Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-03, 21:01
Medlem
Subb[a]s avatar
:shoot2: blogg och allt som hör där till, chocka, flytningar, internetpoker,

Kommer säkert på mer snart... notera att jag bara talar om själva orden nu. T.ex. kan bloggar vara mycket intressanta, dock har det ju tydligt gått i överdrift.
Citera
2005-11-03, 21:04
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFightingEgg
Jag frågade en liten mörkhyad människa vad man ska svara på det där whats up. Han svarade att man kan säga nånting i stil med: I´m cool.

Min vän gillar inte USA så han frågade mig: Vad är uppåt min neger?
svaret blev då givetvis: Jag är kylig.

sumering; Det blir roligare med direktöversättningar.

Jo, det blir sannerligen roligare... men svenskan har ju ett alldeles utmärkt dito för "What's up?" = "Vad händer?"
Citera
2005-11-04, 16:07
Medlem
StenSture d.äs avatar
Shit är väl iofs inte ett speciellt nytt svärord. Kommer ihåg att jag och mina kamrater frekvent använde det ordet under våran lekistid i slutet av åttiotalet.
Citera
2005-11-04, 16:16
Medlem
Monikas avatar
några ord och uttryck jag hatar:
-"Jag tar med kroppen"
-"jag säger ingenting så har jag ingenting sagt"
-"det här var väl godis?" (istället för "gott")
-"jag menar på att..."

-det utbredda användandet av "då" istället för "eftersom". I skriftspråk visserligen men det är INTE finare att skriva "då" och inte rakt av utbytbart.
Citera
2005-11-04, 17:15
Medlem
Jaha så var det "anglifieringen" igen o modeord.......

Har skrivit innan ja, i tråden..
.....men jag såg att Monika skrivit
- "menar på att"-det retar mig oxå -vet en person som säger det i varenda mening så gott som
För att tala om "modeord"
-"Den/Det kommer med..."-som "ALLA" använder -NEJ vill inte höra*håller för öronen*
och ,det är ju inte svenska ju...
-Det var ju "lite roligt"-varför säger man så,finns fö andra ord också man måste sätta lite framför tydligen för att vara modern..
-"Är det så?" hör man också "alla" säga,typisk meningslös innehållslös kallpratsreplik/säger för att vara "käck"

Fast vad vet jag ,jag kanske börjar säga det själv snart ,då man blivit tillräckligt "hjärntvättad" med uttrycken
märker tex att jag säger okej väldigt ofta istället för ett vanligt "ja" eller lite som respons under samtal(ja,jag lyssnar typ)..också en "sjuka" som smittat...
Citera
2005-11-04, 19:17
Medlem
Saltas avatar
Örådiserad.
Citera
2005-11-05, 00:10
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Medlem hamnar i samma papperskorg som vårtgård och lårkaka, enligt mig.
Citera
2005-11-05, 01:22
Medlem
Engelbreckts avatar
Garage är ett onödigt franskt låneord, bilskjul heter det på svenska. Aqvarium är ett tecken på latinets skadlig inverkan. Fiskbehållare i glas låter väl mycket bättre? Balkong, citron, bagage, doktor och massa andra skräpord invanderar från sydeuropa, någon måtta får det väl ändå vara på den germanska språkstammens förfall. Mer tyska låneord, t.ex. genosse itsället för kamrat skulle istället berika det svenska språket.

Seriöst dock, jag har alltid stört mig på Freestyle. Det heter walkman på engelska, varför hittade vi på en egen engelsk term?

I största allmänhet är det störande när folk använder engelska ord och uttryck när det finns direkta motsvarigheter i det svenska språket. Och finns det inget motsvarande svenskt uttryck får man väl för fasen vara lite kreativ och etablera ett.
Citera
2005-11-05, 01:30
Medlem
Bingolikets avatar
Ordet "tuppjuck" som tydligen mest används i Stockholm.Lär betyda epeleptiska anfall hos alkisar eller nåt liknande.
Citera
2005-11-05, 10:32
Medlem
pjtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Man kan ockå reta sig på signaturer som är så överfulla med citat (på engelska
också såklart) där signaturinnehavaren vill berätta, nej SKRIKA: "Jag har läst böcker på engelska, jag är smart och djup."

Så otroligt pretentiöst och kräkframkallande!

Gör du inte precis likadant när du SKRIKER ut jag vet att jag är mycket djupare som har avslöjat riktiningen och nu bryter mot den SE PÅ MIG!!

Helt klart mera tyska ord. "Gedurschslagigaste Prinssesa" var en fras jag läste i en gammal bok.

Jag har också svårt för de mer trendiga angelismerna som ersätter som redan använts hur länge som helst, typ coach.

Själv använder jag dock ofta "koola" ord som fuck, motherfucker, shotgun, impale imbuled, explosive. :P
Citera
2005-11-05, 14:12
Medlem
TigerKids avatar
"PK, politiskt korrekt" - när argumenten tar slut anklagar man motståndaren för att vara PK.

"Orka!" - låter korkat, slött och drygt.

"Yupp" - ett töntigt sätt att säga ja.

*ler* o dyl. i var och varannan mening- klämkäckt och töntigt.

"Det är bara sååå xxxxxxx!" - irriterande!

"Diskurs" - hatar det ordet! Jag tänker då på någon pretentiös doktorand i sociologi el. liknande. Kanske är det användbart begrepp inom vissa ämnen men jag får kalla kårar av det ordet i alla fall.
Citera
2005-11-05, 23:09
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
"Orka!" - låter korkat, slött och drygt.
Vidrigt.

ett till:
fora (forum i plural)

Akademisk-klingande ord som missbrukas och överanvänds för att talaren ska låta smart. Teknikaliteter vet jag en som säger minst en gång om dagen, fast vanligt folk normalt finner anledning att använda det ordet kanske max en gång på ett helt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in