Personligen vill jag ha som i England. En majoritet av matcherna under dagtid på lördag och söndag, med skillnaden att högriskmatcherna går på måndagar istället för söndagar. Oavsett vad så måste spelschemat vara mer konsekvent än det är nu. En omgång kan vara under 5 dagar och laget som avslutar ena omgången kan börja den nästa, mot ett lag som vilat i 5 dagar extra (för dem på gott och ont).
Personligen vill jag ha som i England. En majoritet av matcherna under dagtid på lördag och söndag, med skillnaden att högriskmatcherna går på måndagar istället för söndagar. Oavsett vad så måste spelschemat vara mer konsekvent än det är nu. En omgång kan vara under 5 dagar och laget som avslutar ena omgången kan börja den nästa, mot ett lag som vilat i 5 dagar extra (för dem på gott och ont).
Konstigt att inte detta skulle fungera i Sverige när det fungerar galant i andra länder...
England är ett av de länder som spelar på helger, med enstaka undantag!
Ang. Huliganism finns det också väldigt bra lösningar på hur man stävjar det, bara att svälja sin stolthet (SvFF) och inte uppfinna hjulet på nytt!
På vilket sätt får dom styra i det scenariot jag uppmålade? Måndagsmatchen är enligt mig bara för att den mest intressanta matchen inte ska krocka med mindre intressanta så man kan se den på TV. Regeln säger dessutom att sk högriskmatcher nästan undantagslöst tillhör dessa intressanta möten ur ett objektivt perspektiv.
skulle gärna se mer fotboll på helgerna, så man har möjlighet att åka iväg (bor ganska långt ifrån mitt favoritlag)
men eftersom att både klubbarna tjänar mer på vardagsmatcher och tv vill bara sprida ut matcherna så känns det som en omöjlighet
Vad jag vet så var det inte populärt i England när man runt 1970-talets mitt-slut började sprida ut matcher på andra dagar än lördagar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!