2010-01-07, 02:06
Medlem
Dalajjilamans avatar
Jag lskar FSP! Tittar in p forumet ibland och lser om alla livsden, alltid lika impad av deras entusiasm, ger allt fr sin vision: det amerikanska frihetsidealet. Det har varit en mycket bra medicin fr mig nr jag knner hur kollektivismen stter klorna i min skl

Angende frgan huruvida man kan gra ngot liknande i Svea s har jag tidigare kollat runt lite. Sveriges lagar stter ju kppar i hjulet fr att det ska fungera, man talar ofta om sveriges fria kommun-styre men allt detta fregs av statliga lagar och riktlinjer s som sociala lagar samt kommunallagen vilket binder regionen till att hantera/frvalta det offentliga, mer konkret sjukvrd, skola och andra updrag. P sin hjd skulle man kunna fixa majoritet i en kommun och lgga en jvla massa offentlig verksamhet p entreprenad men vad jag har frsttt s kan du inte slppa allt till marknaden pga lagar och d frsvinner ju hela pongen.

En FSP liknande metod skulle ganska skert kunna fungera p land som ju r en Finlndsk autonomi och har vldigt lga skatter. Dr finns f mnniskor som r kta p staten (dvs Finland) och har en naturlig fallenhet fr lokal samverkan. Har hrt att de vrnar om sitt svenska arv d det r svensksprkigt, s drfr borde det inte vara s svrt att bli medborgare.

Citat:
Klart man skulle kunna. Eskilstuna r annars en alternativ bas. Hr bor ju undertecknad och Per-Olof Samuelsson!

Visste inte att POS och du delade hemstad! Hoppas ert frstnd sprider sig..
Bra blog har du frresten, kr den p RSS
Citera
2010-01-07, 10:31
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalajjilaman
Visste inte att POS och du delade hemstad! Hoppas ert frstnd sprider sig..
Jod - vi bor grannar till och med.
Citat:
Ursprungligen postat av Dalajjilaman
Bra blog har du frresten, kr den p RSS
Tackar!
Citera
2010-01-07, 17:06
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Player69
Jag frskte lista ut vilken valkrets i Sverige som har minst befolkning och drmed skulle vara enklast att verta, men gick bet d wikipedia hade ytterst begrnsad (ingen) information om befolkningsantal i valkretsarna. Ngon som vet var man tar reda p detta?
Var har du frresten lst att s lnge ett parti fr minst 12% av rsterna i en valkrets s kommer det in i riksdagen? Struntar man i 4%-sprren d eller?
Till riksdagsvalet r Gotlands lns valkrets minst (57.000). D skulle det krvas att lite frre n 8.000 liberaler flyttade dit fr att komma ver 12%.
Citera
2010-01-08, 02:07
Medlem
darcodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Till riksdagsvalet r Gotlands lns valkrets minst (57.000). D skulle det krvas att lite frre n 8.000 liberaler flyttade dit fr att komma ver 12%.

D har du dessutom rknat med ett hundraprocentigt valdeltagande ven bland icke liberaler. Det skulle antagligen rcka med att 5000 pers flyttar dit fr att f ett mandat.

r det nn som har koll p vilka regler som gller fr att f skriva sig p en viss adress? Antar att man mste bo dr ett visst antal dagar om ret eller nt snt. Annars hade ju ett alternativ att kpa ett hus, dr alla 5000 sedan skriver sig
Citera
2010-01-08, 02:10
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darcode
r det nn som har koll p vilka regler som gller fr att f skriva sig p en viss adress? Antar att man mste bo dr ett visst antal dagar om ret eller nt snt. Annars hade ju ett alternativ att kpa ett hus, dr alla 5000 sedan skriver sig

Jag har bott p Gotland fr ett antal r sedan, husen r dyra som f-n...
Citera
2010-01-08, 02:12
Medlem
darcodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag har bott p Gotland fr ett antal r sedan, husen r dyra som f-n...
Jo, fast det skulle ju inte bli s farligt om man r 5000 pers som delar p notan :P
Citera
2010-01-08, 02:13
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Jo, fast det skulle ju inte bli s farligt om man r 5000 pers som delar p notan :P

Jag hittade ingen 5000-rummare nr jag bodde dr..
Citera
2010-01-08, 02:27
Medlem
darcodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag hittade ingen 5000-rummare nr jag bodde dr..

sch, du letade skert inte..

ter till mnet, s tror jag knappast att ett projekt liknande FSP skulle vara realistiskt i Sverige, tyvrr. Att hitta ett par tusen liberaler r inte det lttaste. Att dessutom f dessa att lmna sina jobb och bostder fr dom marginella frdelar man kan tnjuta av att liberalisera en kommun r nog ganska omjligt.
Citera
2010-01-08, 02:45
Medlem
Itmans avatar
Citat:
D har du dessutom rknat med ett hundraprocentigt valdeltagande ven bland icke liberaler. Det skulle antagligen rcka med att 5000 pers flyttar dit fr att f ett mandat.
Ah, det r sant.

Citat:
ter till mnet, s tror jag knappast att ett projekt liknande FSP skulle vara realistiskt i Sverige, tyvrr. Att hitta ett par tusen liberaler r inte det lttaste. Att dessutom f dessa att lmna sina jobb och bostder fr dom marginella frdelar man kan tnjuta av att liberalisera en kommun r nog ganska omjligt.
Frutom att det gller ett mandat i riksdagen s stmmer det tyvrr.
http://www.skatteverket.se/folkbokfo...800018525.html
Det gr allts inte att utnyttja systemet (inte srskilt frvnande iofs).
Citera
2010-01-08, 04:11
Medlem
Citat:

Vldigt kollektivistiskt tnkande. Snt e farligt.
Citera
2010-01-08, 19:53
Medlem
Det r givetvis inte 100% valdeltagande p Gotland och att f 5000 att bostta sig dr tror jag inte r realistiskt. Dremot s r det ju ett faktum att mnga mnniskor r ointresserade av politik och jag tror den bsta idn vore att vertala 5000 pers att rsta p KLP. Ngot mer n att ta KLPs rstsedel och stoppa ner i valurnan behver de inte gra. Det kan vl inte vara s svrt?
Citera
2010-05-01, 23:08
Medlem
Jrgens avatar
Jag noterade i dag att Sverige r, efter Kanada och Storbritannien, det land som har flest anmlda deltagare i FSP. 28st. Det r anmrkningsvrt. Tror ni det finns ngon svensk som p allvar planerar att flytta dit? Efter att mina livsplaner nyligen vnts uppochner s har jag faktiskt p allvar funderat i de banorna. Att lmna Sverige r givet, och ska man nd gra det kanske man kan testa New Hampshire lika vl som ngon annan plats. Ingen som ska med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in