast redigerad av Zenophobia 2011-07-13 kl. 00:08.
Citera
2011-07-13, 00:21
Medlem
Fris avatar
Man skaffar sig och sina barn och sina ofödda barn försäkring mot olyckor eller missbildning. På samma sätt som man privat försäkrar sig mot t.ex. brand och översvämning idag. Medellöntagaren (lön 25'000 kr/månad) betalar ca 30'000 kr/år i landstingsskatt till sjukvården (exklusive den åldringsvården som i hög grad är kommunal). En så hög premie skulle räcka till en sjuihelvetes bra privat vårdförsäkring!

Den 1-2% eller så av befolkningen som av någon anledning inte är försäkrade mot de olyckor och sjukdomar de drabbas av, och som inte råkar vara rika, kommer det att finnas frivillig hjälp för. Som idag Frälsningsarmén, Stadsmissionen m.m. Fast i mycket större skala när allas nettolön stiger med +150% i och med att skatterna avskaffas. Redan idag så ger föräldrar bort en mycket stor andel av sin inkomst i frivillig välgörenhet till sina barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Zenophobia
Enligt dagens politiskt korrekta människosyn har alla människor ett värde men det är inget som säger att det alltid kommer att var så.
Det är ju bara ord. I handling rör ingen politiker eller journalist ett finger för att hjälpa några fattiga
Citera
2011-07-13, 00:28
Medlem
Zenophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är ju bara ord. I handling rör ingen politiker eller journalist ett finger för att hjälpa några fattiga
Javisst är det bara ord. Problemet är att alla inte fattar det.
Citera
2011-07-13, 00:38
Medlem
LibertAMORs avatar
Frivillighet! Har lite tidsbrist just nu så jag kan tyvärr inte ge dig ett utförligt svar.

Men jag skulle vilja be dig se det här klippet om du kan:
http://www.youtube.com/watch?v=ySOgWb9PI-k

Dessa 22min kommer spara dig enormt mycket tid av grubblande på denna vanliga fråga när det gäller en nattväktarstat eller ett anarkokapitalistiskt samhälle. Försök sätta dig in i det han säger bara och skulle du nu mot all förmodan ändå fortsätta grubbla så hör av dig.
Senast redigerad av LibertAMOR 2011-07-13 kl. 00:43.
Citera
2011-07-13, 02:19
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Hur skulle samhällets svaga klara sig i en nattväktarstat? Det är något jag funderat väldigt länge på.

De som har mentala/fysiska hinder och svårt sjuka till exempel.

Vad är lösningen för dem?

Vad hindrar familjen att hjälpa svaga/sjuka familjemedlemmar? Pengar? Tuff tur!
Citera
2011-07-13, 03:30
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Ett av alternativen skulle kunna vara att samla in pengar utan obligatorisk skatt. Men visst, det låter lite science fiction över det hela, att människor skulle kunna hjälpa varandra utan att man trycker upp ett gevär i nacken på dem.
Jag är anka så tanken är knappast främmande. Huruvida det skulle vara effektivare med privata organisationer för ändamålet är dock tveksamt, tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in