Citat:
Ursprungligen postat av vasile
"Tejp", "mejl", "jos" är perfekt. För 120 år sedan var det inga problem med engelska industritermer som "en räl, flera räler" (av "rail"). "Ett räls, flera räls" passar bra in i svenskan.
Försvenska mera!
Vasile, du är en av mina favoriter på FB men här måste jag käfta emot. Jag har otroligt svårt för den här typen av stavning (tejp, mejl, rejv, sajber etc). Visst inser jag att det finns ett problem: man kan inte skriva vare sig raveare eller ravare om folk som gillar att gå på rejv, men jag tycker ändå lösningen på problemet är fantasilös, samtidigt som den gör det svenska uttalet av orden det handlar om orättvisa.
När jag läser "mejl" tycker jag att j:et sticker ut alldeles för mycket, som om det var tänkt att man skulle säga "mejjl", med oproportionerligt mycket tryck på just j-ljudet. Jag förespråkar en stavning som återger det lite mjukare j-ljudet på ett mer trovärdigt sätt, tex "meil".
"Sajber" är också fruktansvärt fult, här borde också uttalet försvenskas, vilket det av många också gör - det engelska ordet cyber uttalas helt enkelt som ett svenskt ord, syber. Jfr tex uttryck som cyberrymden, vem säger sajberrymden?
Jaja, jag rantar.
Annars tycker jag att "chosefri" tillhör de vidrigaste svenska orden.