• 2
  • 3
2004-12-16, 16:27
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante__
Det som det handlar om r vad statens uppgift r och hur den prioriterar. r det rimligt att vi skr ner frsvaret fr att Nordiska Afrikabyrn ska ha pengar? Summorna hr haltar givetvis men pongen r nd kvar, dvs staten ska gna sig t sina krnuppgifter.
Jag hller helt med dig, men min pong r att siffrorna haltar kopist mycket. Jag skulle rekommendera att du blddrar runt i budgetpropositionen fr 2005 fr att skaffa lite mer ktt p benen:

http://www.regeringskansliet.se/sb/d/4313/a/29744

Det finns mycket offentlig verksamhet som kan ifrgasttas, men det r bra med lite siffror fr att se proportionerna. Ett kul anslag att diskutera r de 20 miljoner som satsas p att frmja hemsljden.
Citera
2004-12-16, 16:56
Medlem
ante__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
...
S slseri med resurser kan tolereras s lnge det rr sig om sm summor? Ondig verksamhet blir inte mer ndvndig fr att den kostar relativt lite. Min instllning r att allt slseri ska frsvinna oavsett storlek.

Skulle man genomfra Skattebetalarnas frslag s skulle 3,4 miljarder kronor sparas. Hr r de frresten: Arbetslivsinstitutet, arbetsmiljverket, ISA, Fas, Formas, Forum fr levande historia, granskningsnmden fr Radio & TV, Handelsflottans kultur och fritidsrd, inspektionen fr strategiska produkter, institutet fr arbetsmarknadspolitisk utvrdering, institutet fr rymdfysik, institutet fr tillvxtpolitiska studier, konstnrsnmnden, livsmedelsekonomiska institutet, myndigheten fr kvalificerad yrkesutbildning, myndigheten fr skolutveckling, myndigheten fr Sveriges ntuniversitet, nationellt centrum fr flexibelt lrande, nordiska afrikainstitutet, polarforskningssekretariatet, presstdsnmnden/taltidningsnmnden, Radio- & TV-verket, rikstrafiken, riksutstllningar, rymdstyrelsen, rdet fr forskning och utvecklingssamarbete inom EU, sprk och folkminnesinstitutet, statens biografbyr, statens bostadskreditnmnd, statens bostadsnmnd, statens folkhlsoinstitut, statens institut fr ekologisk hllbarhet, statens institut fr kommunikationsanalys, statens institut fr psykosocial miljmedicin, statens konstrd, statens kulturrd, statens kvalitets- & kompetensrd, statens vg- och transportforskningsinstitut, svenskt biografiskt lexikon, turistdelegationen, ungdomsstyrelsen, utlnningsnmnden, verket fr innovationssystem, nutek.

Statens biografbyr t ex frhandsgranskar och censurerar filmer. Vanliga spelfilmer censurerar man inte lngre, s nu sitter 14 och granskar det enda man har kvar att granska, dvs porr. Det kostar skattebetalarna 10 miljoner kronor rligen. r det frsvarbart?
Citera
2004-12-16, 17:05
Ola Hanssons avatar
Citat:
S slseri med resurser kan tolereras s lnge det rr sig om sm summor?
Nja, det var vl nd inte riktigt vad jag skrev? Men man rddar inte mnga regementen p att lgga ned Nordiska Afrikainstitutet. Visst finns det en del ondiga myndigheter som skulle kunna rationaliseras bort, men de stora summorna handlar om hur vlfrdssystemen r uppbyggda. Konstiga smmyndigheter r ondigt, men det r en liten frga i mina gon.

En del av myndigheterna du rknar upp som redo fr silkessnret undrar jag om det r produktivt att ge sig p. VINNOVA och NUTEK, t.ex., har ganska mycket tillvxtorienterade satsningar som mjligen kan vara ekonomiskt frsvarbara - ven om de skert borde granskas hrdare. Folkhlsoinstitutet kan dremot grna lggas ned. Frmyndarmentalitetens hgborg # 1.

