Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
1. Om du läser mina inlägg ovan kommer du att se att jag inte sagt så. Anpassat arbete eller studier är mycket bra för de förståndshandikappade.
Jag ifrågasatte det hela enbart för att du ansåg att den som var 7 mentalt ska bedömmas som ett barn och därmed borde det inte vara tillåtet för denna att inneha ett jobb....det är just tvetydigheten jag vill komma åt...."men det är ju bara ett barn" då de gör något fel "det är en människa som alla andra" då de ska få jobb o.s.v....
Citat:
Problemet är att många utvecklingsstörda inte ens förstår varför de sitter i fängelse eller på anstalt. Ett straff är en konsekvens av något man gjort och att säga till en person som inte har någon tidsuppfattning att denne ska sitta tre år i fängelse verkar tämligen idiotiskt. Jag efterlyser andra metoder istället.
Men du anser inte att denne inte kunnat se felet han/hon gjorde då man slog en hammare i huvudet på offret....?
Åter en gång,antingen eller,antingen är det en vuxen människa eller ett barn....(fängelse är ju inget jag förespråkade....eller snarare sa jag avskild avdelning,med vilket jag avsåg en mer vårdande,friare variant....ett "dagis" s.a.s.)
Citat:
Jag ber dig notera att du enligt lagen inte får slå någon mer än i nödvärnsrätt vare sig personen är "normal" eller utvecklingsstörd. Samma regler gäller.
Möjligt,men då jag gick i skolan så fick vi lära oss både från lärare och diverse folk som hade med utvecklingsstörda att göra att vi inte ens i självförsvar fick slå tillbaka,för "de förstår inte vad de gör".....
Citat:
De flesta som åtminstone har grundläggande kunskaper om utvecklingsstörda förordar att de helt ska behandlas som vuxna. Däremot ska de behandlas efter de individer de är.
Åter en gång en dubbelmoral anser jag...man ska se dessa som fullt vuxna...._men_ de ska behandlas efter de som de är....alltså är de kanske då inte att se som fullt vuxna ur lagens ögon....likhet inför lagen verkar inte direkt råda...