Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-21, 18:16
  #1
Medlem
zickans avatar
Hallå!

Har fått ärva en tryckkokare men har inte en aning om hur den funkar. Den ser ut så här:
http://www.tryckkokning.se/wp-conten...mal-modell.jpg

Är det någon som kan ge mig lite instruktioner. Har hört att det ska gå att koka potatis på mindre än 10 minuter, stämmer det?
Citera
2011-07-21, 18:20
  #2
Medlem
Varför ska du koka potatis i en tryckkokare?
Citera
2011-07-21, 18:35
  #3
Medlem
spermaoffrets avatar
I med vatten (och potatis) sen trycker du dit locket med handtaget. Passar ju bara på ett sätt. Så det blir redigt tätt!

Här har du en hel jävla sida:

http://www.tryckkokning.se/
Citera
2011-07-21, 18:43
  #4
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Varför ska du koka potatis i en tryckkokare?

När jag fick tryckkokaren var det en som nämnde potatis som ett exempel. Om den inte är krånglig att använda har jag inget emot att reducera koktiden för potatis med hälften. Vad använder du tryckkokaren till? Tar gärna emot tips.

Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
I med vatten (och potatis) sen trycker du dit locket med handtaget. Passar ju bara på ett sätt. Så det blir redigt tätt!

Här har du en hel jävla sida:

http://www.tryckkokning.se/

Jag är smart nog för att fatta hur man stänger locket. Men på vilken temp ska det "tryckas", och det finns två ventiler eller liknande som jag inte vet vad de är till för. Dessutom sitter det en gummibussning på locket med en liten stav av metall i.

Har läst mig till att det ska vara ganska lite vatten i. Stämmer det?
Citera
2011-07-21, 21:33
  #5
Medlem
Nemjungs avatar
öööh, inte fan kokar man potatis i en tryckkokare. Däremot kan du gö riktigt gött asiatiskt sticky rice, eller kö långkok av olika slag, dunka ner en fet fläsksida å puttra å gotta sig?! Man kan gö mycke kul med en sån, men att koka potatis funkar de nog bättre med en vanlig kastrull

Vet dock inte riktigt hur den funkar, ser gammal ut.
Citera
2011-07-21, 22:06
  #6
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
öööh, inte fan kokar man potatis i en tryckkokare.
Varför inte?

Poängen är att inte låta potatisen komma i kontakt med själva vattnet, utan använda en insats i någon form som lyfter den från botten och tillåter ångan att verka. Potatisen blir således ångkokt med det mesta av smaken kvar - till skillnad från traditionell kokning.

Det enda man måste tänka på är att det går mycket fort. Det är svårt att ge några generella tider men personligen så tar jag av kokaren från plattan så fort den börjar pysa + 2 minuter (gäller höst/vinterpotatis av halvfast typ). Man får helt enkelt testa sig fram.

~Paul~
Citera
2011-07-21, 22:24
  #7
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Hallå!

Har fått ärva en tryckkokare men har inte en aning om hur den funkar. Den ser ut så här:
http://www.tryckkokning.se/wp-conten...mal-modell.jpg

Är det någon som kan ge mig lite instruktioner. Har hört att det ska gå att koka potatis på mindre än 10 minuter, stämmer det?
Grattis, de är rätt dyra! Har ingen själv men hört av en kompis att en köttgryta blir mör på under en timme (3 i vanlig gryta)....
Citera
2011-07-22, 14:09
  #8
Medlem
zickans avatar
Nu har jag läst mig trött på sidor om tryckkokare. Har inte hittat några specifika instruktioner till den modell jag länkade till. Däremot upptäckte jag genom att titta på andra modeller att ventilen i lodrät läge signalerar hur mycket tryck det är kitteln. Tre till fem "tjut" per minut ska tydligen vara optimalt efter att trycket har byggts upp på relativt hög effekt. Därefter sänks alltså värmen för att nå optimalt antal "tjut". Den vågräta ventilen är jag inte helt säker på, men antar att det är en säkerhetsventil. Gummibussningen med en liten metallstav i locket antar jag är något liknande.

Har testat den och det funkar prima. Varför har inte alla en tryckkokare?
Citera
2015-03-30, 17:06
  #9
Medlem
TV-butikens avatar
Många löskokta här verkar det som. Naturligtvis är det inte bara utmärkt att använda tryckkokare till potatis, det går fortare, det blir dessutom godare och nyttigare, tack vare att näringsämnen, vitaminer och mineraler bevaras bättre!
Citera
2015-04-02, 11:55
  #10
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2015-04-02, 11:57
  #11
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TV-butiken
Många löskokta här verkar det som. Naturligtvis är det inte bara utmärkt att använda tryckkokare till potatis, det går fortare, det blir dessutom godare och nyttigare, tack vare att näringsämnen, vitaminer och mineraler bevaras bättre!

Med det sagt undrar jag också...

Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Har testat den och det funkar prima. Varför har inte alla en tryckkokare?
Citera
2017-10-17, 21:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte?

Poängen är att inte låta potatisen komma i kontakt med själva vattnet, utan använda en insats i någon form som lyfter den från botten och tillåter ångan att verka. Potatisen blir således ångkokt med det mesta av smaken kvar - till skillnad från traditionell kokning.

Det enda man måste tänka på är att det går mycket fort. Det är svårt att ge några generella tider men personligen så tar jag av kokaren från plattan så fort den börjar pysa + 2 minuter (gäller höst/vinterpotatis av halvfast typ). Man får helt enkelt testa sig fram.

~Paul~

Det verkar finnas noll och ingen vettig info på nätet om just ångkokning under tryck.
Då söker man upp norra halvklotets egen köksguru; dePaul.

Jag har IKEAS senare variant av tryckkokare kallad VÄRDESÄTTA.
Har jagat länge efter en insats till denna men det finns inte.
Nu kom jag dock över en insats från IKEAS gamla tryckkokare DILLKÖTT.
Denna passar perfekt och invigdes idag.

En drös på 12-15 medelstora King Edward skalades utan kontakt med vatten och lades på insatsen. Ej delade.
Tryckkokaren förvärmdes med 1,5 dl vatten till kok och insatsen med potatisen sattes i.

Fullt tryck 1,6 bar (ger ca 125 C).
10 min under tryck, stäng av plattan och låt stå 5 min med tryck.

Potatisen var väl genomkokt och oskadd.
Skulle haft mer vatten i kokaren, typ 4 dl, för det kokade torrt det sista.

Hursom; perfekt potatismos. Har aldrig fått till så gött mos förr med sådan smak.
Och på så kort tid.

Så nu till frågan; vad bör man ångkoka under tryck och hur länge? Känner en hel värld öppna sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback