2011-07-25, 19:01
Medlem
RövSmörets avatar
Hej, jag och en polare satt och diskuterade följande ämne, jag menar att sjukhuset måste tappa en på en viss mängd blod för att se spår av alkohol/droger. Min vän tror att det räcker med väldigt små mängder, som t.ex en bloddroppe, intorkat blod.

Så vad är det som gäller egentligen? går det att se spår av alkohol/droger redan vid en liten mängd blod, lr finns det som sagt en minimum gräns?

Kändes naturligast att lägga frågan i detta forumet, är det fel så får mod flytta.

Tack på förhand.

Mvh
Citera
2011-07-26, 07:09
Medlem
Enligt lab-handboken Gotlands kommun, är minsta provmängd 1 ml venblod, det borde vara samma för övriga landet.

Det går inte att spåra alkohol/etanol i torkat blod, men det går att spåra ethyl glucuronide, som bildas när etanol nedbryts, med hjälp av gaskromatografi, http://www.springerlink.com/content/x515w243374x5877/ inte bara i blod utan även urin och hår.
Citera
2011-07-26, 07:51
Medlem
Muppis avatar
Nja. Jag har inte jobbat med att analysera just alkohol eller drogprover men att bara ha en droppe känns inte rätt.

Så större mängd = mycket mer troligt.
Citera
2011-07-30, 23:49
Medlem
RövSmörets avatar
Hej och tack för svaret. Du säger 1ml venblod, är det skillnad på det blodet och t.ex blod ifrån ett finger? och hur kan det vara det? jag tänker isf om det endast krävs 1ml vilket knappast är större än just en blodsdroppe, varför envisas personal på sjukhuset att använda sig av kanyl när det borde räcka med bara ett stick i fingret.

Tack för länken http://www.springerlink.com/content/x515w243374x5877/ då vet jag det. Men går det att se någon alkohol halt, lr t.ex när alkoholen intogs? vad jag förstod gick inte det att se så specifikt, har jag fel?

Många frågor, men jag hoppas på många svar.

Tack
Citera
2011-07-31, 00:41
Medlem
Traktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RövSmöret
Hej och tack för svaret. Du säger 1ml venblod, är det skillnad på det blodet och t.ex blod ifrån ett finger? och hur kan det vara det? jag tänker isf om det endast krävs 1ml vilket knappast är större än just en blodsdroppe, varför envisas personal på sjukhuset att använda sig av kanyl när det borde räcka med bara ett stick i fingret.

Tack för länken http://www.springerlink.com/content/x515w243374x5877/ då vet jag det. Men går det att se någon alkohol halt, lr t.ex när alkoholen intogs? vad jag förstod gick inte det att se så specifikt, har jag fel?

Många frågor, men jag hoppas på många svar.

Tack

Den normala metoden när man tar blodprover (vilket som i princip) är att man tar venöst blod, det kräver ett stick i en ven, exempelvis i armvecket. Om jag inte missminner mig så är referensvärdena för de flesta prover baserade på venöst blod.
Har för mig att man även kan analysera arteriellt blod utan problem för de flesta prover, vet att de tog de flesta proverna på intensiven där jag arbetade en sommar ur artärnålen tex.
Hur det är med kapillärt (stick i fingret) kontra venöst/arteriellt blod i förhållande av referensvärden vet jag däremot inte.

Kanske kan det ha gett något svar på en del av din fråga åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in