Citat:
Ursprungligen postat av loqu
Jag tycker, mellan tummen och pekfingret, det verkar som att minst 90% av alla politiska debattartiklar går ut på att misskreditera, analysera, eller håna någon annan person eller politik, i stället för att berätta vad man själv vill och varför det är bra. Förutom att det är ganska jobbigt att läsa ger det ett högfärdigt och förminskande intryck. Precis som att läsaren aldrig är kapabel att själv fatta korrekta beslut eller slutsatser.
Jag tycker att de som riktar sig till myndiga självständiga personer ska ge fan i och tala om vad man ska tycka eller varför någon annans idéer är fel. Tala bara om vad du vill och varför, och lämna slutsatserna till läsaren.
Någon annan som har känt samma, eller är det bara jag som retar upp mig för inget?
Det är mycket lättare att vara emot något, än att vara för. Därför bör man alltid fråga den som är emot, vad han är för. Det har hänt att jag gjort just det och det har blivit lätt pinsamt. En gång blev jag "antastad" på staden av två figurer som var emot något och samlade namnunderskrifter. Jag frågade då vad de var för istället, varvid de hade helt olika uppfattningar och närmast blev ovänner med varandra. Då gick jag nöjt vidare, utan att ha skrivit på något.
Så, min uppfattning är att mot-argument vanligen har ett lågt realt värde, och bara fungerar demagogiskt.