2011-07-29, 16:01
Så här ligger det till...

Jag blev gripen för brott mot strålskyddslagen, efter att ha innehaft radioaktiva ämnen utan tillstånd. Vid husrannsakan hittades även några polisuniformes som beslagtogs. Vid förhöret sa de att jag var misstänkt för föregivande av allmän ställning också.

Jag erkände brott mot strålskyddslagen, men sa att jag var omedveten om att jag gjort fel, vilket jag var också. Men jag nekade till föregivande av allmän ställning, iom. jag aldrig har utgett mig för att vara polis. En gång har jag haft den offentligt, när jag var 14 år o vi skulle klä ut oss i högstadiet (för 17 år sen). Sen har jag iof. poserat i den på bilder som finns på internet.

Sen tog de även mina datorer, o i dom finns det en massa skumt... Bl.a en hel del om narkotika, jag har missbrukat tungt för 10 år sen, sen dess kanske nån gång. Men jag är intresserad av att t.ex ge råd om narkotika o liknande. Därför finns det mycket av det i datorerna. Sen finns där många uppsatser om t.ex gifter o hur man tar död på folk med hjälp utav dessa, är detta olagligt?

Kan man åka på förberedelse till mord? Sen har jag sökt lite på Osama bin Laden och al-Qaida, bara för jag varit nyfiken. Kommer de att rapportera mig till SÄPO? Sen i MSN-loggar har jag skrivit lite om vapen.

Vad tror ni? Vilket bevisvärde har det som hittas i datorn? Det är det jag oroar mig mest för.
2011-07-29, 16:36
Medlem
ccoonnyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaeroZ
Aj, lycka till. Du lär nog behöva det.

Håller med här. Har ingen aning vad du får för straff, men hälften av det du skriver bryr sig polisen inte om. Söka på Bin laden? Det är lugnt. Ett tag i finkan är definitivt.

Varför har du ingen vanlig hobby? Spela lite spel? Gymma lite?
Senast redigerad av ccoonnyy 2011-07-29 kl. 16:58.
2011-07-29, 16:52
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag erkände brott mot strålskyddslagen, men sa att jag var omedveten om att jag gjort fel, vilket jag var också.
Att inte känna till lagen är ingen ursäkt.
Citat:
Sen tog de även mina datorer, o i dom finns det en massa skumt... Bl.a en hel del om narkotika, jag har missbrukat tungt för 10 år sen, sen dess kanske nån gång. Men jag är intresserad av att t.ex ge råd om narkotika o liknande. Därför finns det mycket av det i datorerna. Sen finns där många uppsatser om t.ex gifter o hur man tar död på folk med hjälp utav dessa, är detta olagligt?
Nej, information i sig är inte olaglig (om det inte är barnporr). Däremot kan det ju hållas mot dig som stödbevisning tillsammans med annan bevisning och det kan också användas mot dig inför en domstol för att visa vilken sorts människa du är.
Citat:
Kan man åka på förberedelse till mord?
Njae, inte med vad du har beskrivit.
Citat:
Sen har jag sökt lite på Osama bin Laden och al-Qaida, bara för jag varit nyfiken.
Massmördaren i Oslo var också bara lite "nyfiken" på hur man tillverkar bomber. Räkna med att polisen kan se dessa sökningar i din dator.
Citat:
Vad tror ni? Vilket bevisvärde har det som hittas i datorn? Det är det jag oroar mig mest för.
Min erfarenhet är att allt som hittas i en dator antas av domstolarna vara ditt såvida du inte kan mer eller mindre bevisa att det som anförs mot dig inte är ditt.
Citat:
Kommer de att rapportera mig till SÄPO? Sen i MSN-loggar har jag skrivit lite om vapen.
Låt mig säga som så här. Hur tror du själv att Säpo ser på knarkande människor med islamist- och vapenintresse som innehar falska polisuniformer och som begår brott mot strålskyddslagen? Ja, jag kan garantera dig att Säpo har registrerat dig och troligen även kommer de att kartlägga dig och ditt umgänge. Allt annat vore totalt jävla tjänstefel.

Att du inte sitter häktad är dock ett gott tecken på att du inte kommer råka alltför illa ut.