Om man lgger ned Granskningsnmnden fr radio och tv mste man vl rimligen skrota public service samtidigt? Inte mig emot, i och fr sig.
Citera
2004-12-16, 17:12
Medlem
Citat:
S slseri med resurser kan tolereras s lnge det rr sig om sm summor? Ondig verksamhet blir inte mer ndvndig fr att den kostar relativt lite. Min instllning r att allt slseri ska frsvinna oavsett storlek.

Skulle man genomfra Skattebetalarnas frslag s skulle 3,4 miljarder kronor sparas. Hr r de frresten: Arbetslivsinstitutet, arbetsmiljverket, ISA, Fas, Formas, Forum fr levande historia, granskningsnmden fr Radio & TV, Handelsflottans kultur och fritidsrd, inspektionen fr strategiska produkter, institutet fr arbetsmarknadspolitisk utvrdering, institutet fr rymdfysik, institutet fr tillvxtpolitiska studier, konstnrsnmnden, livsmedelsekonomiska institutet, myndigheten fr kvalificerad yrkesutbildning, myndigheten fr skolutveckling, myndigheten fr Sveriges ntuniversitet, nationellt centrum fr flexibelt lrande, nordiska afrikainstitutet, polarforskningssekretariatet, presstdsnmnden/taltidningsnmnden, Radio- & TV-verket, rikstrafiken, riksutstllningar, rymdstyrelsen, rdet fr forskning och utvecklingssamarbete inom EU, sprk och folkminnesinstitutet, statens biografbyr, statens bostadskreditnmnd, statens bostadsnmnd, statens folkhlsoinstitut, statens institut fr ekologisk hllbarhet, statens institut fr kommunikationsanalys, statens institut fr psykosocial miljmedicin, statens konstrd, statens kulturrd, statens kvalitets- & kompetensrd, statens vg- och transportforskningsinstitut, svenskt biografiskt lexikon, turistdelegationen, ungdomsstyrelsen, utlnningsnmnden, verket fr innovationssystem, nutek.

Mnga av de myndigheter du radar upp ovan r myndigheter som varje dag pverkar vr vardag p ett eller annat stt. Vad ska finnas istllet? Radio & TV-verket? Vilka ska garantera att vi kan lyssna p radio och se tv, som r en ndvndighet i dagens samhlle fr att n ut med viktig information, Rikstrafiken? Vem ska garantera att att vra jrnvgar, flyg mm. fungerar och fljer de regler som finns?

Vissa myndigheter ovan mste finnas fr att vi ska kunna ha ett modernt och effektvit samhlle och de skulle behvas ersttas av ngot. Vad skulle det vara? Ska politikerna sitta och detaljstyra olika verksamheter? De har de inte heller kompetensen fr, och frvntas inte heller ha det. Fr det r ju det som r alternativet?

Det m finnas myndigheter som kanske r ondiga som enskilda myndigheter och som istllet kanske skulle kunna underordnas ngon annan myndighet. Men det r viktigt att ha i baktanke att i samhllets myndigheter finns en vldigt stor kompetens.
Citera
2004-12-16, 19:06
Medlem
ante__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Nja, det var vl nd inte riktigt vad jag skrev? Men man rddar inte mnga regementen p att lgga ned Nordiska Afrikainstitutet.
Jo, det var s du skrev. Du frsvarar rent slseri med att det nd bara r smsummor. Jag r vl medveten om att man inte rddar frsvaret genom att lgga ner ngra myndigheter. Det r sjlva principen jag r ute efter. Jag tror att vi egentligen r ganska verrens.
Citera
2004-12-16, 19:16
Ola Hanssons avatar
Citat:
Jo, det var s du skrev. Du frsvarar rent slseri med att det nd bara r smsummor.
Du kan inte tolka minsta mothugg som ett "frsvar" fr slseri. Jag tycker att du fr stta in saker i rtt perspektiv, och ville bara f dig att inse att det hr handlar om skitsummor i det stora hela. Visst ska de bort, men det hr inte hr det verkliga slagfltet ligger - ven om Skattebetalarna fredrar att prata om sdana hr smfrgor fr att slippa g in i den stora ideologiska debatten om vad staten egentligen ska gna sig t.

