2004-11-09, 20:14
Medlem
Linnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
1. Jag är övertygad om att så är fallet. Jag skulle inte rammla av stolen om någon anna sa det iaf... Sedan ställer jag mig frågande till varför du har en fru med en IQ på under 70, kanske sökte en på samma nivå?
Hmm...du menar alltså att du tror att god man = gifta?

*dagens skratt*
Citera
2004-11-09, 20:23
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet
Hmm...du menar alltså att du tror att god man = gifta?

*dagens skratt*

nej, förklaringen är att jaginte brydde mig om att läsa vidare noga och inte skulle bli vidare förvånad om evert var gift med en kvinna som har IQ -70. Då jag själv fått det föga smickrande erbjudandet att bli god man åt en mordbrännare (som iofs hade en IQ över 70) så vet jag att det inte är det samma som giftemål.
Citera
2004-11-09, 20:31
Medlem
Odins avatar
Jag kan gå med på att gravt mentalt handikappade människor får sitta i specialavdelningar, men de ska likväl dömas enligt lagen för brottet som begåtts.
För övrigt bör personer tillhörande kategorin ovan steraliseras.
Citera
2004-11-09, 20:37
Bannlyst
Fanns eller finns inte en paragraf 55 som straffriförklarar vissa personer sk femfemmor?Eller är den bortagen?Dit borde väl förståndshandikappade räknas.
Citera
2004-11-09, 20:56
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Jag anser atrt hon skall vara under uppsikt. "Inte få gå lös" skall du inte jämfölra med att samtliga individer skall tvånginterneras (även omdet kan vara önskvärt) men de borde iaf ha en övervakare.
Varför ska min huvudman och andra förståndshandikappade människor inte få gå lösa om de klarar av det? Du kanske noterat att barn får gå lösa i samhället, även om de i unga år vanligen inte tillåts gå så långt.

De allra flesta förståndshandikappade bor på särskilda gruppboenden där de får hjälp efter behov. Förståndshandikappade är alla individer med olika grad av utvecklingsstörning och med olika behov.

Citat:
2. En vuxen person som är på en 7 årings nivå skall inet jämföras med en 7 åring.
Varför inte?

Citat:
3. Det anser jag icke (pekar med fingret i taket!), en person som har föräldrar som har t ex schizofreni skall inte spärras in, en person som har schizofreni skall dock in för vård. Men skillj då mellan fängelse och vård inom psykiatrin. Vad gäller DAMP så tror jaginte på den störningen, den har för mycket gemensamt med anti-socialtbeteende enligt mig och är troligen en "uppfinning" som gjordes för en bok av något slag.

Tidigare skrev du att "folk som har en IQ under 70 skall inte få gå lösa i samhället", dvs. förståndshandikappade. Nu hävdar jag att människor med ADHD begår fler och våldsammare brott än utvecklingsstörda. Tycker du då inte att det vore lämpligt att inskränka friheten för personer med ADHD då du förespråkar det för utvecklingsstörda?
Citera
2004-11-09, 21:14
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odin
Jag kan gå med på att gravt mentalt handikappade människor får sitta i specialavdelningar, men de ska likväl dömas enligt lagen för brottet som begåtts.
För övrigt bör personer tillhörande kategorin ovan steraliseras.

?

Meningslöst när det inte är ärftliga sjukdomar?

I vilket fall, är det väl ändå meningslöst att ha gravt utvecklingsstörda vid liv.
Citera
2004-11-09, 21:25
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Då jag själv fått det föga smickrande erbjudandet att bli god man åt en mordbrännare (som iofs hade en IQ över 70) så vet jag att det inte är det samma som giftemål.

Påverkade vetskapen om att det inte var samma sak som giftermål, ditt svar på erbjudandet?
Citera
2004-11-09, 21:55
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
1. Varför ska min huvudman och andra förståndshandikappade människor inte få gå lösa om de klarar av det? Du kanske noterat att barn får gå lösa i samhället, även om de i unga år vanligen inte tillåts gå så långt.

2. De allra flesta förståndshandikappade bor på särskilda gruppboenden där de får hjälp efter behov. Förståndshandikappade är alla individer med olika grad av utvecklingsstörning och med olika behov.

3. Varför inte?

4. Tidigare skrev du att "folk som har en IQ under 70 skall inte få gå lösa i samhället", dvs. förståndshandikappade. Nu hävdar jag att människor med ADHD begår fler och våldsammare brott än utvecklingsstörda. Tycker du då inte att det vore lämpligt att inskränka friheten för personer med ADHD då du förespråkar det för utvecklingsstörda?

1. En sjuåring har kraftiga restriktioner i samhället och det har inte alltid folk som är på deras nivå...

2. och du ser det som något dåligt?

3. de har en fysiskstyrka som är större än en 7 årings, de har en sexualdrift som inte är som en 7 årings... men de har intelligensen som en

4. ADHD är som sagt något jag är skeptisk till som diagnos....

impieteer: Ja men jag är inet säker på hur

Odin & Asmodeus: Det är ni som sagt det!
Citera
2004-11-09, 23:04
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
och du ser det som något dåligt?
Nej! Gruppboenden för förståndshandikappade är ofta det bästa alternativet även om jag kan se vissa brister. Exempelvis skulle jag önska att det fanns lite mer personal med högskoleutbildning.

Citat:
ADHD är som sagt något jag är skeptisk till som diagnos....
Jag kan bara luta mig mot vedertagen forskning som ligger till grund för att människor diagnostiseras för ADHD idag. Vi vet en hel del människor som sitter i fängelse idag har diagnostiserats för ADHD.

ADHD finns. Du vill begränsa friheten för förståndshandikappade men inte för personer med ADHD trots att de är farligare för samhället än förståndshandikappade. Jag förstår inte din logik.
Citera
2004-11-10, 00:57
Medlem
Odins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
?

Meningslöst när det inte är ärftliga sjukdomar?

I vilket fall, är det väl ändå meningslöst att ha gravt utvecklingsstörda vid liv.
Jag menade heller inte att utvecklingsstörda människor promt måste få utvecklingsstörda barn. Saken är snarast denna, att människor som inte kan ta hand om sig själv inte heller ska avla fram barn bara för att dessa ska överräckas till socialtjänsten eller till de utvecklingsstördas eventuella föräldrar.
Citera
2004-11-10, 01:28
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odin
Jag menade heller inte att utvecklingsstörda människor promt måste få utvecklingsstörda barn. Saken är snarast denna, att människor som inte kan ta hand om sig själv inte heller ska avla fram barn bara för att dessa ska överräckas till socialtjänsten eller till de utvecklingsstördas eventuella föräldrar.
Jaha. Ja, det är klart.
Citera
2004-11-10, 08:15
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
ADHD finns. Du vill begränsa friheten för förståndshandikappade men inte för personer med ADHD trots att de är farligare för samhället än förståndshandikappade. Jag förstår inte din logik.

Skicka en länk på de kriterier som skall uppfyllas för ADHD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in