Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-10, 21:13
Medlem
TheFightingEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Jag blir helt rabiat om någon säger "what´s up" åt mig. En totalt onödig hälsningsfras som för det första inte är på det språk jag talar, och för det andra bidrar till att norden amerikaniseras och blir ytligt, fult och fel.

Jag frågade en liten mörkhyad människa vad man ska svara på det där whats up. Han svarade att man kan säga nånting i stil med: I´m cool.

Min vän gillar inte USA så han frågade mig: Vad är uppåt min neger?
svaret blev då givetvis: Jag är kylig.

sumering; Det blir roligare med direktöversättningar.
Citera
2005-10-11, 11:40
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFightingEgg
Jag frågade en liten mörkhyad människa vad man ska svara på det där whats up. Han svarade att man kan säga nånting i stil med: I´m cool.

Men det funkar ju inte ens på engelska.
Vad är felet på "Hur går det?" eller "Hur är det med dig?"
What´s up låter som amerikansk small-talk, inte som en genuin förfrågan om personens välmående. I synnerhet som små mörkhyade personer anser att superlativer är det enda passande svaret. "I´m cool! Great! Have a Coke and a smile!"
Citera
2005-10-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Hahaha, du är nog den mest stockkonservativa människa jag någonsin träffat på! Du får påven att framstå som anarkist. Säga vad man vill, men du är åstminstone konsekvent i din hållning.

Det du påstår här är till största delen rent trams. När Frankrike var det mest inflytelserika landet i världen lånade vi av dem. När Tyskland hade större inflytande lånade vi av dem. Idag är det engelskspråkiga länder som har störst inflytande och nu lånar vi av dem. Det handlar om trender och just nu är vi inne i en anglosaxisk trend. Något ömsesidigt utbyte har det aldrig varit tal om. Mindre språk lånar av större, då som nu. Så jag kan lugna herrn och meddela att allt är precis som på den gamla goda tiden, när man fick slå sina arbetare och negrerna kostade två dollar för ett tjog.

Problemet är, som vanligt, att du bara delar upp saker i "nu" och "då". Allt som inte händer "nu" hände samtidigt, "då", enligt din världsuppfattning, trots att det rör sig om skilda tidsperioder på hundratals år.

Det som talar emot det du säger är att den skotska dialekten har spår av fornnordiskan, men det kan ju å andra sidan bero på att vi var där och satte på deras fruntimmer (med följdordet "bairn") och slog ihjäl deras munkar. Jag tror inte att det har att göra med dominant språk, utan mer med större förmåga att utöva våld, man anpassar sig helt enkelt för att överleva. Det är därför som islänningar pratar som vi gjorde förr, det är helt enkelt ingen jävel som vill ha den där vulkanön.

Som vanligt är allt jag sagt ren spekulation, och har troligtvis ingen som helst vetenskaplig relevans.
Citera
2005-10-11, 15:24
Medlem
Broines avatar
Jag avskyr när folk skriver/säger jadajada eller mumbo jumbo istället för och så vidare, bla bla eller skitsnack! När de annars pratar svenska alltså. Det låter så löjligt så det är inte sant! Annars har jag inte svårt för engelska låneord konstigt nog.
Citera
2005-10-12, 17:59
Medlem
Riitvahs avatar
Haha, ja vafan kom Freestyle från, det heter väl Walkman på engelska? Varför välja ett annat engelskt ord? Det liknar översättningen av filmen "miss congeniality" som var för svårt för oss svenskar att uttala till "miss secret agent"..

Hursomhelst, vad sägs om boss.. är det ett irriterande ord? Jag använder ordet i nån form av böjd form oftast, som i tex "heppåre bossen" eller likn, inte som i "heppåre boss".. Ja antingen det eller chiefen, men det är väl mest på skoj.
Citera
2005-10-17, 12:48
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Freestyle är ett ord som retat mig sen urminnes tider!

Det är ju bara svenskar som säger freestyle. Något jag lärde mig när familjens bil drabbades av inbrott i Eindhoven.

- They stole my freestyle.
- They stole your what, mister?
- My freestyle!
- Excuse me?
- Well you know, you have it for playing casettes.
- A VCR-player?
- Eh. Music casettes. You know.
- A walkman?
- Eh, yes. A walkman.

Vissa får lära sig den hårda vägen. (Och nej, när jag var 14 var min engelska säkert inte korrekt, men va fan...=
Citera
2005-10-20, 23:39
Medlem
Riitvahs avatar
jag minns när jag kollade på ensam hemma (minns inte vilken volym) och grabben sa att han inte ville leka med sin farsas (?) fiskekrokar eftersom de var fulla av "maskinälvor". När jag var yngre fattade jag det som maskin-älvor, och blev självfallet helt förbryllad över detta. Vad tusan kunde en sån syssla med.
Citera
2005-10-21, 15:09
Medlem
Cockstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Hahaha, du är nog den mest stockkonservativa människa jag någonsin träffat på! Du får påven att framstå som anarkist. Säga vad man vill, men du är åstminstone konsekvent i din hållning.

Det du påstår här är till största delen rent trams. När Frankrike var det mest inflytelserika landet i världen lånade vi av dem. När Tyskland hade större inflytande lånade vi av dem. Idag är det engelskspråkiga länder som har störst inflytande och nu lånar vi av dem. Det handlar om trender och just nu är vi inne i en anglosaxisk trend. Något ömsesidigt utbyte har det aldrig varit tal om. Mindre språk lånar av större, då som nu. Så jag kan lugna herrn och meddela att allt är precis som på den gamla goda tiden, när man fick slå sina arbetare och negrerna kostade två dollar för ett tjog.

Problemet är, som vanligt, att du bara delar upp saker i "nu" och "då". Allt som inte händer "nu" hände samtidigt, "då", enligt din världsuppfattning, trots att det rör sig om skilda tidsperioder på hundratals år.

För första gången är jag redo att backa smockad 100%.
Håller med..
Citera
2005-10-21, 15:25
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFightingEgg

Eller så svarar man: -Don't know. Never been there.

Ett ord jag avskyr är rinkebysvenska.
Citera
2005-11-03, 17:16
Medlem
Miit förslag: "moralpanik"
Citera
2005-11-03, 17:17
Moderator
Sun Rulers avatar
Fränt
Amalgam
Socialdemokrat
Citera
2005-11-03, 20:54
Medlem
blajs avatar
matigt - vet inte varför men det kliar bara på kroppen när jag hör det ordet.

mastigt - om det används i matsammanhang, fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in