Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Jag är nyfiken på hur kristna förhåller sig till den bild man får av Gud i Gamla Testamentet.
Gud ska ju vara den oändligt gode guden, men det är ju inte riktigt den bild man får i det gamla testamentet.
Det är en berättigad fråga. Det är också em mycket gammal fråga, och den kristne teologen Markion brukar ofta lyftas fram som exempel på en av de första som uppmärksammade svårigheterna med att harmoniera evangeliets Gud med det gamla förbundets många olika gudsbilder. Det här sker redan på 100-talet eKr.
Kristna teologer har sedan dess finslipat argumentationen, men jag är tyvärr inte rätt person att här och nu utveckla resonemanget. Men jag skulle vilja säga detta:
Det gamla testamentet är berättelsen om Fadern. Det är i den kontexten som Gud förhåller sig till sin skapelse, och till sitt folk. Visserligen sluter Gud redan i Bibelns första kapitel ett förbund med hela mänskligheten genom Adam, och senare med Noa, men det är framför allt en berättelse om det ganska bökiga förhållandet till Abrahams och Jakobs ättlingar. Man måste, tycker jag jag, var väldigt försiktig med de gudsbilder som läggs fram för oss av GT´s många författare. Det är en påtagligt mänsklig bild som framträder, trots att Israel saknade föreställningen om en inkarnerad gudom. Den transcendente Guden beskrivs både med fysiskt mänskliga attribut( fingrar, rygg och andedräkt m.m) och känslomässiga( vrede, svartsjuka, sorg och glädje). Ja, vi ser en Gud som låter sig bjudas på nybakta kakor och mjölk i Abrahams tält.
Här noterar den uppmärksamme att medan GT är berättelsen om Fadern, är NT i första hand berättelsen om
Sonen, och kanske har jag med detta lilla inlägg gett en viss nyans till debatten.