Du skriver brott mot strålskyddslagen och att du innehaft radioaktivt ämne. Såvitt jag vet så har även laserpekare kommit att omfattas av förbudet. Är du säker på att det inte är en laserpekare du torskat på?
Senast redigerad av 2006. 2011-07-29 kl. 17:11.
2011-07-29, 17:00
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Låt mig säga som så här. Hur tror du själv att Säpo ser på knarkande människor med islamist- och vapenintresse som innehar falska polisuniformer och som begår brott mot strålskyddslagen? Ja, jag kan garantera dig att Säpo har registrerat dig och troligen kanske även kommer att kartlägga dig och ditt umgänge. Allt annat vore totalt jävla tjänstefel.

Att du inte sitter häktad är dock ett gott tecken på att du inte kommer råka alltför illa ut.

Du skriver brott mot strålskyddslagen och att du innehaft radioaktivt ämne. Såvitt jag vet så har även laserpekare kommit att omfattas av förbudet. Är du säker på att det inte är en laserpekare du torskat på?
Tack för svar!

Det fetmarkerade lät riktigt roligt... Ska genast skaffa skägg o turban också... Nä skämt o sido. Men det var inte laserpekarna de grep mig för. Dessa lämnade de kvar i lägenheten, en blå laser på 1 000 mW, en grön på 240 mW m.m. Det var för de radioaktiva grejerna. Hade Radium, Americium och Uran hemma. 3 personer från Strålsäkerhetsmyndigheten var också med o mätte i hela lägenheten.
Senast redigerad av Psychopatic 2011-07-29 kl. 17:06.
2011-07-29, 17:08
Medlem
All-Down-The-Lines avatar
Citat:
Så här ligger det till...

Jag blev gripen för brott mot strålskyddslagen, efter att ha innehaft radioaktiva ämnen utan tillstånd. Vid husrannsakan hittades även några polisuniformes som beslagtogs. Vid förhöret sa de att jag var misstänkt för föregivande av allmän ställning också.

Jag erkände brott mot strålskyddslagen, men sa att jag var omedveten om att jag gjort fel, vilket jag var också. Men jag nekade till föregivande av allmän ställning, iom. jag aldrig har utgett mig för att vara polis. En gång har jag haft den offentligt, när jag var 14 år o vi skulle klä ut oss i högstadiet (för 17 år sen). Sen har jag iof. poserat i den på bilder som finns på internet.

Kan man åka på förberedelse till mord? Sen har jag sökt lite på Osama bin Laden och al-Qaida, bara för jag varit nyfiken. Kommer de att rapportera mig till SÄPO? Sen i MSN-loggar har jag skrivit lite om vapen.

Får man fråga vad du skulle göra med de radioaktiva ämnena och polisdräkten?
2011-07-29, 17:13
Citat:
Ursprungligen postat av All-Down-The-Line
Får man fråga vad du skulle göra med de radioaktiva ämnena och polisdräkten?
Jag skulle bygga en kärnreaktor där hemma, se min blogg i signaturen. Poliskläderna vet jag inte vad jag skulle ha till, tyckte bara de var coola.
2011-07-29, 17:13
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Tack för svar!

Det fetmarkerade lät riktigt roligt... Ska genast skaffa skägg o turban också... Nä skämt o sido. Men det var inte laserpekarna de grep mig för. Dessa lämnade de kvar i lägenheten, en blå laser på 1 000 mW, en grön på 240 mW m.m. Det var för de radioaktiva grejerna. Hade Radium, Americium och Uran hemma. 3 personer från Strålsäkerhetsmyndigheten var också med o mätte i hela lägenheten.
Din blogg är i alla fall jävligt underhållande, antagligen inte avsiktligt men man kan inte låta bli att skratta åt att du leker med radioaktiva ämnen som barn leker med modell-lera. Du behandlar ju radioaktiva ämnen värre än Homer Simpson: http://richardsreactor.blogspot.com/

Citerat från din blogg:
Citat:
My project is to build a working nuclear reactor. Not to gain electricity, just for fun and to see if it's possible to split atoms at home. I would be a breeder reactor, and my primary goals is to carry out two main reactions, which is[...]
Bygga en fungerande kärnreaktor hemma i köket? I would hate to be your neighbour...

Som sagt, du är inte häktad och det är ett gott tecken. Lär inte bli så allvarligt.