Det som irriterar mig lite med en sdan lista r att man inte gr igenom vad dessa myndigheter egentligen gr och vad de skulle behva ersttas med. Ta t.ex. Rikstrafiken som samordnar lnsverskridande kollektivtrafik och upphandlar olnsam trafik. Drygt 10 pers. jobbar med detta i Sverige. Skulle uppgiften vara helt verfldig? Det tror jag knappast. Lgger man ned Rikstrafiken betyder det antagligen bara att Landstingen mste stoppa in en extra gubbe fr att gra samma sak, och d r vinsten borta. Jag tror att man hittar mnga sdana situationer om man gick igenom listan ordentligt.

Citat:
Jag tror att vi egentligen r ganska verrens.
Jod, visst r vi det. Men jag tycker att du argumenterar vl svepande. G igenom statsbudgeten istllet och kolla hur anslagen ser ut.
Citera
2004-12-16, 19:18
Medlem
ante__s avatar
Citat:
Radio & TV-verket? Vilka ska garantera att vi kan lyssna p radio och se tv, som r en ndvndighet i dagens samhlle fr att n ut med viktig information,
Vet du vad de gr ens? De ger tillstnd och bevakar medieutvecklingen. Deras verksamhet r i mnga avseenden helt ondig och i andra fall skulle den kunna lggas ut p andra myndigheter. De framstllet t ex nationell audiovisuell statistik. Det skulle SCB kunna gra.

Citat:
Rikstrafiken? Vem ska garantera att att vra jrnvgar, flyg mm. fungerar och fljer de regler som finns?
Banverket? Luftfartsverket?

Citat:
Vissa myndigheter ovan mste finnas fr att vi ska kunna ha ett modernt och effektvit samhlle och de skulle behvas ersttas av ngot. Vad skulle det vara? Ska politikerna sitta och detaljstyra olika verksamheter? De har de inte heller kompetensen fr, och frvntas inte heller ha det. Fr det r ju det som r alternativet?
Nej, det mste de inte alls. Det r helt ondiga myndigheter som driver verksamhet som antingen kan lggas ner eller lggas ver p andra myndigheter.
Citera
2004-12-16, 19:24
Medlem
Citat:
Vet du vad de gr ens? De ger tillstnd och bevakar medieutvecklingen. Deras verksamhet r i mnga avseenden helt ondig och i andra fall skulle den kunna lggas ut p andra myndigheter. De framstllet t ex nationell audiovisuell statistik. Det skulle SCB kunna gra.

Nej, det mste de inte alls. Det r helt ondiga myndigheter som driver verksamhet som antingen kan lggas ner eller lggas ver p andra myndigheter.

Det samhlle du verkar efterstrva r vl den s.k nattvktarstaten dr staten enbart str fr ett grundlggande beskydd fr medborgarna, absolut inget mer. Myndigheterna besitter en vldigt hg kompetens och ska den bara frsvinna? Helt ondigt. Du pverkas nog mer av myndigheter n vad du tror, fr ett rttsskert och ett samhlle med mjligheter fr utveckling och nya ideer behvs myndigheter.
Men jag str fast vid det jag sagt innna, att vissa myndigheter kanske borde frsvinna in i andra myndigheter.

Citat:
Vad? Ska vi har flera myndigheter som gr samma sak? Knns vl inte speciellt effektivt?
Citera
2004-12-16, 19:41
Medlem
ante__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Det samhlle du verkar efterstrva r vl den s.k nattvktarstaten dr staten enbart str fr ett grundlggande beskydd fr medborgarna, absolut inget mer.
Det handlar om frihet. Jag vill sjlv avgra vad mina intjnade pengar ska anvndas till. En stor stat r ett hot mot den individuella friheten. Offentlig sektor r dessutom per definition ineffektivare n privat. Hrt talas Parkinsons lag?

Citat:
Myndigheterna besitter en vldigt hg kompetens och ska den bara frsvinna? Helt ondigt.

Ifall deras kompetens inte efterfrgas s har de heller inte ngot existensberttigande.

Citat:
Du pverkas nog mer av myndigheter n vad du tror, fr ett rttsskert och ett samhlle med mjligheter fr utveckling och nya ideer behvs myndigheter.
Myndigheter och staten r en bromskloss fr nya ider och utveckling. Vad som behvs r ett bra fretagsklimat och fria kapitalmarknader. Fr ett rttsskert samhlle behvs polis och domstolar.

Citat:
Vad? Ska vi har flera myndigheter som gr samma sak? Knns vl inte speciellt effektivt?
Du frgade vilka som skulle se till att jrnvgarna och flyget fungerade. Jag undrade vad vi har banverket och luftfartsverket till. Rikstrafiken r en helt ondig myndighet som kan lggas ner utan vidare.
Citera
2004-12-16, 21:49
Medlem
Citat:
Det handlar om frihet. Jag vill sjlv avgra vad mina intjnade pengar ska anvndas till. En stor stat r ett hot mot den individuella friheten. Offentlig sektor r dessutom per definition ineffektivare n privat. Hrt talas Parkinsons lag?

Ifall deras kompetens inte efterfrgas s har de heller inte ngot existensberttigande.

Myndigheter och staten r en bromskloss fr nya ider och utveckling. Vad som behvs r ett bra fretagsklimat och fria kapitalmarknader. Fr ett rttsskert samhlle behvs polis och domstolar.

Du frgade vilka som skulle se till att jrnvgarna och flyget fungerade. Jag undrade vad vi har banverket och luftfartsverket till. Rikstrafiken r en helt
ondig myndighet som kan lggas ner utan vidare.

Bara fr att du inte efterfrgar en viss myndighets kompetens innebr det inte att ingen annan efterfrgar den. Ett stort samhlle krver mnga myndigheter, fr att utvecka och hjlpa individen. Lsningen fr vrldens problem heter inte fria kapitalmarknader osv. Ett bra fretagsklimat r sjlvklart en del i ett samhlle, men vilka r det som hjlper till att skapa ett bra fretagsklimat, eller tminstonde frsker frbttra det.

Ett samhlle som strvar efter individens utveckling har ocks en stor frvaltningsorganisation dr de strvar efter att hjlpa individen att utvecka sig.

Du r inte ensam i Sverige, det finns mnga som har kontakt och hjlp av myndigher dr inga fretag ens med tng skulle vilja rra vid.

Rikstrafiken som exempel, tja, du kanske vill hindra individen att p ett smidigt och enkelt stt rra sig mellan lnsgrnserna som r en av deras huvuduppgifter. Vad banverket gr, de garanterar skerheten p vra jrnvgar samt upprttar tidtabeller, luftfartsverket, ungefr samma uppgift som banverket. Luftfartsverket har desutom ett vinstkrav p sig, vilket genererar pengar till samhllet.

Myndigheter r knappast ensamma om att mjligtvis hindra nya ideer, det r jag ganska vertygad om att fretag ocks kan vara rtt s duktiga p, dr det r pengar som styr och att maximera vinsten.

Jag tror dock p individens frihet att vlja, men eftersom man inte r ensam i samhllet, utan en del av det, behvs det frvaltningar som tillgodoser allas behov, ven om just du kanske inte knner att du behver dem.
Citera
2004-12-16, 22:19
Medlem
ante__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Bara fr att du inte efterfrgar en viss myndighets kompetens innebr det inte att ingen annan efterfrgar den. Ett stort samhlle krver mnga myndigheter, fr att utvecka och hjlpa individen.

D skulle de ju klara sig alldeles utmrkt p en fri marknad dr den som vill betala fr deras tjnster fr gra s p frivillig vg. Att ta in skatt r i mnga fall att tvinga mnniskor betala fr snt som de inte vill ha.