Men om du nu är i den suspekta branschen så finns det ett par starka ledord för den sortens verksamhet - Truecrypt för helddiskkryptering, Countermail för din email. Så slipper du ha polisen nosandes i dina hemligheter.

Till er andra: Det Psychopatic försöker har gjorts tidigare av en amerikan. Han greps och dömdes för sitt tilltag. Efter att han släpptes så greps han några år senare när han stal brandvarnare (som innehåller radioaktiva ämnen) Då såg han ut så här när han greps. Artikel om honom: http://www.dangerouslaboratories.org/radscout.html
Senast redigerad av 2006. 2011-07-29 kl. 17:38.
2011-07-29, 17:36
Nä, jag är inte i den suspekta branchen...

Men nån som vet hur lång tid det krävs innan jag måste lämna urinprov för av visa min oskuld i narkotika-frågan? Vill göra det så fort som möjligt så de ser att jag inte går på nått. Iof. sa de att jag skulle lämna urinprov för de skulle kolla om jag fått i mig någon radioaktivitet, men det ända polisen gör är att ringa till min gode man o säger att jag kan lämna urinprov på vårdcentralen. Jag ringde dit, o de hade inte en aning om vad det gällde...

Jag lämnar gärna urinprov, både för strålning o narkotika, men då kan man väl för fan få korrekt information om hur man ska göra...? Inte att de bara ringer min gode man som förmedlar till mig att jag ska lämna ett urinprov, utan sig vare tid, plats eller anledning?
2011-07-29, 17:43
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Nä, jag är inte i den suspekta branchen...

Men nån som vet hur lång tid det krävs innan jag måste lämna urinprov för av visa min oskuld i narkotika-frågan? Vill göra det så fort som möjligt så de ser att jag inte går på nått. Iof. sa de att jag skulle lämna urinprov för de skulle kolla om jag fått i mig någon radioaktivitet, men det ända polisen gör är att ringa till min gode man o säger att jag kan lämna urinprov på vårdcentralen. Jag ringde dit, o de hade inte en aning om vad det gällde...

Jag lämnar gärna urinprov, både för strålning o narkotika, men då kan man väl för fan få korrekt information om hur man ska göra...? Inte att de bara ringer min gode man som förmedlar till mig att jag ska lämna ett urinprov, utan sig vare tid, plats eller anledning?
Haha, jag orkar inte!

Oh, jag hoppas term dyker upp i den här tråden och reder ut begreppen. Han kommer krevera av skratt! Jag undrar om han har någon praxis när det gäller innehavet av radioaktivt material att hänvisa till!
Senast redigerad av 2006. 2011-07-29 kl. 17:48.
2011-07-29, 17:43
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Bygga en fungerande kärnreaktor hemma i köket? I would hate to be your neighbour...
Nä, men jag delade med mig av min blogg på Facebook, där jag har min jämnårige granne som vän. Han blev lite fundersam o frågade lite.

Men det var jag själv som anmälde mig till Strålsäkerhetsmyndigheten. O de överreagerar ju så... Jag hade t.ex mitt Radium i sovrummet, men de ville bestämmt komma ner o mäta i min lägenhet. Så nästa dag ringer det o så är det polisen som beordrar mig att gå ut ur lägenheten med händerna över huvudet. Folk i skyddsdräkter kommer fram till mig med mätare o scannar hela kroppen! Så jävla tramsigt!
2011-07-29, 18:04
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Men det var jag själv som anmälde mig till Strålsäkerhetsmyndigheten. O de överreagerar ju så... Jag hade t.ex mitt Radium i sovrummet, men de ville bestämmt komma ner o mäta i min lägenhet. Så nästa dag ringer det o så är det polisen som beordrar mig att gå ut ur lägenheten med händerna över huvudet. Folk i skyddsdräkter kommer fram till mig med mätare o scannar hela kroppen! Så jävla tramsigt!

Vilken reaktion förväntade du dig? Att de skulle skicka några blanketter som måste fyllas i och informera dig om att handläggningstiden är på fyra månader?
2011-07-29, 22:05
Medlem
2006.s avatar
Om du inte befinns ha utövat någon myndighet och du inte döms för något brottslighet där polisuniformerna kommer till användning så kan du ju bestrida ett förverkande av dem. Polisen är nog väldigt sugna på att inte ge tillbaka dem...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in