Citat:
Lsningen fr vrldens problem heter inte fria kapitalmarknader osv. Ett bra fretagsklimat r sjlvklart en del i ett samhlle, men vilka r det som hjlper till att skapa ett bra fretagsklimat, eller tminstonde frsker frbttra det.
Jo, det r det. Alla fretag behver tillgng till kapital. Nr staten reglerade kapitalmarknaden i Sverige i brjan av 50-talet dog i stort sett allt nyfretagande. Det blev ett problem senare nr tidigare framgngsrika brancher som t ex varvsindustrin slogs ut av internationell konkurrens. Det fanns inga nya fretag som kunde anstlla de som blev arbetslsa. Ett bra fretagsklimat r enkla regler, lga skatter, bra infrastruktur och bra tillgng till kapital. Bara ett av de fyra krver att staten spenderar pengar, det r inte ens skert att staten mste bygga all infrastruktur. I flera lnder bygges jrnvgen ut av privata fretag. Finansmarknaderna har de senaste tio ren kanaliserat lika mkt kapital till U-lnder som de ftt i bistnd de senaste 50 ren.

Citat:
Ett samhlle som strvar efter individens utveckling har ocks en stor frvaltningsorganisation dr de strvar efter att hjlpa individen att utvecka sig.
Nej, det har den inte. Ett samhlle med en stor offentlig sektor krver hga skatter som i sin tur kvver all fretagsamhet.

Citat:
Du r inte ensam i Sverige, det finns mnga som har kontakt och hjlp av myndigher dr inga fretag ens med tng skulle vilja rra vid.
Hur rttvist r det alla andra tvingas betala fr att ngra vill p ett speciellt stlle?

Citat:
Rikstrafiken som exempel, tja, du kanske vill hindra individen att p ett smidigt och enkelt stt rra sig mellan lnsgrnserna som r en av deras huvuduppgifter.
S du tror p fullt allvar att privata fretag inte r kapabla till att organisera resor mellan lnsgrnser? Finns det ens ngra formella hinder fr att resa frn ett ln till ett annat?

Citat:
Myndigheter r knappast ensamma om att mjligtvis hindra nya ideer, det r jag ganska vertygad om att fretag ocks kan vara rtt s duktiga p, dr det r pengar som styr och att maximera vinsten.
P vilket stt hindrar vinstintresse bra ider?

Citat:
Jag tror dock p individens frihet att vlja, men eftersom man inte r ensam i samhllet, utan en del av det, behvs det frvaltningar som tillgodoser allas behov, ven om just du kanske inte knner att du behver dem.
Uppenbarligen gr du inte det. Du vill ha hga skatter och politiker som bestmmer vad som r viktigt fr dig att lgga dina pengar p. Jag tror att individen r fullt kapabel till att sjlv styra sin konsumtion.
Citera
2004-12-18, 21:23
Medlem
Ditt synstt r ju s fruktansvrt egoistiskt att man nstan blir rdd. Du m inte efterfrga samhllets tjnster eller samhllets erbjudande om utveckling. Men det finns det andra som gr, det finns en pong med myndigheter som innebr ppenhet och mjlighet till verklagande samt ett kontrollsystem.

Nej, jag tror inte att ett privat fretag vare sig skulle skta t.ex. Rikstrafiken bttre eller ens skulle vilja ha Rikstrafikens uppgifter. Myndigheten finns till fr att upprtthlla en jmn kvalite ver hela landet, precis som s mnga andra myndigheter. Att de garanterar individens rtt att f ett lika bemtande oavsett vart de bor i landet.

En stor frvaltningsorganisation behver inte hindra ett fretagsutvecklande, istllet kan det verka fr att ka fretagandet. Med sin kompetens kan de bist fretagen, vilket d ocks frmjar deras utveckling. Men jag talar om myndigheter i allmnhet, specifika myndigheter, har jag inte kunskapen att uttala mig om, och jag tror att inte s mnga andra heller har den kunskapen p detta forum.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in